printlogo


کد خبر: 263954تاریخ: 1402/3/30 00:00
دور دنیا

آمریکایی‌ها ترامپ را مجرم، بایدن را پیر و دی‌سانتیس را فاشیست می‌دانند
نظرسنجی جدیدی از «جی‌ال پارتنرز»، بر نقاط ضعف عمده ۳ سیاستمدار آمریکایی تاکید کرده که به احتمال زیاد ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ یکی از آنها به عنوان رئیس‌جمهوری بعد آمریکا سوگند یاد کند. این در حالی است که درباره آنها اخبار خوب چندانی وجود ندارد. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در شرایطی که رقابت درون‌حزبی جمهوری‌خواهان آمریکایی به اوج خود رسیده است، آمریکایی‌ها بخوبی گزینه‌های جایگزینی را که این حزب برای رقابت با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه خواهد کرد، بررسی خواهند کرد. بایدن همین حالا هم پیرترین رئیس‌جمهوری است که تاکنون در آمریکا روی کار آمده اما بر اساس این نظرسنجی، رقبای اصلی در حزب جمهوری‌خواه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق و «ران دی‌سانتیس» فرماندار فلوریدا هستند که هر یک نقاط ضعفی دارند که باید برای جلب‌ نظر مخاطبان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بر آنها غلبه کنند. برخی رای‌دهندگان، ترامپ را در یک کلمه «مجرم» توصیف می‌کنند. برخی دیگر از کلماتی مانند «منزجرکننده، دروغگو، شر و خطرناک» استفاده کرده‌اند، اگرچه کلمه «وطن‌پرست» هم جزو ۱۰ توصیف اول بوده است. وضعیت فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا اما به مراتب بدتر است. ۲ توصیف اول رای‌دهندگان آمریکایی، از دی‌سانتیس به عنوان «فاشیست و فاقد اعتماد به نفس و مردد» یاد می‌کند. عدم اطمینان رای‌دهندگان به او احتمالا از نبود شناخت از سوابق سیاسی یا ناشناس بودن او نشأت می‌گیرد.
***
امیرعبداللهیان:
شهید سلیمانی دست مقاومت فلسطین را پر کرد
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیات همراه، ضمن تبریک پیروزی بزرگ اخیر رزمندگان مقاومت در جنگ 5 روزه غزه و نقش موثر وحدت گروه‌های مقاومت در این پیروزی، مساله فلسطین را مساله محوری جهان اسلام دانست و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین و قدس شریف و پشتیبانی از مقاومت مشروع ملت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست تأکید کرد. حسین امیرعبداللهیان رژیم نژادپرست صهیونیستی را منشأ و منبع اصلی ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه دانست و اقدام منسجم و موثر کشورها و دولت‌های اسلامی برای توقف جنایات ضدبشری صهیونیست‌ها علیه ملت مظلوم فلسطین و حمایت از مقدسات اسلامی در قدس شریف را خواستار شد. امیرعبداللهیان در بخش دیگری از اظهارات خود، با اشاره به نقش شهید سلیمانی در حمایت از مقاومت فلسطین اضافه کرد: در اندیشه و تلاش‌های مخلصانه شهید سلیمانی، تقویت همبستگی بین کشورهای اسلامی، رفع تهدید رژیم صهیونیستی از امت اسلامی و مقابله با سلطه‌طلبی آمریکا از اولویت‌های اصلی به ‌شمار می‌آمد و درباره فلسطین نیز همان‌گونه که در بیانات عمیق رهبر معظم انقلاب تصریح شد، شهید سلیمانی به ‌معنای واقعی کلمه، دست مقاومت فلسطین را در مقابل رژیم متجاوز تا بن دندان مسلح و مورد حمایت همه‌جانبه آمریکا و غرب پر کرد. وی افزود: ثمره مجاهدت و جانفشانی شهید سلیمانی در باور امروز بسیاری از دولت‌ها و ملت‌های منطقه در لزوم در دست گرفتن سرنوشت امنیت و ثبات منطقه در دستان خود و پیگیری توسعه منطقه بدون دخالت بیگانگان تبلور یافته است.
***
تمساح؛ بالگردی که به کابوس تجهیزات زرهی ناتو تبدیل شده است
حدود ۲ هفته از ضدحمله وعده شده اوکراین علیه مواضع ارتش روسیه می‌گذرد؛ ضدحمله‌ای که از ماه‌ها پیش تبلیغات وسیعی درباره آن در رسانه‌های غربی شکل گرفته بود اما به اذعان همین رسانه‌ها، کوه تجهیزات ناتو در مقابل روس‌ها موش زاییده است! یکی از تجهیزات مهم روسیه در نبرد اوکراین که تاکنون نقش قابل توجهی در زمین‌گیر کردن ماشین جنگی ناتو داشته، بالگرد تهاجمی «کی‌ای ۵۲» (کاموف ۵۲ ملقب به تمساح) است. بالگردی که به سختی آسیب می‌بیند اما به راحتی آسیب می‌زند و سدی در برابر تانک‌های اوکراینی و اهدایی ناتو است. تاکنون ویدئوهای زیادی از پرواز کاموف ۵۲ در میدان نبرد و انهدام کاروانی از خودروها و تانک‌های زرهی اوکراینی‌ها منتشر شده است. در مقابل انهدام این بالگرد نیز کار آسانی نیست به طوری که کاموف ۵۲ با انحراف موشک‌های مهاجم و مقاومت بالای بدنه، عمده حملات پدافندی را دفع می‌کند. همچنین اتاقک خلبان از صفحات فولادی پوشیده شده که توانایی مقاومت در برابر گلوله‌های تا ۲۰ میلیمتر را دارد. قطر شیشه اتاقک هم 5.5 سانتیمتر است و تیغه‌های پروانه ساخته شده از پلاستیک بسیار قوی و فشرده اجازه ادامه پرواز با وجود اصابت گلوله‌های مستقیم را می‌دهد.
***
۸۰۰۰ کودک یمنی در نتیجه حملات ائتلاف عربی کشته شده‌اند
وزارت حقوق بشر یمن تاکید کرد کودکان بیشترین آسیب‌دیدگان جنگ یمن از زمان آغاز حملات ائتلاف متجاوز عربی توسط آمریکا، عربستان و امارات هستند. به گزارش ایسنا به نقل از وب‌سایت المسیره، «عارف العامری» سخنگوی وزارت حقوق بشر یمن تصریح کرد: کودکان یمن به دلیل محاصره تحمیل شده بر یمن، در شدیدترین وضعیت درد و رنج زندگی می‌کنند و متحمل آسیب‌های روانی و جسمی و نبود بهداشت، قتل، آوارگی و نقض همه حقوق‌ خودشان هستند که در قوانین و معاهدات بین‌المللی تصریح شده است. العامری افزود: سازمان ملل به مسؤولیت خود در حمایت از حقوق کودکان عمل نکرده است، از زمان آغاز تجاوز آمریکایی، عربستانی و اماراتی به یمن، بیش از ۸۰۰۰ هزار کودک کشته شده‌اند. وی با بیان اینکه یمن بالاترین میانگین مرگ‌ومیر کودکان در منطقه خاورمیانه را دارد، تصریح کرد: تشدید درد و رنج کودکان در یمن به دلیل محاصره است و این امر منجر به افزایش میانگین سوءتغذیه شده است. پیش از این، «عبدالله السویدی» قائم مقام وزارت حمل‌و‌نقل یمن اعلام کرده بود خسارت وارده به بخش حمل‌و‌نقل دریایی و هوایی در نتیجه این جنگ بیش از ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

Page Generated in 0/0068 sec