printlogo


کد خبر: 263971تاریخ: 1402/3/30 00:00
امضای یادداشت‌تفاهم‌ بذرپاش با وزیر حمل و نقل ازبکستان
همکاری جامع حمل‌ونقلی و ترانزیتی

یکشنبه هفته جاری وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان و وزیر حمل‌و‌نقل و ارتباطات جمهوری ازبکستان در حضور رؤسای جمهور 2 کشور یادداشت ‌تفاهم در زمینه همکاری جامع حمل ونقلی و ترانزیتی امضا کردند.
مهرداد بذرپاش یکشنبه یادداشت ‌تفاهم در زمینه همکاری جامع حمل‌ونقلی و ترانزیتی را با وزیر حمل‌و‌نقل و ارتباطات ازبکستان با هدف تقویت اصول و مبانی همکاری‌های حمل‌ونقل و گذر در دالان‌های (کریدورهای) حمل‌و‌نقل بین‌المللی مشترک، ارتقای مسیرهای گذری بین 2 کشور، توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی بین 2 کشور، تسهیل اتصال ایران به کشورهای آسیای مرکزی از طریق قلمرو ازبکستان، حذف همه عوارض رسمی از ناوگان جاده‌ای در قلمرو یکدیگر و ارتقا، روان‌سازی و ساده‌سازی همه فرآیندهای حمل‌ونقلی بین 2 کشور امضا کرد.
در این تفاهمنامه  2 طرف بر یکسان‌سازی فرآیندهای حمل‌ونقل بین‌المللی بین یکدیگر و ظرفیت‌سازی در این حوزه تاکید کردند.
همچنین  طرفین درباره ارتقای روش مدیریت زنجیره تامین کالا در حوزه حمل‌ونقل و گذر و هدف‌گذاری ارتقای حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا بین 2 کشور تا سقف 5 میلیون تن در سال تصمیم گرفتند و مقرر شد در این باره اقدام لازم را برای تهیه برنامه عمل طی 3 ماه به عمل آورند.
بنا بر این گزارش، توسعه مسیرهای گذری میان ایران، ازبکستان بویژه با حمل‌ونقل ترکیبی و عملیاتی کردن برنامه تجاری‌سازی شاخه جنوبی راهگذر شرقی-غربی و گذر از بنادر جنوبی ایران به آسیای میانه و بالعکس از دیگر مفاد این تفاهمنامه بود.
همچنین مقرر شد راه‌آهن ازبکستان نسبت به افزایش بار ریلی خود از طریق ایران به کشورهای ثالث تلاش لازم را انجام دهد.
به منظور فعال‌سازی کریدور ریلی از / به چین و از / به ترکیه و اروپا مقرر شد طرف‌ها مقدمات برگزاری جلسات با راه‌آهن کشورهای مسیر را برای تعیین تعرفه رقابتی در تمام مسیرها و همچنین نحوه تامین واگن‌ها فراهم و اقدامات لازم را تا زمان فعال‌سازی کریدور دنبال کنند. 2 طرف با امضای تفاهمنامه تمایل خود را برای افزایش تعداد پروازهای منظم اعلام کردند و سازمان هواپیمایی کشوری ایران آمادگی خود را نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی هوایی و همکاری در زمینه هوانوردی تجاری اعلام کرد.
همچنین طرف ایرانی آمادگی خود را برای ارائه مشوق‌های مرتبط با خدمات دریایی و بندری جهت کالای گذر شده از مبدا - مقصد کشور ازبکستان از طریق بنادر جنوبی ایران اعلام کرد.

Page Generated in 0/0074 sec