printlogo


کد خبر: 264040تاریخ: 1402/4/1 00:00
اعتراف زلنسکی: ضدحمله کندتر از انتظار پیش می‌رود
فاجعه جنگی دلقک
نیویورک تایمز درباره تلفات فاجعه‌بار اوکراین: کندن گورهای قدیمی جا را برای اجساد سربازان جدید کشته شده باز می‌کند

رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرد ضدحمله این کشور علیه مواضع روسیه بسیار کند پیش می‌رود. «ولودیمیر زلنسکی» که در دوران زمامداری خود 20 درصد خاک اوکراین را از دست داده است، مدعی شد ارتش اوکراین در ضدحمله خود علیه روسیه، تاکنون 8 روستا در منطقه جنوبی زاپروژیا و دونتسک در شرق را بازپس گرفته است. وی که برای شرکت در کنفرانس احیای اوکراین با تمرکز بر نقش بخش خصوصی در بازسازی کشورش به لندن رفته، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت اقدامات ارتش اوکراین خوب پیش نمی‌رود، زیرا 200 هزار کیلومتر مربع از قلمرو اوکراین توسط ارتش روسیه مین‌گذاری شده است. رئیس‌جمهور اوکراین که با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی دریافت کرده است، در مصاحبه با بی‌بی‌سی بار دیگر موضوع دریافت جنگنده‌های اف16 آمریکا را مطرح کرد و گفت معتقد است خلبان‌های جنگنده می‌توانند آموزش را از ماه آگوست (هشتمین ماه میلادی، 2 ماه دیگر)، شروع کنند و نخستین نوع از این جنگنده‌ها احتمالا 6 یا هفت ماه آینده وارد اوکراین می‌شود. اقتصاد اوکراین در سال ۲۰۲۲ با افت29.2 درصدی مواجه شد و اوایل امسال، بانک جهانی برآورد کرد هزینه بازسازی و احیای این کشور معادل ۴۱۱ میلیارد دلار است. در حالی ‌که طی روزهای اخیر بسیاری از رسانه‌های غربی از شکست ضدحملات اوکراین علیه مواضع روسیه خبر داده‌اند، زلنسکی گفت: «مهم نیست ما در ضدحمله خود تا چه اندازه پیشروی کنیم.‌ ما با توقف درگیری موافقت نخواهیم کرد زیرا این جنگ است». روسیه چند روز پیش اعلام کرد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را به بلاروس منتقل کرده است و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز هشدار داد که تهدید «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره استفاده از تسلیحات اتمی واقعی است. عملیات ویژه نظامی روسیه علیه رژیم کی‌یف از تاریخ پنجم اسفند سال 1400 در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و حملات این کشور به روس‌تباران ساکن شرق اوکراین آغاز شد. روسیه می‌گوید دولت اوکراین تحت نفوذ تفکرات نئونازی است و نازی‌زدایی اوکراین و پذیرش بی‌طرفی این کشور را از اهداف عملیات ویژه نظامی خود خوانده است. 
* تلفات وحشتناک اوکراین به گزارش نیویورک‌تایمز
در همین حال نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی ابعادی از تلفات اوکراین در ضدحمله خود علیه روسیه را که مدت‌ها برای آن تبلیغ می‌کرد، عنوان داشته و نوشته است: در شهر لویو، یکی از شهرهای نزدیک به جبهه درگیری‌ها در این کشور، ورود اجساد سربازان کشته‌شده به حدی بالا رفته که گورکن‌ها آنها را در گورهای قدیمی دفن می‌کنند چون قبرستان‌ها پر شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با تیتر «کندن گورهای قدیمی جا را برای اجساد سربازان جدیدا کشته شده باز می‌کند» نوشت: مراسمات تدفین در شهر لویو اوکراین روند تیره و تاری پیدا کرده است. هرچه درگیری در ضمن ضد حمله اوکراین شدیدتر می‌شود، گورکن‌ها نیز خودشان را برای کندن گورهای بیشتری آماده می‌کنند. در ۱۵ ماه گذشته، اجساد سربازان کشته‌شده به تدریج تمام یک گورستان نظامی واقع در دامنه کوهی در شهر لویو در غرب اوکراین را پر کرده است. حالا گورهای قدیمی و بدون نشان کسانی که در جنگ‌های قبلی کشته شده بودند، نبش قبر می‌شوند تا جا را برای جریان ظاهرا بی‌پایان اجساد جدید که از ابتدای حمله روسیه به اوکراین به آنجا منتقل شده‌اند، باز کنند. بعدازظهر دوشنبه 6 گورکن در حال استراحت در سایه منتظرند تا تابوت جدیدی به این گورستان معروف به گورستان «لیچاکیف» وارد شود. آنها در ضمن پک زدن به سیگار و محافظت از خود در برابر آفتاب بابت ویرانی‌ای که جنگ با روسیه به بار آورده تاسف می‌خورند. آنها می‌گویند خودشان را آماده کشته‌های بیشتر همزمان با تشدید درگیری‌ها در جریان ضد حمله اوکراین می‌کنند. جنوب و شرق اوکراین در روزهای گذشته شاهد نبردهایی شدید بوده است. مقام‌های اوکراین روز دوشنبه ادعا کردند طی دو هفته با «اقدامات آفندی» 8 منطقه دیگر را باز پس گرفته‌اند. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در پستی در پیام‌رسان تلگرام ادعا کرد، واحدهای ارتش اوکراین حدود 4.3 مایل پیشروی داشته‌ و در سمت جنوب منطقه‌ای به مساحت ۴۴ مایل‌مربع را باز‌پس گرفته‌اند. او گفت یکی از مناطق بازپس گرفته‌شده، روستای پیاتیخاتکی در منطقه زاپروژیا است و گزارش روسیه این مورد را تایید ‌کرد. 
هرچند اعلام بازپس‌گیری روستای پیاتیخاتکی در منطقه زاپروژیا سند و مدرک تداوم پیشروی نیروهای اوکراینی است اما این یک تحول نظامی چشمگیر نیست. این روستا نیز همچون دیگر روستاهایی که باز پس گرفته شدند، یک روستای کوچک است و نام آن به معنی «5 خانه» است. از طرفی اوکراینی‌ها برای تصرف این روستا حجمی از کشته‌ها و خسارات از جمله تجهیزات نظامی غربی پیشرفته خود را متحمل شدند. مالیار نوشت: وضعیت در شرق اکنون دشوار است. دشمن نیروهایش را افزایش داده و در حال اجرای حملاتی در مسیر لیمان و کوپیان است و تلاش دارد ابتکار عمل را از ما بگیرد. او اضافه کرد:‌ سربازان ما در مواجهه با برتری دشمن در زمینه نیروها و تجهیزات، شجاعانه عمل کرده و به دشمن اجازه پیشروی نمی‌دهند. انگلیس در یک گزارش سازمان اطلاعات دفاعی خود که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد هر دو ارتش اوکراین و روسیه متحمل تلفات قابل توجهی در نبردهای کنونی شده‌اند و کارشناسان نظامی گفته‌اند که به احتمال زیاد چشم‌انداز ماه‌ها دوئل توپخانه‌ای و جنگ در خندق‌ها پیش رو قرار دارد. 
* لاوروف: بگذارید ناتو بجنگد، روسیه آماده است!
وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به اظهارات اخیر دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه «صلح به معنای توقف درگیری و پذیرش آنچه روسیه دیکته می‌کند، نیست» گفت: اجازه دهید ناتو جنگ کند، زیرا روسیه آماده است عملیات خود را در اوکراین ادامه دهد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه در مصاحبه با نشریه آلمانی «ولت‌ام زونتاگ» بیان کرد: صلح نمی‌تواند به معنای توقف درگیری و پذیرش توافقی باشد که روسیه دیکته می‌کند. فقط اوکراین می‌تواند شرایطی را که قابل قبول هستند، تعریف کند. طبق گزارش راشا تودی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دبیرکل ناتو طی یک کنفرانس خبری اظهار کرد: اگر ناتو مجددا از زبان استولتنبرگ بگوید مخالف توقف درگیری در اوکراین است و قصد جنگ دارد، من در این صورت می‌گویم بسیار خوب پس اجازه دهید ناتو بجنگد، زیرا ما برای آن آماده هستیم. ما مدت‌هاست که اهداف ناتو را درباره اوکراین درک کرده‌ایم؛ اهدافی که سال‌هاست شکل گرفته‌اند. وزیر خارجه روسیه همچنین به این موضوع اشاره کرد که غرب با ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف نشان داد شرکت‌کننده مستقیمی در این جنگ هیبریدی اعلام شده علیه روسیه است. 
***
پوتین: سه‌گانه هسته‌ای روسیه موازنه قدرت جهانی را تضمین می‌کند
رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه با بیان اینکه تولید و ارسال پهپادها برای نظامیان کشورش تسریع می‌شود، گفت: سه‌گانه هسته‌ای روسیه حفظ توازن قوا در جهان را ممکن می‌سازد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان دیدار فارغ‌التحصیلان موسسات آموزش عالی نظامی گفت: سه‌گانه هسته‌ای روسیه، تضمین موثر و قابل اعتماد بازدارندگی استراتژیک و حفظ تعادل قدرت جهانی را ممکن می‌سازد. اینها نتایج کار طولانی‌مدت عظیم شرکت‌ها، دفاتر طراحی، کارگران و مهندسان، متخصصان نظامی و غیرنظامی ماست. رئیس‌جمهوری روسیه با بیان اینکه حدود نیمی از یگان‌های نیروهای موشکی راهبردی روسیه به سامانه‌های موشکی بالستیک قاره‌پیما موسوم به «یارس» مجهز هستند، گفت: روسیه به توسعه سه‌گانه هسته‌ای ادامه خواهد داد. ولادیمیر پوتین همچنین گفت روسیه به ارسال پهپادهای ضربتی برای سربازانش ادامه خواهد داد و تحویل آنها را تسریع خواهد کرد و همچنین تولید این تجهیزات تقویت خواهد شد. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: مسکو به تامین سیستم‌های رباتیک تهاجمی و هواپیماهای بدون سرنشین برای نیروهای ملی خود ادامه خواهد داد و تولید این تجهیزات برنامه‌ریزی شده است تا افزایش یافته و تسریع شود. پوتین گفت: بهبود تولید سیستم‌های ضدآتشبار ادامه خواهد یافت، درست مانند عرضه وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین و سیستم‌های حمله روباتیک که خود را بخوبی با شرایط جنگی وفق داده‌اند. ما تولید انبوه آنها را افزایش خواهیم داد. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که تقویت ارتش همچنان اولویت روسیه است و افزود این کشور به بهبود نیروهای مسلح خود، همچنین توسعه جدیدترین مدل‌های خودروهای زرهی، نبرد ضربتی و سیستم‌های دفاع هوایی ادامه خواهد داد. سه‌گانه هسته‌ای یک ساختار نیروی نظامی سه شاخه است که از موشک‌های هسته‌ای پرتاب شده از زمین، زیردریایی‌های مجهز به موشک هسته‌ای و هواپیماهای استراتژیک با بمب‌های هسته‌ای و موشک‌ها تشکیل شده است. 

Page Generated in 0/0068 sec