printlogo


کد خبر: 264001تاریخ: 1402/3/31 00:00
اخبار

مکرون: اروپا باید به فکر استراتژی پدافند هوایی خود باشد
رئیس‌جمهوری فرانسه با کنایه به برنامه آلمان برای خرید پدافند موشکی با کمک آمریکا و اسرائیل گفت اروپا پیش از خرید تسلیحات باید به فکر استراتژی پدافند هوایی خود باشد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، امانوئل مکرون پس از دیدار با ده‌ها وزیر دفاع اروپایی در پاریس گفت: وقتی بحث پدافند هوایی مطرح است، نباید با عجله به مساله ظرفیت بپردازیم. اگر در همان ابتدای امر یک رویکرد کمی اتخاذ کنیم، در نهایت آنچه را در بازار موجود است در مقیاس گسترده خریداری می‌کنیم؛ حتی اگر به دردمان نخورد و این به ‌طورکلی یعنی خرید از خارج از اروپا. مکرون مکرراً تأکید می‌کند اروپا باید صنعت دفاعی خود را توسعه دهد تا خودمختاری استراتژیکش تقویت شود. وی رهبران اروپا را به خرید تسلیحات تولید شده در خاک قاره سبز توصیه کرده و تلاش برای ترویج قوای دفاعی فرانسوی در اروپا را تکذیب می‌کند. نشست وزرای دفاع اروپا در پاریس واکنشی به برنامه آلمان موسوم به «سپر آسمان اروپا» بود؛ تلاشی برای ساخت یک سپر ضد موشک چندلایه که ممکن است تا 18.5 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. این طرح قرار است از آلمان و کشورهای همسایه‌اش در برابر حملات موشکی محافظت کند و دست‌کم ۱۵ کشور (عمدتاً از اعضای ناتو) خواستار پیوستن به این طرح شده‌اند. این طرح که ابتدا توسط اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در ماه آگوست ارائه شد، به مذاق مقامات آلمانی خوش نیامده است، زیرا آنها نگران این هستند که این برنامه نه بر صنایع دفاعی اروپا، بلکه به آمریکا و اسرائیل متکی باشد. 
***
مقام سعودی: از شروط خود در برابر اسرائیل کوتاه نمی‌آییم
 یک مقام سعودی بدون ذکر نام خود به یک شبکه صهیونیستی گفت اولویت ریاض در برابر عادی‌سازی روابط با رژیم تل‌آویو، امنیت ملی است. او به شبکه عبری‌زبان «کان ۱۱» گفت: «از نظر عربستان سعودی اولویت این روزها امنیت ملی است؛ از این رو درخواست‌هایی از جمله تضمین امنیت، معاملات تسلیحات پیشرفته و برنامه هسته‌ای مطرح شده است». یک مقام آمریکایی دهم خرداد به روزنامه «اسرائیل هیوم» گفت دولت عربستان سعودی در مذاکرات با مقامات آمریکا 4 پیش‌شرط برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح کرده است. طبق این گزارش «حق داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای»، «افزایش روابط نظامی با آمریکا»، «توسعه تجارت با آمریکا» و «توقف انتقادات واشنگتن از قتل جمال خاشقچی» 4 پیش‌شرطی است که مقامات دولت سعودی مطرح کرده‌اند. به ادعای این مقام آمریکایی، موضوع فلسطین جزو پیش‌شرط‌های عربستان سعودی نیست. این مقام سعودی در ادامه به شبکه «کان ۱۱» گفت به احتمال قوی دولت جو بایدن نتواند شروط دولت سعودی را برآورده کند. او افزود: «دولت جو بایدن در داخل آمریکا و جهان بین‌الملل ضعیف است». اما درباره موضوع فلسطین و طرح صلح عربی که ریاض سال ۲۰۰۲ در نشست بیروت مطرح کرد، این مقام سعودی گفت:‌ «اگر آمریکا درخواست‌ها و شروط عربستان را برآورده کند، ریاض نیز قادر به مانور بیشتری در قبال فلسطین خواهد بود». وی تأکید کرد باید فلسطینی‌ها بتوانند چیزی مانند یک کشور تشکیل دهند و قدس شرقی را در کنترل خود داشته باشند، حتی اگر به طور کامل هم با طرح صلح عربی همخوانی نداشته باشد. شروط دولت سعودی برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها در حالی است که «اسرائیل کاتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی ۲ هفته پیش از مخالفت رژیم تل‌آویو با ساخت تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان سعودی سخن گفت. 
***
پاشینیان: سقوط شهر «شوشی» در قبول آتش‌بس ۲۰۲۰ نقش مؤثری داشت
نخست‌وزیر ارمنستان گفت: سقوط شهر «شوشی» در جریان جنگ دوم قره‌باغ در امضای توافق آتش‌بس نهم نوامبر ۲۰۲۰ میان مسکو، ایروان و باکو نقش مهمی ایفا کرد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی آرمن پرس، نیکول پاشینیان در سخنرانی خطاب به کمیته منتخب پارلمانی مسؤول تحقیق درباره علل و روند جنگ دوم قره‌باغ بیان کرد: سقوط شهر شوشی نقش بسزایی در امضای بیانیه سه‌جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۰ ایفا کرد. وی گفت: شهر شوشی در قره‌باغ نه‌تنها اهمیت نمادین، بلکه اهمیت استراتژیک دارد. بعد از سقوط شهر شوشی، شهر استپاناکرت (خانکندی) هدف گرفته می‌شد و فشارها بر شهر مارتونی به شکلی اجتناب‌ناپذیر شدیدتر می‌شد و خطر محاصره ۲۵۰۰۰ سرباز ارمنی وجود داشت. پاشینیان بیان کرد: توافق آتش‌بس نهم نوامبر ۲۰۲۰ پنجمین تلاش برای پایان دادن به جنگ دوم قره‌باغ بود. نخستین گفت‌وگو بر سر این موضوع هفتم اکتبر حین گفت‌وگوی تلفنی نیکول پاشینیان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به منظور تبریک گفتن تولد رهبر کرملین انجام شد. پوتین بر اهمیت تمایل پاشینیان برای سازش تاکید کرد و به پاشینیان گفت خواستار میانجیگری بر سر پایان سریع خصومت‌هاست. پاشینیان بیان کرد: من موافقتم را به او اعلام کردم و درباره شرایط پایان دادن به درگیری‌ها پرسیدم. تفاهم ما بر این بود که خصومت‌ها باید بدون پیش‌شرط پایان یابد، طرف‌ها باید در مواضع فعلی خود متوقف شوند و پس از آن مذاکرات برای آنکه طرف‌ها بر سر سازش توافق کنند، اجرا شود. من گفتم این گزینه برای ما قابل قبول است. در همان روز گفت‌وگوی تلفنی دیگری با رئیس‌جمهور روسیه داشتم و او گفت با رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرده اما وی گفت برای آتش‌بس آماده نیست و با برقراری این آتش‌بس موافقت نکرد. 

Page Generated in 0/0064 sec