printlogo


کد خبر: 263935تاریخ: 1402/3/29 00:00
ناتو و تهدید اتمی پوتین

مهدی گرگانی: همزمان با افزایش درگیری‌ها در جنوب اوکراین، کشورهای غربی میزان ارسال تسلیحات را به اوکراین شدت بخشیده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از ماه‌ها پیش همواره درباره تسلیح بیشتر اوکراین توسط کشورهای عضو ناتو هشدار داده است، با این حال سیل ارسال تسلیحات به اوکراین نه‌تنها کم نشده، بلکه کشورهای غربی تسلیحات سنگین بیشتری از جمله تانک‌های پیشرفته به اوکراین فرستادند و اکنون در حال رایزنی برای ارسال جنگنده‌های اف 16 به این کشور هستند. 
1- هدف آمریکا و ناتو از ارسال تسلیحات به اوکراین فرسایشی کردن جنگ و تحلیل قوای نظامی و اقتصادی روسیه است. در واقع واشنگتن مردم اوکراین را قربانی سیاست‌های خود برای مهار روسیه در شرق اروپا کرده است؛ مساله‌ای که بسیاری از تحلیلگران از سال 2014 هشدار دادند اما مقامات افراطی کی‌یف توجهی به آن نکردند و خاک اوکراین را صحنه بازی آمریکا در نظام بین‌الملل کردند. جنگ اوکراین همچنین بهانه‌ای برای آمریکا و ناتو برای گسترش حضور نظامی در شرق اروپا، حفظ تسلیحات اتمی در کشورهای اروپایی از جمله در آلمان و توسعه فیزیکی ناتو با پیوستن کشورهای نزدیک به روسیه به این سازمان بوده است.
2- دولت روسیه اگرچه همواره از مذاکرات سیاسی برای حل و فصل بحران اوکراین حمایت کرده است اما هیچگاه در برابر سیاست‌های میلیتاریستی ناتو پا پس نکشیده و از زمان آغاز جنگ نه‌تنها با ارتش اوکراین بلکه با حامیان غربی این کشور که روزانه در حال پمپاژ تسلیحات برای حمله به نیروهای روس بودند مقابله کرده است. 
موضع ولادیمیر پوتین در برابر سناریوی ناتو برای تشدید تنش و درگیری نظامی در اوکراین قابل پیش‌بینی بود؛ تهدید در برابر تهدید. مسکو از مدت‌ها پیش درباره تصمیم رهبران غربی برای ارسال جنگنده‌های اف 16 به اوکراین هشدار داده و گفته بود این اقدام خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. در همین راستا پوتین دیروز در سخنرانی خود در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ تاکید کرد ارسال جنگنده به اوکراین خطر کشاندن بیشتر ناتو به جنگ اوکراین را در پی دارد. رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به این اقدام، تصمیم خود برای ارسال سلاح‌های اتمی تاکتیکی روسیه به بلاروس را عملی کرد و قدرت اتمی مسکو را به ناتو یادآور شد. 
وی با اشاره به اینکه سلاح‌های اتمی روسیه بسیار بیشتر از مجموع تسلیحات اتمی اعضای ناتو است، گفت: کلاهک‌های اتمی برای امنیت ما و به طور وسیع‌تر تضمین وجود کشور روسیه ساخته شده است. با این حال پوتین تاکید کرد هیچ نیازی هم به استفاده از این سلاح‌ها نیست. 
3- روسیه در مجموع 5977 بمب اتم دارد؛ در حالی ‌که آمریکا، فرانسه و انگلیس روی هم 5943 بمب اتم در اختیار دارند. همچنین تعداد بمب‌های اتم تاکتیکی روسیه از شمار بمب‌های تاکتیکی ایالات‌متحده که اغلب آنها در آلمان مستقر هستند نیز بیشتر است. فارغ از این، روسیه اکنون در جنگ اوکراین دست بالا را دارد و ضدحملات ارتش اوکراین که ماه‌ها از سوی رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شد به دژ مستحکم برخورد کرده و توفیقی نداشته است. تهدید پوتین به استفاده از سلاح اتمی تنها به منظور هشدار به آمریکا و ناتو است و انتقال تسلیحات اتمی روسیه به بلاروس نشان می‌دهد پوتین اهل بلوف نیست و در برابر زیاده‌خواهی‌های ناتو در شرق اروپا از تمام ظرفیت‌های نظامی خود استفاده خواهد کرد.

Page Generated in 0/0064 sec