printlogo


کد خبر: 263965تاریخ: 1402/3/30 00:00
شمار مسمومان ناشی از مصرف مشروبات الکلی در استان البرز به ۱۷۱ نفر رسید؛ 15 نفر تا‌کنون فوت شده‌اند
خودکشی برای سرخوشی!
دستور ویژه اژه‌ای برای پیگیری مسمومیت‌ها در استان البرز: معاون اول قوه‌ قضائیه و دادستان کل کشور موضوع را با جدیت دنبال کنند

اسدالله خسروی: شمار مسموم‌شدگان ناشی از مصرف مشروبات دارای الکل متانول در استان البرز در حالی تاکنون به 171 نفر رسیده است و 15 نفر از آنها فوت شده‌اند که طبق اظهارات کارشناسان بهداشت و نهادهای انتظامی و قضایی، احتمال افزایش تعداد افراد مسمومی که تاکنون به بیمارستان مراجعه نکرده و به همین دلیل ممکن است فوت شده باشند نیز وجود دارد. اواخر هفته گذشته خبر مراجعه تعداد قابل توجهی از مسموم‌شدگان ناشی از مصرف مشروبات الکلی سمی متانول با میانگین سنی ۱۶ تا ۵۰ سال در استان البرز با علائم مشابه گوارشی، تنگی نفس، تاری دید و سرگیجه به بیمارستان‌های کوثر، البرز، رجایی و کسری شهر کرج منتشر شد، به طوری که هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می‌شد. 
طبق گزارش‌ها، این افراد در مناطق مختلف استان البرز از جمله در یک پارتی به دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز حاوی الکل متانول مسموم شده‌ بودند که به دلیل انتقال دیرهنگام به مراکز درمانی و شدت مسمومیت، مشخص شد ۱۴ نفر از آنها بر اثر استفاده از مشروبات الکلی مسموم فوت کرده‌اند و 2 نفر نیز دچار مرگ مغزی شده‌اند. اکنون در تازه‌ترین اخبار مشخص شده است تعداد مسمومان این ماجرا  به 171 نفر رسیده و 15 نفر از آنها فوت و برخی نیز کور شده‌اند یا بعضا در حال دیالیز هستند. پس از این اتفاق تیم ویژه‌ای برای بررسی این موضوع در پلیس استان تشکیل شد و بلافاصله با انجام اقدامات اطلاعاتی 3 نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی در سطح استان قبل از خارج شدن از استان دستگیر و تحقیقات میدانی برای کشف زوایای پنهان پرونده آغاز شد. مطابق اظهارات فرمانده انتظامی استان البرز مشخص شد توزیع‌کنندگان به صورت غیرقانونی اقدام به دریافت الکل‌های صنعتی فاسد از یک کارخانه تولید اسپری بدن کرده و پس از تولید، اقدام به توزیع آن کرده‌اند. سردار حمید هداوند در این باره گفت: در بررسی‌های انجام‌شده ۶ هزار و ۵۰۰ لیتر الکل صنعتی از کارخانه مذکور کشف و این کارخانه پلمب شد. وی با بیان اینکه 3 نفر نیز درباره فروش الکل صنعتی به صورت خارج از شبکه دستگیر شدند، اظهار داشت: تحقیقات همچنان برای کشف زوایای این حادثه ادامه دارد. 
یکی از دستگیرشدگان که ۶ هزار و 500 لیتر از الکل صنعتی تاریخ مصرف گذشته در کارخانه وی کشف شده، مدعی است این مواد به عنوان محلول ضدعفونی‌کننده در میان فروشگاه‌‌ها توزیع شده و نباید به عنوان مشروبات الکلی مصرف می‌شده است.
* شمار مسمومان مصرف متانول در البرز به ۱۷۱ نفر رسید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد بر اساس آخرین آمار، تعداد مسموم‌شدگان مصرف مشروبات دارای الکل متانول ۵ روز گذشته این استان به ۱۷۱ نفر رسید. دکتر شهرام صیادی دیروز به ایرنا گفت: تا پیش از ظهر امروز شمار مسمومان مشروبات الکلی این استان ۱۵۵ نفر بود که ۱۶ نفر دیگر به تعداد آنها اضافه شد. وی ادامه داد: اعضای بدن ۲ نفر از افرادی که در این موضوع دچار مرگ مغزی شده بودند با رضایت خانواده آنها اهدا شد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۵ نفر از مسمومان مصرف متانول در مراکز درمانی استان بستری و تحت مداوا قرار دارند. صیادی افزود: 5 مسموم متانول در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قرار دارند و 4 نفر آنها نیز اینتوبه (لوله‌گذاری نای برای تنفس) شدند که یک نفرشان امروز (دیروز) جان باخت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: این افراد با علائم گوارشی، تنگی نفس، تاری دید و سرگیجه به مراکز درمانی انتقال یافتند. صیادی افزود: روند درمانی برای سایر بیماران مسموم شده بر اثر مصرف متانول در حال انجام است. مرکز اطلاع‌رسانی قوه‌قضائیه پیش از این به نقل از حسین فاضلی‌هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: ۱۴ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی طی ۵ روز در البرز جان باختند که برای شناسایی افرادی که نسبت به پخش مشروبات الکلی اقدام کرده‌اند دستورات لازم صادر شده و پرونده قضایی تشکیل شده است.
* دستور ویژه رئیس قوه‌قضائیه برای پیگیری مسمومیت‌ها در استان البرز
رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به اتفاق رخ داده در استان البرز و فوت، معلولیت، نابینایی و مسمومیت تعدادی از افراد به واسطه مصرف مسکر مسموم و در نظر گرفتن مجازات‌های سنگین و بازدارنده در قانون، دستور داد معاون اول قوه‌قضائیه و دادستانی کل کشور این موضوع را پیگیری کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دیروز در نشست شورای عالی قوه‌قضائیه، با اشاره به اتفاق رخ داده در استان البرز و فوت، معلولیت، نابینایی و مسمومیت تعدادی از افراد به واسطه مصرف مسکر مسموم، گفت: اولا اصل شرب مسکر، حرام است و کسانی که مسکر مصرف می‌کنند مرتکب فعل حرام می‌شوند؛ بنابراین نباید از این موضوع غفلت کرد اما در این قضیه، بحث فروش الکل‌های صنعتی و سهمیه‌ای در بازار آزاد و ادغام این الکل‌ها با محلول‌های دیگر و توزیع آنها مطرح است؛ بنابراین دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی باید بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را درباره افرادی که مبادرت به این کار می‌کنند به عمل آورند. 
وی افزود: حسب گزارش دریافتی در رابطه با موضوع یادشده، کارخانه‌ای که برای تولید لوازم آرایشی، الکل سهمیه‌ای دریافت کرده بود، مبادرت به فروش این محموله در بازار آزاد کرده است؛ در این باره و در موارد مشابه باید بررسی‌های لازم به عمل آید؛ این بررسی‌ها باید هم ناظر بر دریافت‌کنندگان سهمیه الکل باشد و هم ناظر بر ارائه این سهمیه‌ها؛ آیا واقعا سهمیه تخصیص‌‌یافته به فلان کارخانه یا مرکز به اندازه نیازش است؟ آیا این سهمیه را به همان مصرف صنعتی و تولیدی اختصاص داده یا در بازار آزاد و به افراد سودجو فروخته است؟ اینها مواردی است که باید مشخص شوند، چراکه به واسطه این امر تعدادی فوت کرده و تعدادی نیز معلول یا نابینا شده‌اند؛ در قانون نیز در این حوزه، مجازات‌های سنگین و بازدارنده‌ای درنظر گرفته شده است، بنابراین معاون اول قوه‌قضائیه و دادستان کل کشور نیز در این باره، موضوع را با جدیت دنبال کنند.

Page Generated in 0/0062 sec