printlogo


کد خبر: 263880تاریخ: 1402/3/28 00:00
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد
توقف رشد طلاق در سال 1401
پیگیری‌ برای واگذاری تالارها برای برپایی مراسم عروسی جوانان در همه استان‌ها

با آنکه اقدامات قابل توجهی برای تسهیل ازدواج جوانان چون اعطای وام بدون سود و واگذاری تالار برای برپایی عروسی در حال انجام است، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان از گره‌گشایی‌های بیشتر برای ایجاد زمینه ازدواج آسان خبر می‌دهد. حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر دیروز در نشست خبری هفته ازدواج با شعار «آسان و آسمانی» اظهار داشت: جشن‌های هفته ازدواج ان‌شاءالله برقرار خواهد بود و تعداد جشن‌ها بالا و در مناطق محروم بیشتر است و شعار جشن‌های وصال «آسان و آسمانی» خواهد بود. وی ضمن اشاره به توقف آمار افزایشی طلاق در سال 1401 نسبت به سال 1400 گفت: آمار ازدواج در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است. سال ۱۴۰۰ ازدواج ۵۷۱ هزار و ۹۰۸ واقعه بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۵۲۳ هزار و ۷۸۶ واقعه رسیده که کاهش حدود ۳ درصدی داشته است. متقی‌فر درباره آمار طلاق هم گفت: سال ۱۴۰۰ طلاق ۲۰۴ هزار و ۴۸۶ واقعه بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۲۰۴ هزار و ۲۹۴ واقعه رسیده است. در واقع تفاوت آماری بین این ۲ سال به قدری کم بوده است که می‌توان  از توقف وضعیت افزایش طلاق سخن گفت. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در ادامه از برگزاری ۳۰۰ جشن ویژه هفته ازدواج خبر داد و گفت: آیین‌نامه‌ای جهت رفع مشکل تامین ضامن برای وام ازدواج در حال تدوین است. وی افزود: جشن ملی هم در تهران با حضور ۱۰۰۰ نفر زوج دانشجو و قشر فرهیخته برگزار خواهد شد و در استان‌ها هم مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود. این جشن ملی ۳۱ خرداد در تالار شهید آوینی برگزار می‌شود که تقدیر از خیرین و واسطه‌گران ازدواج و برنامه‌های شاد خواهیم داشت. متقی‌فر گفت: پیش‌بینی  می‌کنیم امسال ۳۰۰ جشن به همت سمن‌ها برگزار می‌شود. ازدواج آسان، بهنگام و آسان اهمیت دارد. در دوره کرونا به دلیل حذف تشریفات دست و پاگیر، میزان ازدواج افزایش یافت. وی با اشاره به اینکه پیگیر مصوبات مربوط به تسهیلات ازدواج هستیم، گفت: نقش‌آفرینی گروه‌های مردمی در ازدواج آسان، گرفتن جهیزیه و آموزش پیش و حین ازدواج بسیار حائز اهمیت است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به نقش‌آفرینی مراکز مشاوره ازدواج گفت: در این هفته فرهنگ‌سازی مشاوره پیش از ازدواج خواهیم داشت. وی خاطرنشان کرد: ۲۵۰۰ زوج در جشن‌های شرکت و خدمات مختلفی دریافت خواهند کرد. همچنین با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف جشن‌ها برگزار می‌شود.

* رفع مشکل تأمین ضامن وام ازدواج
متقی‌فر ادامه داد: دریافت وام ازدواج مشکل است؛ بویژه در مبحث ضامن و ما مطالبه‌گری و پیگیری داریم. از پارسال تا امسال شاهد رشد پرداخت وام ازدواج بودیم ولی تأمین ضامن مشکل اصلی جوانان است که با همکاری بانک مرکزی طرح‌هایی در دستور کار و آیین‌نامه‌هایی در حال تدوین است تا بتوانیم این مشکل را رفع کنیم. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: طبق پژوهش و تحقیق مرکز پژوهش وزارت ورزش و جوانان، ۶۰ درصد کسانی که از آنها سوال شده چرا ازدواج نمی‌کنید، معتقد نبودند مشکل اقتصادی مشکل اول است، بلکه مساله فرهنگی بوده، هر چند قطعا اشتغال و اقتصاد هم حائز اهمیت است. همچنین طبق اطلس ازدواج، در استان‌های بهره‌مند میزان ازدواج بالاتر از استان‌های محروم است.
* یکی از عوامل برای ازدواج نکردن، نداشتن گزینه مناسب
وی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از ۳ عامل مهم برای ازدواج نکردن جوانان، نداشتن گزینه مناسب است. وی درباره قرار دادن امکاناتی مانند سالن برگزاری جشن ازدواج هم خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دولتی طبق برنامه‌های تصویب شده باید ۲۰ درصد امکانات‌شان را برای ازدواج جوانان اختصاص دهند و کمیته‌های سامان ازدواج نیز جهت تسهیل ازدواج جوانان تشکیل شده است و امیدواریم این اقدام توسعه یابد.
* ۵۲۵ مرکز مشاوره ازدواج در سراسر کشور
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان بیان کرد: در حال حاضر ۵۲۵ مرکز مشاوره در سراسر کشور دارای مجوز از وزارت ورزش هستند که بیش از ۲۵۰۰ مشاور در این مراکز فعالیت می‌کنند. به طور میانگین تمام مراکز استان‌ها ۵ مرکز مشاوره دارند. در تأسیس مراکز مشاوره در شهرستان‌های محروم در سال ۱۴۰۱ رشد خوبی داشتیم. سال ۱۴۰۱ برای یک سال ۱۸۵ مجوز مرکز مشاوره صادر شد که در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. سال ۱۴۰۱ رشد خوبی را در این راستا شاهد بودیم و الان از طریق درگاه ملی مجوزها این مجوز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. متقی‌فر با بیان اینکه حدودا در ۵۰ تا ۶۰ شهرستان هنوز هیچ مرکز مشاوره‌ای نداریم، افزود: اینها شهرهای خیلی کوچک هستند که مرکز مشاوره در آنها نیست. امسال در بودجه ۱۴۰۲ موضوع خدمت مشاوره رایگان پیش‌بینی شده است و کسانی که توانایی پرداخت حق‌الزحمه مشاوره را ندارند می‌توانند به واسطه معرفی از سوی ادارات کل وزارت ورزش و جوانان ۳ جلسه مشاوره رایگان داشته باشند. وی در پاسخ به پرسشی درباره مراکز همسریابی هم گفت: الان ۵۵ مرکز دارای مجوزند و بر اساس قانون جوانی جمعیت از دی ۱۴۰۱ مجوز «مراکز فعال در انتخاب همسر» توسط سازمان تبلیغات اسلامی ارائه و صدور مجوز توسط وزارت ورزش و جوانان انجام می‌شود. غیر از این مراکز هیچ مرکزی اجازه فعالیت ندارد. وی گفت: ۲ خبر خوب گره‌گشا برای تسهیل ازدواج ان‌شاءالله بزودی  اعلام می‌شود. متقی‌فر درباره در اختیار قرار دادن تالارها به جوانان برای برپایی مراسم عروسی نیز توضیح داد: این مصوبه شورای عالی جوانان بود. کمیته سامان ازدواج در تمام شهرستان‌ها ایجاد شد و بیش از ۹۰ درصد شهرستان‌ها جلسات این کمیته را با هدف تسهیل امور ازدواج جوانان انجام دادند. سال ۱۴۰۱ در ۱۰ استان سالن‌ها این خدمات را به جوانان ارائه دادند. امسال با پیگیری‌هایی که داریم امیدواریم تا آخر سال این را در اغلب استان‌ها اجرا کنیم. متقاضیان می‌توانند از سایت فرمانداری و استانداری از این خدمات مطلع شوند. این امر در برخی استان‌ها اجرا نشده اما ما پیگیر هستیم. وی با بیان اینکه کماکان مطالبه‌گر مشکلات حوزه وام ازدواج جوانان هستیم، افزود: جشن ملی ازدواج امسال در ۳۱ خرداد در تالار بین‌المللی شهید آوینی برگزار می‌شود. مهم‌ترین محورها بحث آموزش، تقدیر از فعالان و موثرین حوزه ازدواج، تقدیر از خیران و واسطه‌گری‌های ازدواج است.

Page Generated in 0/0060 sec