printlogo


کد خبر: 263904تاریخ: 1402/3/29 00:00
پوستر هفتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند رونمایی شد
دورهمی مستندسازان

نشست خبری و رونمایی از پوستر هفتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند دیروز با حضور یاسر فریادرس، قائم‌مقام شبکه مستند و دبیر هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند و مهدی میرتیموری، دبیر اجرایی این رویداد در معاونت سیما برگزار شد. در این نشست یاسر فریادرس با اشاره به آغاز هفتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند گفت: امروز با رونمایی از پوستر و فراخوان، جشنواره تلویزیونی مستند آغاز می‌شود. می‌توانم بگویم جشنواره تلویزیونی مستند، پرمخاطب‌ترین جشنواره مستند کشور است و از این بابت که آثار از تلویزیون پخش می‌شود و مخاطب میلیونی دارد، تبدیل به جشنواره مهمی برای اهالی مستند شده است.
قائم‌مقام شبکه مستند از افزایش حق پخش آثار راه‌یافته به جشنواره خبر داد و گفت: در بعضی بخش‌ها جوایز ۲ برابر شده است و این موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای مستندسازان باشد. بسیاری از مستندسازانی که به جشنواره تلویزیونی مستند راه پیدا می‌کنند، در دیگر جشنواره‌ها نیز حضور داشته‌اند، به گفته آنان بازخورد حضور در جشنواره تلویزیونی مستند بسیار زیاد است، چون مخاطب گسترده است. ما به این مخاطب افتخار می‌کنیم و سعی داریم  بهترین‌ها را برای‌شان به تصویر بکشیم.
دبیر هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تعداد اثری که به جشنواره راه پیدا می‌کنند، گفت: فراخوان جشنواره از امروز منتشر می‌شود و مستندسازان می‌توانند آثار خود را ارسال کنند. گفتنی است سال گذشته حدود ۶۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که هیات انتخاب از این‌ بین آثاری را انتخاب کردند.
قائم‌مقام شبکه مستند در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی مستند‌های برگزیده در جشنواره‌های دیگر شانس بیشتری برای دریافت جایزه دارند و همین موضوع رقابت را کمتر می‌کند، گفت: هیات انتخاب ما برای انتخاب‌های خود به حضور یک اثر در جشنواره‌های دیگر نگاه نمی‌کنند اما طبیعی است که آثار بهتر در همه ‌جا دیده می‌شوند.
وی ادامه داد: جشنواره تلویزیونی مستند از این بابت که پخش گسترده‌ای دارد برای مستندسازان مهم است اما نگاه داوران ما مستقل است. کمااینکه آثاری بودند که برگزیده دیگر جشنواره‌ها بودند و به جشنواره تلویزیونی راه پیدا نکردند یا برعکس. اختتامیه هفتمین دوره قطعا در شهرستان‌ها خواهد بود. چند شهر را مدنظر داریم که هنوز نهایی نشده است. از جمله این شهر‌ها می‌توان به شیراز، تبریز، آبادان، جزیره خارک و... اشاره کرد. با این ‌حال محل قطعی اختتامیه هنوز معلوم نیست. شاید هم جای جدیدی رایزنی شود. علاوه بر این همانند سال‌های گذشته ۲ مراسم بزرگداشت خواهیم داشت که جزئیات آن به ‌مرور اعلام می‌شود.
وی درباره حمایت ویژه از مستند‌های حیات‌وحش گفت: در بسیاری از جشنواره‌های داخلی، مستند حیات‌وحش مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما وظیفه تلویزیون حمایت از آنان است. با توجه ‌به اینکه تولید مستند حیات‌وحش سختی‌های خاص خود را دارد و از نظر تجهیزات نیز تجهیزات گران‌قیمتی دارد، توجه ویژه‌تری به این بخش داریم. باید بگویم که خوشبختانه مستندسازان حیات‌وحش ما در سال‌های اخیر به فرم جدیدی از تولیدات خود رسیده‌اند که در دنیا نیز ستایش شده است.
دبیر جشنواره تلویزیونی مستند تأکید کرد: پارسال هم دید ویژه‌ای به بخش حیات‌وحش داشتیم و حق پخش ۲ برابری به مستند‌های این ژانر دادیم. این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت. مخاطب نیز مستند‌های حیات‌وحش را دوست دارد و آثار این بخش در بخش مردمی جشنواره رتبه‌های خوبی می‌آورند.
همچنین مهدی میرتیموری، دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: جشنواره تلویزیونی مستند همه حوزه‌های مستند را پوشش می‌دهد. این جشنواره در ۳ بخش عکس، فیلم و مستندنگاری پذیرای هنرمندان است، در حالی ‌که جشنواره‌های دیگر این تنوع را ندارند.
میرتیموری در پایان با اشاره به فراخوان جشنواره گفت: از امروز (دیروز) فراخوان ارسال آثار منتشر می‌شود و علاقه‌مندان تا ۱۵ مردادماه فرصت دارند آثار خود را در ۴ بخش ارسال کنند. ممکن است بنا بر استقبال مخاطبان، زمان دریافت آثار را تمدید نیز کنیم. زمان پخش آثار از شبکه مستند از شهریورماه خواهد بود اما زمان دقیق مطابق با انتهای فراخوان مشخص می‌شود. ساعت پخش نیز ۲۱ و ۲۴ هر شب است. هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند از امروز تا ١۵ مرداد آماده دریافت آثار در ۴ بخش فیلم مستند، مجموعه مستند، مستندنگاری و عکس مستند است. آثار منتخب این جشنواره شهریورماه سال جاری به مدت ۲ ماه در ساعت‌های ۲۱ و ۲۴ به صورت اختصاصی روی آنتن شبکه مستند می‌رود و اختتامیه آن آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

Page Generated in 0/0133 sec