printlogo


کد خبر: 263897تاریخ: 1402/3/28 00:00
«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در سفر به تهران با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد
برگشت سعودی

گروه سیاست خارجی: «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته در پاسخ به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد. بن‌فرحان در جریان این سفر، با امیرعبداللهیان دیدار و طرفین نشست خبری مشترکی برگزار کردند. وزیر خارجه عربستان در این نشست تأکید کرد مذاکرات با طرف ایرانی، مثبت و روشن بوده است.
شبکه خبری العربیه به نقل از بن‌فرحان گزارش داد: «این سفر در تکمیل توافق از سرگیری روابط بین ریاض - تهران است که در پکن امضا شد. از حضور در تهران خرسندم. ما سفارت عربستان را در تهران افتتاح خواهیم کرد». وی ضمن قدردانی از وزارت امور خارجه ایران به خاطر تسهیل افتتاح سفارت سعودی، تأکید کرد: عادی‌سازی روابط بین 2 کشور اصل است. امیدواریم از سرگیری روابط بین 2 کشور، تأثیر مثبتی بر منطقه و جهان اسلام داشته باشد.
وزیر خارجه سعودی با اشاره به اهمیت همکاری عربستان و ایران در زمینه امنیت منطقه‌ای بویژه در زمینه امنیت دریایی و عاری شدن منطقه از سلاح کشتار جمعی گفت با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هم دیدار خواهد کرد تا سلام پادشاه و ولیعهد سعودی را به وی ابلاغ کند و از او بخواهد به ریاض سفر کند.
نشست خبری مشترک حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با «فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی بعدازظهر دیروز در تهران برگزار شد. امیرعبداللهیان در این نشست با ابراز خرسندی از سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران گفت: خرسندم که توانستیم پس از قریب ۱۰۰ روز از توافق، در تهران با یکدیگر دیدار داشته باشیم. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در این مدت سفارت و  کنسولگری‌های 2 کشور در تهران، ریاض، جده و مشهد بازگشایی شد و سفرای 2 کشور مشخص شدند و کارهای سیاسی آنها در حال انجام است. وی ادامه داد: از مساعدت‌های عربستان سعودی از بازگشایی سفارت ایران و دفتر همکاری اسلامی ایران در جده تشکر می‌کنم و متقابلا ما نیز تسهیلات و زمینه‌های سفر اتباع عربستان سعودی به ایران را آماده کردیم. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما درباره اهمیت تشکیل کمیته‌های مشترک سیاسی و مرزی و اقتصادی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از جمله همکاری در حوزه محیط‌زیست اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات 2 وزیر توسط مقامات عالی 2 کشور در مسیر اجرای توافقات فی‌مابین اقدام خواهیم کرد. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: خرسند هستیم که با ارتباط ایجادشده بین ایران و عربستان هموطنانمان حجی شایسته و مناسب را در عربستان سعودی پشت سر می‌گذارند. وی گفت: ما و عربستان درباره حمایت از مردم مظلوم فلسطین اتفاق نظر داریم. وی همچنین عنوان کرد: امنیت منطقه‌ای و امنیت تک‌تک کشورهای آن امری اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای دستیابی به آینده‌ای امن‌تر، شکوفاتر و توسعه‌یافته‌تر در منطقه مشترک ما است. وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز امنیت را مترادف با نظامی‌گری ندانسته است، افزود: امنیت مفهومی فراگیر و دربرگیرنده ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه به شمار می‌رود. امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که درباره ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین رایزنی کردیم، اظهار داشت: اتفاق نظر داریم که حل مساله فلسطین موضوع اساسی و دارای اولویت در جهان اسلام و در نگاه مشترک ایران و عربستان است. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: علاوه بر این، نگرانی خود را از تداوم جنگ در سودان اعلام و درباره برخی موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. اتفاق نظر داریم در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری‌های نزدیک‌تر و موثرتری را سازماندهی کنیم. امیرعبداللهیان همچنین ادامه داد: گفت‌وگوهای امروز ما بر همکاری‌های پایدار اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین 2 کشور از جمله تحرک هر چه بیشتر در بخش خصوصی ایران و عربستان تمرکز داشت.
* بن‌فرحان: بزودی سفارت عربستان در ایران بازگشایی می‌شود
پس از سخنان وزیر امور خارجه کشورمان، فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: گفت‌وگوهای مثبت و شفافی را با آقای امیرعبداللهیان داشتیم و این دیدار در چارچوب تکمیل توافقی که در پکن داشتیم صورت گرفت. بن‌فرحان ادامه داد: ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم اقدامات دیپلماتیک ادامه داشته باشد و اکنون شاهدیم که سفارت و کنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی بازگشایی شده است و بزودی سفارت عربستان در ایران هم بازگشایی می‌شود. بن‌فرحان ضمن تشکر از تسهیل ایران برای بازگشایی نمایندگی‌های عربستان در تهران گفت: بازگشت روابط 2 طرف به حالت طبیعی مهم است چراکه هر 2 طرف بازیگران مهمی در منطقه به حساب می‌آیند و این روابط بر اساس اصلی از جمله احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به منشور سازمان ملل استوار است. باید در راستای روابط ایران و عربستان، منافع 2 کشور تامین شود. وی تصریح کرد: امیدواریم شاهد این باشیم که افق‌های همکاری 2 کشور بیشتر از این باشد و منافع 2 طرف را تامین کند و امیدوارم از سرگیری روابط 2 کشور تاثیرات مثبتی بر کل منطقه و جهان اسلام داشته باشد که این مساله به امنیت منطقه و توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و سایر زمینه‌ها کمک می‌کند. بن فرحان گفت: عربستان سعودی همه امکانات و ظرفیت‌های خود را برای خدمت‌رسانی به حجاج به‌کار می‌بندد. وزیر خارجه عربستان خاطرنشان کرد: من دیداری هم با رئیس‌جمهور ایران خواهم داشت تا سلام گرم پادشاه و آقای بن‌سلمان را به ایشان ابلاغ کنم و مایل هستیم که ایشان دعوت به عربستان را پاسخ دهند. وی در ادامه گفت: سفر امروز من به تهران همزمان شده با مراسم حج و عربستان این افتخار را دارد به عنوان خادم حرمین شریفین، خادم زائران باشد. وزیر خارجه عربستان در پایان خاطرنشان کرد: عربستان همه امکانات و ظرفیت‌های خود را برای خدمت‌رسانی حجاج به کار بسته و به حجاج ایرانی هم خوشامد می‌گوییم و امیدواریم حج آنها مورد قبول باشد. 
* دیدار فیصل فرحان با رئیس‌جمهور
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی عصر شنبه در دیدار وزیر خارجه عربستان سعودی با استقبال از برقراری روابط ۲ کشور مهم و اثرگذار جهان اسلام، به موسم حج و حضور مسلمانان از اقصی نقاط دنیا در سرزمین وحی اشاره کرد و افزود: اقتضای اعتقادات اسلامی، حسن همسایگی و منافع ۲ ملت در گفت‌وگو و تعامل تهران و ریاض است. رئیس‌جمهور با تاکید بر سیاست همسایگی دولت و اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی ندارد، به استقبال و خرسندی دولت‌ها و ملت‌های اسلامی از برقراری روابط تهران-
ریاض اشاره کرد و اظهار داشت: تنها دشمنان مسلمانان و در راس آنها رژیم صهیونیستی از توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای ایران و عربستان ناراحت هستند. رئیسی با بیان اینکه در منطقه ما مسائل و مشکلات مختلفی وجود دارد که مایه رنج امت اسلامی شده است، تاکید کرد: با همکاری و گفت‌وگوی بین کشورهای منطقه می‌توان بر این مصائب و مشکلات فائق آمد و در این مسیر نیازی به دخالت بیگانگان نیست. وی به تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و نابودی گروه‌های تکفیری اشاره کرد و افزود: نتایج و تجربیات این مبارزه موفق از جمله مسائلی است که می‌تواند محور همکاری‌های ۲ کشور باشند. رئیسی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی نه فقط دشمن فلسطینیان که تهدیدی برای همه مسلمانان است و عادی‌سازی روابط برخی کشورها با این رژیم نه تنها امنیت‌ساز نیست، بلکه مخالف نظر امت اسلامی هم هست.
وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با ابراز خرسندی فراوان از برقراری روابط ۲ کشور اسلامی و سفر به تهران اظهار داشت: ما در یک مرحله طلایی قرار داریم که باید قدر آن را بدانیم و همکاری با جمهوری اسلامی ایران زمینه بهره‌مندی از این شرایط را برای طرفین و منطقه فراهم می‌کند. «فیصل بن فرحان» با اشاره به دستور پادشاه این کشور برای تشکیل کارگروه‌های مختلف برای توسعه روابط با ایران، به تلاش‌های کشورش برای ارتقای روابط به سطح استراتژیک اشاره کرد و افزود: همکاری‌های اقتصادی، توسعه‌ای و فرهنگی در دستور کار تهران و ریاض قرار دارد.
وی با بیان اینکه برخی کشورهای دنیا تمایل ندارند که منطقه ما به آرامش و پیشرفت برسد، اظهار داشت: با گسترش تعامل کنونی ایران و عربستان در سطح همه کشورهای اسلامی، دستاوردهای بی‌پایانی پدید خواهد آمد و تضمینی است برای اینکه هیچ کشور خارجی در منطقه ما دخالت نکند.

Page Generated in 0/0059 sec