printlogo


کد خبر: 263979تاریخ: 1402/3/30 00:00
رئیس سازمان اطلاعات سپاه در گفت‌و‌گوی تفصیلی با KHAMENEI.IR تشریح کرد
نقش سرویس‌های اطلاعاتی 20 کشور در اغتشاشات 1401

گروه سیاسی: جلسه سفرای اروپایی مقیم تهران در نیمه مهرماه به میزبانی یک سفارتخانه برای حمایت از اغتشاشات، طراحی برای ترور چهره‌های کلیدی هسته‌ای، فضایی و نظامی و پشتیبانی تسلیحاتی گروهک‌های ضدانقلاب کُرد از سوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را، می‌توان از اقدامات مهم و قابل توجه دشمن در اغتشاشات دانست که از چشم سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پنهان نمانده است.
رسانه KHAMENEI.IR در ادامه تبیین ریشه‌های اغتشاشات سال گذشته به گفت‌وگو با سردار سرتیپ محمد کاظمی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته است. طبق اعلام سردار کاظمی، سرویس‌های اطلاعاتی ۲۰ کشور خارجی در دامن زدن به ناآرامی‌های اخیر دخیل بوده‌اند.
آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای از اظهارات سردار کاظمی در این گفت‌وگوی تفصیلی است.
«در 6 ماه اول سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران با توفیقات متعدد و فرصت‌هایی در عرصه داخلی و خارجی روبه‌رو بود که می‌توانم به این موارد اشاره کنم: یک مورد، همت و همدلی دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و تقنینی در حل معضلاتی چون بحران کم‌آبی، قطع برق، بلایای طبیعی و اجرای طرح‌های تحولی اقتصادی با حداقل تکانه‌های اجتماعی بود. مورد بعدی عدم پیشرفت پروژه‌های منطقه‌ای آمریکا و عصبانیت از تأثیرگذاری راهبردی مدیریت رهبر انقلاب در شکست نقشه آنها بود. همکاری راهبردی ایران و روسیه (قرارداد راهبردی ۲۰ ساله) و برقراری کریدور شمال- جنوب و نیز همکاری راهبردی با چین (قرارداد راهبردی ۲۵ ساله)
و احیای ایده یک کمربند یک راه (احیای راه ابریشم) در کنار افزایش حضور چین در غرب آسیا نیز در این زمینه مهم بود. همچنین روند تشکیل دولت در عراق، دستاورد لبنان در تعیین مرز آبی با رژیم اشغالگر صهیونیستی و فعال ‌شدن کرانه باختری علیه رژیم اسرائیل به موازات چالش‌ها در افغانستان و پاکستان نیز در همین مقطع دارای اهمیت بود. تداوم پیشرفت برنامه هسته‌ای با حرکت به سمت غنی‌سازی ۶۰ درصد و افزایش قدرت منطقه‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران (بویژه قدرت پهپادی)، توسعه نقش‌آفرینی منطقه‌ای از غرب آسیا تا قفقاز و اروپای شرقی و نیز همراهی قشرهای مختلف جامعه در مراسمات ملی و مذهبی همچون جشن عید سعید غدیر، راهپیمایی عظیم اربعین حسینی(ع) و موج بین‌المللی سرود سلام فرمانده در عرصه فرهنگی - اجتماعی را در همین بازه زمانی می‌توان در نظر گرفت.
این شرایط منجر به بروز اضطراب و نگرانی‌های راهبردی آمریکایی‌ها و شرکای محلی آنها برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی شد، لذا در مقطع مهر و آبان (شروع سال تحصیلی و نزدیک‌شدن به سالگرد آبان ۹۸)، مساله حجاب، آزادی زنان و جوانان به عنوان نقطه هدف فعال‌سازی بسترها، بازیگران و ابزارهای تولید بی‌ثباتی در داخل کشور موضوعیت یافت تا ضمن تولید پتانسیل اعتراضی، زمینه فشارهای حقوق بشری را فراهم کند. بنابراین وقوع حادثه فوت خانم مهسا امینی با ویژگی‌های دختر جوان کرد سنی به عنوان یک شتاب‌دهنده به برنامه‌ریزی دشمن عمل کرد.
سرویس‌های جاسوسی در جمع‌بندی خود در اواخر مرداد ۱۴۰۱ تأکید داشتند عملیات درباره حجاب اجباری مقدمه‌ای برای براندازی نظام خواهد بود، لذا با تمرکز بر موضوع حجاب اجباری بویژه در شبکه‌های اجتماعی موجی از مخالفت درباره حجاب را ایجاد کردند.
آمریکایی‌ها بعد از روی کار آمدن دولت بایدن به این جمع‌بندی راهبردی رسیدند که در بسیاری از پرونده‌های خارجی با شکست روبه‌رو شده‌اند و دلیل آن اقدامات ایران و مدیریت رهبر آن بوده است. این شکست‌ها باعث شد جایگاه بین‌المللی آمریکا تحت‌الشعاع قرار گیرد، لذا ایران باید بهای آن را بپردازد. بنابراین به سمت بازنویسی نسخه فشار حداکثری ترامپ از جنس دموکرات‌ها (جنگ ترکیبی) ذیل راهبرد مهار و محدودسازی جمهوری اسلامی حرکت کردند. برای این منظور 3 گام طراحی کرده بودند.
گام اول: ایجاد فضای اعتراضی نسبت به فوت خانم امینی، دامن زدن به اعتراض جماعت ناراضی و تولید فضای احساسی و تردید برای همراه‌سازی اقشار خاکستری و همسو
گام دوم: کشاندن فضای اعتراض به اغتشاش با تلاش برای اعتصاب روزانه و اغتشاش شبانه و فعال شدن جریان‌ها و گروه‌های غیرهمسو
گام سوم: تبدیل فضای اغتشاش به حرکت مسلحانه با فعال شدن گروه‌ها و تیم‌های مسلح در محیط اغتشاش‌ها با تعرض به اماکن و نیروهای نظامی و انتظامی و کشته‌سازی.
اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ در نشست هماهنگی سیا با عناصر ضدانقلاب، با اشاره به نارضایتی‌های عمومی در کشور به عنوان فرصت مناسبی جهت بهره‌برداری طی ماه‌های آتی، پیرامون سازماندهی اعتراضات راه‌کنش‌های زیر مطرح می‌شود: ۱- تأکید بر لزوم تعیین مسؤولان اجرایی و شورای پروژه ۲- تشکیل اتاق جنگ داخلی علیه نظام و ارائه طرح‌های تامینی جهت حفاظت از نفرات و لیدرهای میدانی ۳- لزوم ارتباط‌گیری سلولی با لیدرها جهت افزایش امنیت آنان و راهکارهایی جهت ساخت مواد منفجره ۴- تولید تنفر با خبرسازی‌های احساسی ۵- سلب امنیت از مردم و اقشار مذهبی هوادار نظام ۶- یافتن راه‌حل‌هایی مثل نقاط کور جهت فرار از دوربین‌های شهری.
در چنین شرایطی آمریکایی‌ها به سمت طراحی و پیاده‌سازی نقشه دوم خود حرکت کردند. نقشه دوم، مشغول کردن همزمان ایران به طیفی از بحران‌های داخلی، تأمین مالی گروه‌های خارجی، تحریک اقوام، القای ناکارآمدی نظام، تداوم فشارها و تحریم‌ها، قریب‌الوقوع نشان دادن حمله نظامی و انزوای گسترده‌تر سیاسی است. در واقع چارچوب نقشه دوم آنها ساخت یک ایران ضعیف است.
در سال‌های اخیر،‌ یکی از اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی، حمایت و فعال‌سازی گروهک‌های تروریستی در لوای قوم‌گرایی در جدار مرزهای کشور با هدف تولید هسته‌های ناامن‌ساز و سرایت ناامنی به عمق کشور بوده است تا بتوانند فرصت تنوع قومی و مذهبی در جمهوری اسلامی را به تهدید تبدیل کنند. در همین چارچوب شاهد افزایش تحرکات دشمن در راستای هم‌افزایی سرویس‌های جاسوسی با گروهک‌های تروریستی و نزدیک کردن مواضع گروهک‌ها به یکدیگر بوده‌ایم. به نحوی که برابر رصدهای اطلاعاتی ما، دستور کار ویژه‌ای در حوزه کُردها با محوریت فعال‌ کردن ایستگاه‌های آمریکا در منطقه در پرونده ضد انقلاب کرد در جریان بوده است و تداوم دارد. در یک مورد اواخر سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۰۰ هزار دلار در اختیار ضد‌انقلاب کرد بابت تقویت آنها با تجهیزات و نفرات جدید قرار گرفت.
در این راستا در نشست سه‌جانبه‌ای با حضور نمایندگانی از آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در یکی از کشورهای منطقه پیرامون وضعیت ایران بر چند نکته تاکید می‌شود. «اول اینکه توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، تسلیحاتی در اختیار ضد‌انقلاب کرد قرار گیرد و دوم پشتیبانی اطلاعاتی از گروهک تروریستی نفاق برای شناسایی اماکن مهم و سوم فعال کردن گروه‌های ضد انقلاب برای انجام اقدامات سری در داخل ایران».
با توجه به اشراف دستگاه‌های اطلاعاتی کشور بر سرشبکه‌های عملیاتی و رسانه‌ای این گروهک‌ها در داخل، در اوج اغتشاشات، ۳۵ نفر از لیدرهای نفاق و ۲۰ نفر از لیدرهای جریان سلطنت‌طلب شناسایی و دستگیر شدند. در این بین شبکه ادعایی جوانان محلات نیز در برخی استان‌ها مورد رهگیری و اشراف اطلاعاتی قرار گرفت  و با آن برخورد شد.
یک نمونه از دفع خطرات و رخدادهایی که دشمنان در جریان این اغتشاشات برنامه‌ریزی کرده بودند، پیشگیری از ترور امام جمعه یکی از استان‌ها و حمله به استانداری آن بود. اقدامات متعدد دیگری هم انجام شد که باز به عنوان نمونه به برخورد با بعضی جریانات صنفی که سعی در منحرف کردن مطالبات و اعتراضات اقشار جامعه داشتند، دستگیری عناصر مرتبط با گروهک‌های چپ، نفاق و سلطنت‌طلب قبل از اقدامات آشوب‌طلبانه آنان، ممانعت از برگزاری نشست‌های هماهنگی و فرماندهی سران چند گروهک، اجرای چندین مورد کیس اطلاعاتی علیه شبکه‌های فعال قاچاق سلاح در اغتشاشات و کشف و شناسایی مقادیر زیادی از سلاح‌هایی که عناصر گروهکی به منظور به‌کارگیری در اغتشاشات در حال قاچاق به داخل کشور بودند، می‌توانم اشاره کنم.
بررسی‌های اطلاعاتی در سازمان اطلاعات سپاه بیانگر نقش‌آفرینی و مشارکت سرویس‌های اطلاعاتی نزدیک به 20 کشور در اغتشاشات ۱۴۰۱ است که بعضا در برخی از این کشورها چند سرویس اطلاعاتی‌شان مداخله داشته‌اند. قابل اشاره است که طی سال‌های اخیر تلاشی برای ایجاد ائتلاف و تقسیم کار میان گروه‌های معارض جمهوری اسلامی ایران و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای متخاصم در جریان بوده که در وقایع اخیر خود را به منصه ظهور رسانده است.
از کشورهایی که در این زمینه‌ها فعال بوده‌اند، می‌توان به آمریکا، انگلیس، امارات، عربستان، فرانسه، آلمان، کانادا، بلژیک، اتریش، آلبانی، استرالیا، ایسلند، ایتالیا، کوزوو، نروژ، بحرین و نیوزیلند و همچنین رژیم اشغالگر صهیونیستی اشاره کرد.
در این زمینه برخی از تحرکات این سرویس‌ها و عوامل آنها به شرح زیر است:
۱- تحرکات دیپلمات‌های سفارت فرانسه در تهران برای جمع‌آوری اطلاعات میدانی از اغتشاشات و وضعیت نیروهای امنیتی و انتظامی در مهرماه و تبادل اطلاعات با افسر اطلاعاتی سفارت یکی از کشورهای اروپایی
۲- تلاش رژیم صهیونیستی برای توجیه ایجاد صندوق حمایت از اعتصاب‌کنندگان و معترضان به ابتکار و تامین مالی آمریکا و دیگر کشورها
۳- جلسه سفرای ۲۸ کشور اروپایی در سفارت یک کشور اروپایی در نیمه مهر ۱۴۰۱ برای بررسی پیشنهاد فراخوان سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بستن سفارتخانه‌های اروپایی در ایران با محوریت آلمان
۴- استفاده از اتباع غیراروپایی (افغان، پاکستانی و عراقی) و حضور اتباع اروپایی برای جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی وضعیت اغتشاشات که منجر به بازداشت ۴۰ نفر از اتباع یکی از کشورهای همسایه، یک نفر تبعه فرانسوی-ایرلندی در استان خراسان رضوی و یک تبعه آلمانی در استان اردبیل شده بود.
۵ - تشدید فعالیت‌ها و پشتیبانی سازمان سیا در جهت ایجاد بسترهای سایبری لازم مخابره اخبار اغتشاشات از جمله تلاش برای ارسال تجهیزات فنی، ابزارهای گریز و لغو تحریم وسایل مرتبط با ارتباطات موبایلی به بهانه جریان آزاد اطلاعات و آزادی اینترنت در بحبوحه اغتشاشات
۶ - درخواست سیا مبنی بر تشکیل تیم مشترک با موساد و «ام‌آی6» برای فعال‌سازی مجدد پروژه ترور دانشمندان بویژه در حوزه هسته‌ای و فضایی و نظامی در اواخر اغتشاشات
۷- نشست دوره‌ای مشترک سازمان اطلاعاتی امارات و رژیم صهیونیستی در یک کشور عربی با موضوع حمایت از اغتشاشات در ایران.

Page Generated in 0/0062 sec