printlogo


کد خبر: 263931تاریخ: 1402/3/29 00:00
واکنش رسانه‌های سعودی به سفر اخیر وزیر خارجه عربستان به ایران و آغاز فصل جدید روابط تهران - ریاض
روابطی بر پایه احترام و پیشرفت

گروه سیاسی: شنبه هفته جاری فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان پس از یک دهه تیرگی روابط کشورش با ایران، به تهران آمد تا با رئیس‌جمهور کشورمان و وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کند. 
این سفر، نخستین سفر بن‌فرحان به ایران پس از توافقات اخیر ۲ کشور مبنی بر از سرگیری روابط بود و از همین رو مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های خبری سعودی قرار گرفت. 
در همین رابطه شبکه «الاخباریه» عربستان، گزارش تلویزیونی مفصلی از برنامه‌های بن‌فرحان در تهران پخش کرد و عنوان جدید روابط تهران - ریاض را «احترام و پیشرفت» نامید. در این گزارش آمده است: ۲ طرف در این گفت‌وگوها به روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن پرداخته و دیدگاه‌های ۲ ملت درباره ماهیت روابط منطقه‌ای تا تحولات بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. وزیر خارجه (عربستان) در این سفر پیام درود ملک سلمان عبدالعزیز، شاه عربستان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد او را به وزیر خارجه و رئیس‌جمهور ایران رسانده و برای ملت ایران آرزوی موفقیت روزافزون کرد.
روزنامه سعودی «الریاض» نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان «روابط عادی بین پادشاهی و ایران تأثیر مثبتی بر ۲ کشور و جهان خواهد داشت»، نوشت: شاهزاده فیصل بن‌فرحان بن‌عبدالله، وزیر خارجه در دیدارهایش در تهران تأیید کرده که روابط طبیعی بین پادشاهی و ایران اصل مهمی است و آنها کشورهای مهم منطقه هستند، زیرا بر اساس پیوندهای برادری اسلامی با یکدیگر متحد شده‌اند. توجه به اصل حسن همجواری، تاکید می‌کند روابط ۲ کشور باید بر مبنای احترام کامل و قاطع باشد. علاوه بر این، اصولی همچون استقلال، حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی بر اساس اصول حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی مورد احترام ۲ طرف خواهد بود.
پایگاه خبری و تحلیلی «عکاظ» نیز در گزارش ویژه خود از سفر وزیر خارجه عربستان به ایران تحت عنوان «عربستان سعودی - ایران؛ روابطی برای توسعه و صلح»، ابتدا به پیشرفت روابط ایران و عربستان در ۳ ماهه گذشته، روند از سرگیری موفق روابط دیپلماتیک، تلاش‌های مستمر برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک ۲ کشور و توافق صلح در چین پرداخته و از شرایط و دیدگاه‌های مثبت موجود در ایران درباره این توافق نوشت.
پایگاه خبری «الشرق الاوسط» از دیگر رسانه‌های سعودی نیز گزارشی با عنوان «وزیر خارجه عربستان در تهران؛ گفت‌وگوهای مثبت و روشن» منتشر کرده و به ابعاد مهم‌تری از رایزنی‌های بن‌فرحان در تهران پرداخت.
بنا بر گزارش فارس، به جز رسانه‌های عربستانی برخی سایت‌های خبری منطقه‌ نیز تحلیل‌ها و گزارش‌های مشابهی از سفر وزیر خارجه عربستان به تهران منتشر کرده و از قرارگرفتن روابط تهران - ریاض در مسیر جدید و درست آن حمایت کردند. 
در همین رابطه پایگاه اینترنتی روزنامه اینترنتی «رای‌‌الیوم» چاپ لندن، در گزارشی تحت عنوان «فضای خوب، مثبت و سازنده؛ وزارت امور خارجه ایران جزئیات جدیدی از مذاکرات انجام‌شده با وزیر خارجه عربستان را فاش کرد»، به جنبه‌های همکاری دوجانبه و مناسبات منطقه‌ای تهران و ریاض پرداخت.

Page Generated in 0/0058 sec