printlogo


کد خبر: 263978تاریخ: 1402/3/30 00:00
تاکتیک‌ها و سلاح‌های جدید مقاومت علیه اشغالگران صهیونیست در جنین تحولات کرانه باختری را وارد مرحله تازه‌ای کرد
کرانه جدید
انهدام 2 زره‌پوش و زخمی کردن 7 نظامی صهیونیست/ 5 فلسطینی به شهادت رسیدند

گروه بین‌الملل: اردوگاه جنین به عنوان مرکز ایستادگی و مقاومت مردم کرانه ‌باختری از صبح دیروز شاهد حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به این شهر بود که با مقاومت نیروهای مردمی و مسلح همراه شد و در یک کمین سنگین علیه نیروهای اشغالگر قدس چندین نظامی این رژیم زخمی و مجبور به عقب‌نشینی شدند. در همین باره گردان جنین اعلام کرد نیروهای رژیم صهیونیستی را که به اردوگاه جنین یورش برده بودند با بمب و گلوله مورد هدف قرار داد. بنا بر گزارش رسانه‌های اسرائیلی، 7 سرباز این رژیم در کمین نیروهای فلسطینی زخمی شدند و تعداد شهدای فلسطینی نیز به 5 نفر و 91 زخمی افزایش یافت. همچنین هلیکوپترهای آپاچی اسرائیل برای نخستین‌بار پس از سال‌ها اهدافی را در کرانه باختری بمباران کردند. مبارزان فلسطینی همچنین تک‌تیراندازهای رژیم صهیونیستی را در اطراف اردوگاه مورد هدف قرار دادند. وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد تعداد شهدای جنین به 5 نفر شامل شهیدان قیس مجدی، عادل جبارین، احمد یوسف صقر، خلاد عزام عصاعصه و قسام فیصل ابوسریه افزایش یافت. همچنین در یورش نیروهای اسرائیلی به جنین یک کودک هم شهید شد. از سویی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد 7‌خودروی نظامی که در عملیات جنین به دلیل بمب‌های نیروهای مقاومت فلسطین آسیب دیدند، در محاصره گیر کردند و ارتش برای خارج کردن‌شان ساعت‌ها تلاش کرد و در آخر نیز نیروهای ارتش صهیونیستی مجبور به عقب‌نشینی خفت‌بار شدند. 
درگیری‌های روز گذشته در جنین با عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از این منطقه همراه بود. درگیری‌های جدید در اردوگاه جنین در کرانه باختری نشان‌دهنده آغاز دور جدید عملیات مسلحانه مقاومت علیه رژیم اشغالگر است و این رژیم با خطر بزرگی روبه‌رو است. همچنین در گزارشی که روزنامه رای‌الیوم منتشر کرد، بر این نکته تاکید شده که تلاش‌های رژیم برای تسلیحات‌زدایی از کرانه باختری کاملا ناموفق بوده و کرانه روز به روز شاهد دور جدیدی از مقاومت با ایجاد گروه‌های مقاومت جدید بوده است. از سوی دیگر نتایج نظرسنجی در درون سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد نتانیاهو دچار افول محبوبیت شده و بنی گانتس رهبر اپوزیسیون دولت در نظرسنجی‌های جدید انتخاباتی جلوتر است. از سویی حضور رهبران جهاد اسلامی و یک هیات عالی رتبه حماس به رهبری اسماعیل هنیه در تهران و دیدار آنها با رهبر انقلاب و مسؤولان ارشد جمهوری اسلامی یک پیام جدی برای نابودی اسرائیل است. رهنمود رهبر انقلاب درباره ضرورت تمرکز گرو‌ه‌های مقاومت بر کرانه باختری، معادله را در سرزمین‌های اشغالی تغییر داده و به سمت تسلیح کرانه باختری برده است.
روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت ارتش صهیونیستی از تکنولوژی‌های ویژه‌ای برای خارج کردن خودروهای آسیب‌دیده در جنین استفاده می‌کند. این روزنامه در ادامه آورده است: «بالگردها موشک‌هایی را در مناطق باز نزدیک محل تبادل آتش بین نیروهای اسرائیلی و نیروهای فلسطینی در جنین در شمال کرانه باختری شلیک کردند». آحارانوت افزود: «هدف از این کار بیرون راندن افراد مسلح و کمک به نجات یک خودروی نظامی با سربازان داخل آن بود که با مواد منفجره، منفجر شده بود». ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر کرد، اعلام کرد: پس از مشاهده افراد مسلح در منطقه، بالگردها در منطقه جنین دست به عملیات زدند. همچنین خبرنگار سایت واللا گفت: ارتش از عملیات نیروهای مقاومت و کمین آنها برای نیروهای اسرائیلی که شبیه کمین‌های حزب‌الله لبنان بود، غافلگیر شد. بمبی با ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره موجب آسیب دیدن خودروهای نظامی و زخمی شدن سربازان شد و شبیه بمب‌های استفاده شده در جنوب لبنان و غزه بود. 
گردان‌های القدس - تیپ جنین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای عملیات «بأس الاحرار» (دلیری آزادگان) برای مقابله با تجاوز صهیونیست‌ها که روز گذشته شهر جنین را هدف قرار دادند، قهرمانان ما در تیپ جنین توانستند تعدادی از خودروهای نظامی اشغالگران را در دام آتش‌ خود انداخته و آنها را هدف تیراندازی شدید قرار دهند و تعدادی بمب با مواد منفجره زیاد را در مقابل یک نفربر و تعدادی از خودروها منفجر کنند که موجب زخمی شدن تعدادی از صهیونیست‌ها شد. در این بیانیه آمده است: مبارزان ما شاهد زخمی شدن تعدادی از نیروهای اسرائیلی و فرود آمدن بالگردها برای انتقال زخمی‌ها بودند. اذعان دشمن به زخمی شدن 7 سرباز که حال برخی از آنها وخیم است، فرار از اعتراف به این حقیقت است که تعداد زیادی از آنها زخمی‌اند. مبارزه ما و عملیات ما ادامه خواهد داشت و کسانی که ظلم کردند خواهند دانست که چه کسی شکست خواهد خورد. در همین رابطه نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دیدار سربازان زخمی این رژیم رفت.
در این راستا منابع عبری‌زبان اعلام کردند: آنچه در جنین رخ داد یک حادثه بسیار استثنایی بود که نیروی هوایی را مجبور کرد برای نجات نیروها و خودروهای نظامی خود که در دام نیروهای مقاومت فلسطین افتاده بودند، وارد عمل شود. یک بالگرد آپاچی ارتش برای نخستین بار یک موشک را در کرانه باختری برای پشتیبانی عملیات نجات شلیک کرد. به گفته منابع، بالگردهای ارتش رژیم صهیونیستی در آسمان شهر جنین و منطقه اردوگاه همزمان با ادامه تجاوز و یورش‌شان به این اردوگاه به پرواز درآمدند که نیروهای گردان جنین با تیربار آنها را مورد هدف قرار دادند. همچنین هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد نیروهای رژیم صهیونیستی به سمت 2 آمبولانس این مرکز در اردوگاه جنین تیراندازی کردند. هلال‌احمر فلسطین روز گذشته اعلام کرد یک خودروی نظامی اسرائیلی عمدا به یک آمبولانس برای ممانعت از نجات زخمی‌ها برخورد کرد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد تمام سربازانی که در جنین زخمی شدند سربازان گارد مرزی بودند. همچنین رسانه‌های اجتماعی فیلمی از لحظه انفجار تانک رژیم صهیونیستی در جریان حمله به جنین منتشر کردند. این درگیری‌ها چند ساعت بعد از بازداشت 5 فلسطینی و یورش نیروهای اسرائیلی به چندین منطقه در کرانه باختری رخ داد. در همین حال «تال لفرام» تحلیلگر نظامی روزنامه معاریو گفت: «جنین جزو مناطقی در کرانه باختری است که بیشتر از سایر مناطق شاهد تحولاتی بویژه در استفاده از بمب‌هاست و این نشان‌دهنده پیشرفت عملکرد فلسطینی‌ها طی سال میلادی گذشته است. این اتفاق، بمب‌هایی را به یاد ما می‌آورد که علیه ارتش در جنوب لبنان استفاده می‌شد. برای همین باید در صورت اتخاذ هرگونه تصمیمی درباره عملیات نظامی گسترده در جنین، روی این بمب‌ها متمرکز شد؛ امری که موجب شد برای نخستین‌بار طی ۲۰ سال اخیر و پس از انتفاضه دوم، اسرائیل به حمله هوایی علیه جنین دست بزند». بالگردهای نظامی رژیم صهیونیستی تلاش کردند با هدف قرار دادن منطقه درگیری میان نیروهای مقاومت و نظامیان اسرائیلی، راه را برای عقب‌نشینی اشغالگران باز کرده و آنها را فراری دهند. هر چند بر اساس تصاویر منتشر شده، شماری از خودروهای زرهی اشغالگران مجبور به عقب‌نشینی شدند اما به گزارش ارتش رژیم صهیونیستی، 5 خودروی نظامی اسرائیل در جنین تحت محاصره مقاومت قرار داشتند که با استفاده از بمباران نیروی هوایی اسرائیل توانستند فرار کنند. «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی روز گذشته در پی زخمی شدن 7 نظامی صهیونیست در جنین، خواستار نشست اضطراری کابینه این رژیم و بررسی گزینه عملیات نظامی گسترده در شمال کرانه باختری شد. یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، پس از گذشت چند ساعت از گرفتار آمدن نظامیانش در دام نیروهای مقاومت در جنین، با زبان تهدید در رسانه‌ها ظاهر شد و ادعا کرد: نیروهای فلسطینی هیچ پناهگاهی ندارند و در هیچ مکانی باقی نخواهند ماند؛ چه در جنین، چه در نابلس، چه در غزه. ما به هر خرابکاری دسترسی پیدا می‌کنیم و رویکرد تهاجمی و پیشگیرانه بی‌امان ادامه خواهد یافت. در همین زمینه، «اور هلر» خبرنگار نظامی در کانال 13 اسرائیل گفت  آنچه اتفاق افتاده است، «فوق‌العاده، دردناک و بسیار پیچیده است». وی در این باره گفت: «این وسیله در یک جیپ نظامی زرهی منفجر شد اما ظاهرا دستگاه به داخل آن نفوذ کرد و باعث جراحات شد». در همین رابطه، «آلون بن دیوید» خبرنگار نظامی کانال 13 اسرائیل گفت: «آنچه در جنین رخ داد، از نظر ابزارهای به کار رفته علیه نیروهای اسرائیلی استثنایی است». 
خسارتی که رژیم اشغالگر صهیونیستی تاکنون در جنین متحمل شده سنگین است. ️زخمی شدن 5 نظامی اسرائیلی بر اثر انفجار بمب در مسیر یک خودروی زرهی، زخمی شدن 2 نظامی دیگر در درگیری مسلحانه با مبارزان مقاومت، زخمی شدن یک سگ نظامی و ️نابودی و از کار افتادن 7 خودروی نظامی از جمله این موارد بوده است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته اعلام کرد حال یکی از نظامیان اسرائیلی مجروح در جنین رو به وخامت نهاده و اکنون وضعیت بسیار خطرناکی دارد. ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرده در درگیری‌های دیروز در جنین 7 نظامی این رژیم زخمی شدند. 
در همین باره سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تاکید کرد مقاومت در کرانه باختری قدرتمند است و دشمن صهیونیست قادر به یکسره کردن نبرد علیه مقاومت در جنین نیست. 
حازم قاسم صبح دوشنبه در اظهاراتی مطبوعاتی تصریح کرد: جنین امروز بار دیگر ثابت کرد به مقاومت ادامه می‌دهد و شکست‌ناپذیر است و دشمن صهیونیستی هر بار که می‌خواهد به مقاومت ضربه وارد کند، غافلگیر می‌شود. قاسم اظهار داشت که دشمن صهیونیستی در این نبرد و هر نبردی که علیه ملت فلسطین وارد شود، شکست خواهد خورد و اشغالگران در این سرزمین جایی ندارند و به‌زودی باید شاهد مقاومت هر چه بیشتر فلسطینیان باشند. قاسم افزود: دشمن صهیونیستی قصد ورود به اردوگاه جنین را داشت اما با مقابله و عملیات قهرمانانه مقاومت و گیر افتادن نیروهایش در کمین مبارزان فلسطینی غافلگیر شد. وی بیان کرد: قدرت مقاومت در غافلگیر کردن دشمن با تاکتیک‌ها و ابزارهای جنگی مختلف بیانگر این است که مقاومت روز به روز قدرتمندتر شده و دامنه فعالیت آن نیز گسترده‌تر می‌شود. همچنین النجبا به نقل از  رسانه‌های صهیونیستی نوشت: سران حماس و جهاد اسلامی پس از عملیات جنین، اکنون در انتظار دستورالعمل از ایران هستند که بزرگ‌ترین نقش در تسلیح جنین را ایفا می‌کند. در همین باره «دانی دنون» عضو کنست رژیم صهیونیستی گفت: شمال کرانه باختری اکنون شبیه جنوب لبنان شده و به مکانی برای تهدید شهرک‌نشینان اسرائیلی تبدیل شده است.
***
سلاح بازمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان علیه نظامیان اسرائیل
یک فرمانده رژیم ارتش صهیونیستی در گفت‌وگو با مجله نیوزویک مدعی شد سلاح‌های آمریکایی به جا مانده در افغانستان در دست گروه‌های فلسطینی فعال در نوار غزه مشاهده شده است
***
ببر اسرائیلی‌ها موش شد
بعد از ۸ ساعت درگیری شدید مقاومت با اسرائیلی‌ها بقایای خودروی «ببر» اسرائیلی‌ها در جنین باقی ماند و یک افتضاح بزرگ را برای آنها رقم زد.
******
دیدار سران حماس با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
گروه سیاسی: در روزهای اخیر شاهد حضور سران مقاومت فلسطین در تهران و دیدار و گفت‌وگوی آنها با رهبر انقلاب و مقامات کشورمان بودیم. پس از حضور چندروزه زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز روز گذشته در صدر هیاتی از مقامات جنبش حماس فلسطین وارد ایران شد. 
وی پس از ورود به تهران، با دکتر علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و پیرامون تحولات منطقه و آخرین تحولات سیاسی و میدانی فلسطین و راه‌های تقویت وحدت و انسجام هرچه بیشتر گروه‌های مقاومت با او گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
در این دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی که موجب هراس و سردرگمی سران رژیم صهیونیستی شده است، تصریح کرد: کارآمدترین راهبرد برای پایان دادن به بیش از ۷۵ سال اشغال فلسطین، مقاومت است. احمدیان با بیان اینکه امروز تمام جهان اسلام از دستاوردهای مقاومت بهره‌مند است، گفت: ورود مقاومت در نبرد سیف‌القدس نقطه عطفی در این زمینه بود که دستاوردهای راهبردی برای مقاومت به همراه داشت. دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: اصلی‌ترین مساله جهان اسلام، فلسطین است و تقویت وحدت میان مسلمانان بویژه بازیگران منطقه‌ای مقاومت، بیشترین آسیب را به دشمن صهیونیستی و حامیانش وارد خواهد کرد. احمدیان با تبیین تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه میان گروه‌های مقاومت تصریح کرد: وحدت و حمایت گروه‌های مقاومت از جنبش جهاد اسلامی در جنگ اخیر، دشمن صهیونیستی را  نسبت به این توطئه مایوس کرد. دبیر شورای امنیت ملی کشورمان، با تجلیل از مقاومت حماس در برابر دشمن صهیونیستی گفت: مقاومت فلسطین که زمانی برای دفاع از خود در غزه می‌جنگید، به مرحله‌ای از آمادگی رسیده که اکنون حضور خود را در کرانه باختری مستحکم می‌کند.
در این دیدار «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز با  قدردانی و تجلیل از نقش ممتاز و موثر جمهوری اسلامی در تقویت وحدت و همکاری در جهان اسلام و گروه‌های مقاومت فلسطینی، گزارشی از تحولات سیاسی و میدانی فلسطین اشغالی و برنامه‌های مقاومت برای حفظ و تقویت ابتکار عمل در برابر رژیم صهیونیستی را ارائه کرد.
* رئیسی: ابتکار عمل در دست مجاهدان فلسطینی است
شامگاه یکشنبه نیز حجت‌الاسلام رئیسی در دیدار «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و جمعی از رهبران این جنبش، با بیان اینکه اساس جهان خلقت بر حق استوار بوده و هاضمه عالم پذیرای باطل نیست، گفت: روزگاری امید بخشی از فلسطینیان برای رهایی از ظلم و اشغال رژیم صهیونیستی به میزهای مذاکره بود اما امروز همه، حتی طرفداران مذاکره چشم امید به مجاهدان و نیروهای مقاومت بسته‌اند و این تحقق وعده الهی است که نظم خلقت با ظلم و باطل سازگار نیست. رئیس‌جمهور افزود: امروز مجاهدان فلسطینی ابتکار عمل را در دست دارند و این پیروزی بزرگ هدیه الهی است که به پاس صبوری در برابر مشکلات و ایستادگی در برابر ظلم و زورگویی رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم نصیب ملت سرافراز فلسطین شده است. رئیسی ناامید کردن نسل جوان فلسطین از بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی را یکی از اهداف صهیونیست‌ها از تلاش‌ برای عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی و اسلامی عنوان کرد و افزود: اما باور عمیق داریم که این تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد، چراکه نخستین و جدی‌ترین مخالفان این عادی‌سازی روابط، مردم همان کشورها هستند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز ملت فلسطین متحدتر از هر زمان دیگری است و در مقابل جامعه صهیونیستی متشتت‌تر و متفرق‌تر از هر زمان دیگری بوده و نشانه‌های زوال آن آشکار شده است، اظهار داشت: امروز دل‌های مردم دنیا از ملت‌های منطقه تا مردم کشورهای آمریکای لاتین، متوجه شماست و این لطف خداوند و برکت خون شهیدان جریان مقاومت و از جمله شهید حاج‌قاسم سلیمانی است که از عالم جهل‌زدایی می‌کند. پیروزی نهایی بسیار نزدیک و متعلق به ملت سربلند فلسطین است. 
«زیاد نخاله» دبیرکل جنش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار با بیان اینکه ملت فلسطین قدردان حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران هستند، تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و تعیین‌کننده در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی است و سفر اخیر جنابعالی به منطقه آمریکای لاتین نشان داد توانسته‌اید تحریم‌های آمریکا را به طور کامل به شکست بکشانید و ما نیز به این پیروزی‌ها افتخار می‌کنیم. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین همچنین با ارائه گزارش تفصیلی از جنگ 5 روزه اخیر با رژیم صهیونیستی و تشریح عملکرد و دستاوردهای نیروهای مقاومت و نقاط ضعف این رژیم، خاطرنشان کرد: در حالی که تا پیش از این رژیم صهیونیستی اعلام می‌کرد برای پایان درگیری‌ها با نیروهای مقاومت، با دولت مصر به توافق رسیده است، در پایان دور اخیر درگیری‌ها برای نخستین بار ناگزیر شد اعلام کند با نیروهای مقاومت به توافق رسیده و این یک پیروزی بزرگ و نتیجه پایبندی فلسطینیان به ایستادگی و مقاومت است.
بنا بر گزارش فارس، سفر رهبران جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس به تهران در حالی است که آنها حدود ۲ هفته پیش (6 ژوئن) در قاهره با یکدیگر دیدار و درباره مسائل ملی فلسطین، تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی و اهالی قدس و کرانه باختری و اسرای در بند زندان‌های این رژیم رایزنی کرده بودند.
در نشست قاهره، ۲ طرف همچنین راهکارهای تقویت و توسعه روابط راهبردی ۲ جنبش و توسعه آن به نفع مقاومت و ملت فلسطین را بررسی کردند و بر تداوم گزینه مقاومت به عنوان تنها گزینه ملت فلسطین برای مقابله با رژیم اشغالگر و تجاوزات آن تاکید کردند.

Page Generated in 0/0069 sec