printlogo


کد خبر: 264039تاریخ: 1402/4/1 00:00
دور دنیا

واکنش چین به اهانت بایدن به شی‌جین‌پینگ
وزارت خارجه چین با اعتراض به سخنان بایدن علیه شی‌جین‌پینگ، این سخنان را غیرمسؤولانه و ناقض استانداردهای دیپلماتیک و تحریک سیاسی آشکار خواند.
به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، درست یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه‌اش به چین و دیدارهایش با مقام‌های چینی که آنها را مثبت و سازنده خوانده بود، شی‌جین‌پینگ، همتای چینی خود را «دیکتاتور» خواند. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما اظهارات طرف آمریکایی را که به شدت مضحک، غیرمسؤولانه، برخلاف واقعیات، نقض جدی آداب دیپلماتیک و حمله جدی به عزت سیاسی چین و یک تحریک سیاسی آشکار است، رد می‌کنیم. وی افزود: چین خشم و اعتراض شدید خود را ابراز می‌کند.
***
ترامپ: عربستان را از دست دادیم
فعالان شبکه‌های اجتماعی کلیپ‌هایی از مصاحبه دونالد ترامپ را منتشر کردند که در آن درباره عربستان، ملک سلمان و ولیعهدش صحبت می‌کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از آر تی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه‌ای که اخیرا با شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز داشته، گفت: در واقع عربستان سعودی به سمت چینی رفت که اکنون از آنها محافظت می‌کند. ما عربستان را از دست دادیم. بایدن برای دست دادن با پادشاه آینده عربستان (محمد بن‌سلمان) می‌رود و او مشتش را پیش می‌آورد. می‌دانید معنی مشت به هم زدن چیست؟ یعنی دست به من نزن! چون دستت آلوده است، بیا با مشت با هم دست بدهیم. وی افزود: آیا می‌دانید آنها (سعودی‌ها) چقدر از این موضوع رنجیده‌اند؟ ما احمق‌هایی داریم که کشورمان را اداره می‌کنند و به نظر من این خطرناک‌ترین زمان در تاریخ است.
***
برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی ایران و نروژ پس از ۷ سال وقفه
دومین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و نروژ صبح روز سه‌شنبه ۳۰ خردادماه به ریاست مدیران کل کنسولی ۲ کشور در اسلو برگزار شد.
به گزارش فارس، در این نشست که در محیطی سازنده و فضای تفاهم برگزار شد، مسائل و موضوعات مهم کنسولی بین ۲ کشور از جمله مسائل مرتبط با صدور روادید، بررسی مسائل دانشجویان، همکاری‌های دانشگاهی، رانندگان ترانزیت، مسائل مرتبط با مهاجران غیرقانونی و بازگشت آنان به کشور و همچنین همکاری مشترک در زمینه فعالیت‌های انسان‌دوستانه و همکاری‌های قضایی بین ۲ کشور، مورد بحث و بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت.
***
فرمانده انگلیسی:
جایگاه‌مان در ناتو ضعیف شده است
یک فرمانده ارشد ناتو اذعان کرد انگلیس در حال از دست دادن جایگاه نفوذ خود در این ائتلاف نظامی است، زیرا ارتش این کشور بسیار کوچک شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی‌تلگراف، ژنرال تیم رادفورد، معاون فرمانده عالی متحدان اروپا که دومین فرمانده نظامی ناتو است، گفت پس از سال‌ها اختصاص بودجه کم به حوزه دفاعی در انگلیس، ممکن است موضع این کشور به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در ناتو زیر سوال برود. ارتش انگلیس در حال حاضر ۷۶ هزار نیروی در حال خدمت دارد که ۲۱ هزار تن کمتر از تعداد سربازان فعال در یک دهه پیش است. این آمار همچنین یک‌سوم تعداد سربازانی است که در زمان پیوستن ژنرال تیم رادفورد در ارتش انگلیس حضور داشتند. در یک دهه گذشته، تعداد سربازان نظامی انگلیس از ۹۷ هزار تن کاهش یافته و باز هم کاهش نشان خواهد داد و به ۷۳ هزار تن می‌رسد. تیم رادفورد به دیلی‌تلگراف گفت: فکر می‌کنیم ابعاد ارتش ما بسیار کوچک است. واقعا باید رشد کنیم. وی که از ژنرال‌های انگلیسی است،‌ هشدار داد ممکن است موضع نفوذ ارتش انگلیس که توسط فرماندهان جنگ جهانی دوم و به سختی به دست آمده، از دست برود. رادفورد در مقر ناتو در بلژیک گفت: شاید دیگر دوام نیاوریم. نمی‌شود گفت داریم از گذشته‌مان ارتزاق می‌کنیم اما باید مراقب باشیم که جایگاه‌مان زیادی پایین نیاید. ما اکنون در یک موضع مطلوب هستیم و در سرتاسر ناتو نفوذ داریم. اگر سرمایه‌گذاری نکرده، صنایع دفاعی‌مان را گسترش نداده و آنطور که باید رهبری نکنیم، بیم آن دارم که این جایگاه از کف‌مان برود. این ژنرال انگلیسی که در ماه آینده میلادی پس از ۳۸ سال حضور در ارتش این کشور بازنشسته می‌شود، از کاهش تعداد سربازان ارتش گلایه کرد و گفت: با توجه به درس‌هایی که از جنگ اوکراین گرفته شده، می‌دانیم پیشرفت در حوزه فناوری نباید به قیمت از دست دادن سربازان‌مان تمام شود.
***
عبور ناو هواپیمابر چینی از تنگه تایوان
در میانه افزایش تنش‌های نظامی بر سر تایوان، وزارت دفاع این جزیره اعلام کرد یک ناوگروه چینی دیروز از تنگه تایوان عبور کرده است. به گزارش رویترز، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد: ناوگروه شاندونگ که در سال ۲۰۱۹ عملیاتی شده در مسیر جنوبی تنگه تایوان و از طریق بخش غربی این تنگه عبور کرده است. این ناوگروه در رزمایش چین در تایوان در آوریل ۲۰۲۳ حضور داشت. در مارس گذشته میلادی نیز این ناوگروه از تنگه تایوان عبور کرد آن هم درست چند ساعت پیش از آنکه سران چین و آمریکا مذاکره داشته باشند. چین که بارها اعلام کرده حتی با استفاده از زور تایوان را تحت کنترل خود در‌می‌آورد، فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی این جزیره و با هدف مجبور کردن آن برای پذیرش حق حاکمیت پکن افزایش داده است.

Page Generated in 0/0073 sec