printlogo


کد خبر: 263941تاریخ: 1402/3/29 00:00
جلسه رئیس کل بانک مرکزی با وزیر بهداشت درباره راهکارهای تأمین ارز دارو
نسخه درمان دارو

اسدالله ‌خسروی: روسای بانک مرکزی، سازمان غذا و دارو و سازمان تأمین اجتماعی به همراه وزیر بهداشت روز گذشته در جلسه‌ای گرد هم آمدند تا برای تامین نیاز شرکت‌های تولید‌کننده دارو، حل مساله کمبود مواد اولیه و واردات این کالای مهم سلامت‌محور آنگونه که مشکلاتی همچون کمبود دارو در آینده تهدیدکننده سلامت کشور نباشد، چاره‌اندیشی کنند. پس از حذف ارز ترجیحی دارو در سال گذشته با هدف جلوگیری از قاچاق و هدررفت منابع ارزی، شرکت‌های تولید‌کننده دارو با مشکلاتی چون کمبود نقدینگی و عدم تامین مواد اولیه مواجه شدند که منجر به افت تولید شرکت‌های دارویی و در نهایت کاهش برخی اقلام دارویی در بازار شد اما با ورود رئیس‌جمهور به این موضوع نیازهای ارزی واردات چه در بخش مواد اولیه و چه دارو تامین و تغییراتی در سطوح مدیریتی در این بخش ایجاد شد. از طرفی شرکت‌های تولید‌کننده اقدام به تولید 3 شیفته دارو کردند تا نیاز بازار برطرف شود. دغدغه برخط بودن تولید دارو و توجه به وضعیت پایدار آن در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو اخیرا اعلام کرد مشکلاتی در زمینه تأمین ارز و نقدینگی شرکت‌های دارویی همچنین بدهی سازمان‌های بیمه‌گر از عوامل تأثیرگذار بر بازار داروی کشور به شمار می‌رود که همچنان باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته سیدحیدر محمدی اگر مشکلات حوزه تأمین و تخصیص ارز، افزایش سرمایه در گردش شرکت‌های دارویی و بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر حل نشود، با کمبود دارو مواجه خواهیم شد. از آنجا که عمده وظیفه سازمان غذا و دارو در حوزه تولید، در بخش تسهیل و تسریع فرآیندها و پیگیری انجام وظیفه سایر دستگاه‌هاست، بنابراین می‌توان گفت 90 درصد مشکلات تأمین دارو در خارج از حوزه سلامت است؛ برای مثال پرداخت تسهیلات 30 هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های دارویی با اولویت شرکت‌های تولیدکننده، یکی از ابلاغیه‌های بانک مرکزی به بانک‌ها بوده که باید منتظر ماند و دید چه میزان از این تسهیلات محقق خواهد شد.
دیروز در جلسه‌ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس سازمان تامین اجتماعی،‌ راهکارهای تامین ارز دارو بررسی و بر لزوم تسریع تامین ارز دارو تاکید شد. محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی تخصیص و تامین ارز در حوزه دارو را از اصلی‌ترین اولویت‌ها خواند و تصریح کرد: با توجه به اهمیت تامین به موقع دارو و کاهش مشکلات مردم در این حوزه، ضروری است شبکه بانکی در اعطای اعتبار و تسهیلات‌دهی به بخش دارو و بهداشت دستورات بانک مرکزی را در اسرع وقت اجرایی کند. همچنین در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی به منظور تسریع و بهبود در تخصیص و تامین ارز دارو، دستورات لازم از جمله در اختیار گذاشتن 100 میلیون یورو تنخواه ارزی را صادر کرد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز در این جلسه ضمن قدردانی از فعالیت‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی در زمینه تخصیص و تامین ارز و اعطای تسهیلات و اعتبار به بخش بهداشت و دارو بر لزوم تسریع در این زمینه تاکید کرد. همچنین به گفته سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو به منظور تسریع و تسهیل خدمات ارزی و اعتباری تفاهمنامه‌ای جدید تنظیم و به امضای طرفین رسید. بر این اساس در جلسه یادشده تعدادی از نمایندگان شرکت‌های تولید‌کننده دارو و مواد اولیه و وارد‌کنندگان دارو به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه تخصصی پرداختند. رئیس کل بانک مرکزی نیز راهکارهای حل مشکلات مذکور را مورد بررسی قرار داد و دستورات لازم را به همکاران ارزی و اعتباری بانک مرکزی و بانک‌های عامل مرتبط صادر کرد.
* ضرورت تخصیص ارز برای مواد اولیه دارو
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره توجه ویژه به رفع مشکلات بحث تولید و تامین دارو در کشور گفت: ورود بانک مرکزی به مساله تامین دارو با تخصیص نیازهای ارزی برای واردات مواد اولیه و تجهیزات پزشکی اقدامی درست در راستای حل مشکل احتمالی کمبود این کالای مهم و ضروری در آینده است. سیدمحمد پاک‌مهر به حذف ارز ترجیحی دارو در سال گذشته و ایجاد مشکلات در بخش تامین و تولید این کالا در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز در پی تبدیل ارز 4200 تومانی به 28 هزار و 500 تومانی اختلالاتی را در بخش تولید دارو در کشور به وجود آورد که این مساله باعث کمبود این کالا در بازار شد، در حالی که چنانچه ارز مورد نیاز تولیدکنندگان دارو و واردات‌کنندگان مواد اولیه آن به موقع تخصیص می‌یافت، این اتفاق رخ نمی‌داد. حال که شخص  رئیس کل بانک مرکزی به مساله تامین ارز دارو ورود کرده است، بی‌تردید می‌توان امیدوار بود دیگر چون گذشته – البته در صورت تخصیص منابع ارزی - مشکلی کمبود مواد اولیه و دارو را در آینده تهدید نکند. نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تخصیص ارز به واردکنندگان و تولید‌کنندگان دارو آن هم بهنگام می‌تواند دغدغه‌های تولید را مرتفع کند تا با دپوی این کالا اتفاق خاصی در بخش دارو نیفتد. وی ادامه داد: درخواست وزارت بهداشت برای تامین بودجه دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری 120 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در مجلس به 69 هزار میلیارد تومان تقلیل یافت اما اخیرا توافقاتی برای اختصاص یک میلیارد یورو بابت تامین مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی شده است که در صورت نهایی شدن می‌تواند کمک شایانی به حل مشکل کمبود دارو در کشور کند.

Page Generated in 0/0056 sec