printlogo


کد خبر: 263887تاریخ: 1402/3/28 00:00
اسناد‌ توسعه تجارت ایران و ازبکستان برای اجرا آماده شد
به سمت تجارت میلیارد دلاری

 «لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان دیروز به ایران آمد و در تهران با عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در محل وزارت صمت دیدار و گفت‌‌وگو کرد.
در پایان این دیدار، وزیر صمت درباره نتایج اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان اظهار داشت: مدت‌ها بود درباره اسناد زیرساختی برای توسعه تجارت 2 کشور ایران و ازبکستان صحبت می‌شد اما مسائل مربوط به آن متوقف بود که خوشبختانه با همکاری ما و همچنین ازبک‌ها، اسناد تقریباً آماده است و امیدوار‌یم فردا (امروز یکشنبه) در حضور رئیس‌جمهور 2 کشور امضا شود.
علی‌آبادی ادامه داد: یک پیوست اقلام نیز وجود دارد که امیدواریم در روزها و ماه‌های آینده این پیوست نیز آماده شود که می‌تواند مبنایی را برای توسعه تجارت 2 کشور باشد.
وی بیان داشت: همچنین یک زمینه جدید برای همکاری در حوزه برق و انرژی فراهم است که در انتظار بازدید طرف ازبکستانی از صنایع مربوط به آن هستیم، زیرا در این زمینه پتانسیل‌های بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد و امیدواریم این پتانسیل‌ها فعال شود.
وی با تأکید بر فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای توسعه تجارت بین 2 کشور گفت: برای رسیدن به تراز تجاری مطلوب، اقداماتی انجام شده و تأکید ما فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی از جمله زیرساخت‌های لجستیکی است، همچنین در زمینه مالی نیز باید شرایط تسهیل و قواعد مشخصی برای تجار و بازرگانان در این باره فراهم شود و قواعد زیرساختی لازم در این بخش و همچنین گمرک فراهم شود تا 2 کشور بتوانند فعالیت‌های تجاری مناسب‌تری را با یکدیگر داشته باشند و قطعا تسریع در فراهم‌سازی این زیرساخت‌ها می‌تواند به امر تجارت بین 2 کشور کمک کند.
علی‌آبادی درباره تجارت ترجیحی بین 2 کشور بیان داشت:‌ اصل اسنادی که قرار است به امضا برسد در این‌ باره است اما فهرستی از اقلامی که درباره تجارت ترجیحی بین 2 کشور مورد توجه است، تهیه شده که قرار است 2 کشور در زمینه آن به یک توافق برسند، بنابراین مذاکراتی در این باره در حال انجام است و طی روزها و هفته‌های آینده این موضوع نهایی می‌‌شود.
* سند همکاری‌ ایران و ازبکستان در حوزه حمل‌و‌نقل و ترانزیت امروز امضا می‌شود
«لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان هم در این دیدار بیان داشت:‌ در کمیسیون مشترک 2 کشور که چندی پیش در ازبکستان برگزار شد، توافقات بسیار خوبی بین 2 کشور حاصل شد که یکی از مهم‌ترین توافقات، تهیه نقشه راه برای رسیدن به تجارت یک میلیارد دلاری بین 2 کشور است.
وی اظهار داشت: در واقع رؤسای جمهور 2 کشور بر شاخص‌هایی تأکید کردند و مکانیزمی در حال طراحی است که بتوانیم طی یکی دو سال آینده حجم تبادلات تجاری بین 2 کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.
وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان بیان داشت: موضوع دوم همکاری‌ها بین ایران و ازبکستان به موضوع حمل‌و‌نقل و ترانزیت بازمی‌گردد و فردا (امروز یکشنبه) سند همکاری‌هایی در حوزه حمل‌و‌نقل و ترانزیت امضا می‌شود که این سند به ما اجازه می‌دهد به صورت فصلی هر ماه کارگروهی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقلی برگزار کنیم که این کارگروه بتواند روند اجرایی‌سازی این موافقتنامه را بررسی کند.

Page Generated in 0/0057 sec