printlogo


کد خبر: 264016تاریخ: 1402/3/31 00:00
اخبار

رئیسی در گفت‌وگو با «تله‌سور»:
تقویت روابط میان کشورهای مستقل به خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک می‌کند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جریان سفر به ۳ کشور منطقه آمریکای لاتین، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «تله‌‌سور»، با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، آهنگ واحدی بین استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی مردم ایران با مردم آمریکای لاتین که همین روحیه را دارند و همین آرمان‌ها را دنبال می‌کنند، احساس شد، به افزایش روز به روز روابط میان ایران و کشورهای مستقل این منطقه اشاره کرد و گفت: معتقدیم تقویت روابط و تجمیع ظرفیت‌های فی‌مابین کشورهای تحت تحریم و مستقل، یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم‌هاست. رئیس‌جمهور در همین رابطه افزود: آمریکایی‌ها از تحریم مثل حمله نظامی و به عنوان یک سلاح استفاده می‌کنند. تحریم همان جنگ با ملت‌ها و دولت‌هاست، منتها سلاح آن عوض شده؛ دیروز سلاح نظامی بود و امروز سلاح تحریم است. در واقع تحریم علیه ملت‌هاست و این ملت‌ها هستند که تحت فشار قرار می‌گیرند. در ظاهر تحریم‌ها علیه دولت‌ها وضع می‌شود اما تمام فشار تحریم‌ها روی ملت‌هاست.
***
مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور:
آلودگی به مواد پرتوزا در رودخانه ارس رؤیت نشده است
مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور درباره گزارش یکی از رسانه‌ها مبنی بر آلودگی رودخانه «ارس» به مواد پرتوزا در توضیحاتی اعلام کرد که رودخانه ارس به‌صورت مستمر در حال پایش پرتوی و رصد مواد پرتوزا است و علاوه بر این پایش‌ها، بزودی سیستم‌های پایش آنلاین آب نیز در آن منطقه نصب خواهد شد. در توضیحات مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور آمده است: با توجه به نگرانی‌های ایجادشده بین هموطنان ساکن اطراف رود ارس، مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور تاکید می‌کند که رود ارس به صورت دوره‌ای پایش پرتوی می‌شود. بر اساس اعلام این مرکز، در آخرین پایش پرتوی انجام‌شده، آلودگی به مواد پرتوزا در رودخانه ارس رویت نشده است. این در حالی است که مطابق نظر مسؤولان و کارشناسان مرکز نظام ایمنی هسته‌ای، نیروگاه اتمی«متسامور ارمنستان» تا رودخانه ارس و محدوده مورد اشاره فاصله قابل توجهی داشته و امکان رهاسازی مستقیم پسماند مایع این نیروگاه به رودخانه و آلوده شدن آن به مواد پرتوزا وجود ندارد. لازم به ذکر است در ادامه نظارت‌های مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، تمهیدات لازم برای نصب سریع ایستگاه پایش آنلاین آب در محدوده مورد اشاره فراهم شده تا پایش‌ها و بررسی‌های لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.
***
دیدار امیر دریادار ایرانی با فرمانده نیروی هوایی پاکستان
امیر دریادار شهرام ایرانی در دومین روز از سفر رسمی خود به پاکستان روز گذشته با حضور در مقر فرماندهی نیروی هوایی این کشور در اسلام‌آباد با ارتشبد خلبان ظهیر احمد بابر دیدار کرد. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نیروی هوایی پاکستان در این دیدار بر اهمیت روابط دوجانبه بویژه گسترش همکاری‌های نظامی، آموزشی و صنعت هوانوردی تاکید کردند.روابط عمومی نیروی هوایی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دیدار فرمانده نیروی هوایی پاکستان و فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گواه دوستی ریشه‌دار و تعهد تزلزل‌ناپذیر ۲ ملت برای تلاش برای ایجاد منطقه‌ای آرام و با ثبات است. همچنین در این بیانیه آمده است: ارتشبد خلبان احمد بابر تاکید کرد که پاکستان و ایران از پیوندهای دیرینه مذهبی، فرهنگی و تاریخی برخوردارند که این پیوندها از طریق روابط مستحکم بین ۲ کشور تجلی یافته است. روابط عمومی نیروی هوایی پاکستان با استناد به اظهارات امیر دریادار ایرانی گفت: فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران از حرفه‌ای بودن پرسنل و پیشرفت استثنایی نیروی هوایی پاکستان در مسیر نوسازی قدردانی کرد. وی همچنین از تلاش‌های مستمر پاکستان برای ثبات منطقه نیز قدردانی کرد و متعهد شد نقش خود را برای بهبود بیشتر روابط نظامی بویژه در حوزه عملیات، آموزش و صنعت هوانوردی ایفا کند. شایان ذکر است روابط دوجانبه ایران و پاکستان در حوزه‌های دفاعی، نظامی و امنیتی از جمله تبادل هیات‌ها از نیروهای دریایی 2 کشور طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. در همین راستا بهمن سال گذشته نیز ناوگروه نداجا شامل ۲ ناو و یک زیردریایی بازدید ۴ روزه رسمی از بندر کراچی در جنوب پاکستان انجام داد.
***
سخنگوی دولت:
وعده‌های رئیس‌جمهور مستمراً در حال پیگیری است
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری با بیان اینکه حدود 80 وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور احصا شده و در حال پیگیری است، گفت: رئیس‌جمهور تاکید داشتند که باید صادق‌الوعد باشیم، پیگیری اجرایی شدن وعده‌ها در دستور کار قرار دارد و تنها برخی از این گزارش‌ها تحویل رسانه‌ها می‌شود. یکی از وعده‌های اصلی تامین سلامت مردم بود و با توجه به شیوع کرونا در همان زمان، این وعده با واردات و تولید واکسن به ثمر نشست. سخنگوی دولت ادامه داد: اولویت دادن به سیاست دیپلماسی همسایگی از دیگر شعارهای رئیس‌جمهور بود که با در نظر گرفتن اقدامات رئیس‌جمهور شاهد فعال شدن آن هستیم. تجارت ایران با 15 کشور همسایه با رشد ۴۳ درصدی مواجه شد، در سال ۱۴۰۱ هم شاهد رشد ۱۴ درصدی بودیم که ۵۸ میلیارد دلار ارزش تجارت ایران با کشورهای همسایه بود. وی افزود: دولت وعده داد امورات کشور را به مذاکره با چند کشور گره نزند که آمار فروش نفت، تجارت خارجی و اعتراف خارجی‌ها در این حوزه مشخص است. همچنین از خلق پول گسترده که عامل تورم است جلوگیری شده است که اینها تنها بخشی از اقدامات دولت سیزدهم است.سخنگوی دولت یادآور شد: شفافیت و مبارزه با فساد از دیگر وعده‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی بود که موارد آن را در برخورد با مدیران خاطی و انتشار صورت‌های مالی شاهد بودیم.

Page Generated in 0/0137 sec