printlogo


کد خبر: 264041تاریخ: 1402/4/1 00:00
پس از بحران‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، منابع عبری خبر دادند حزب‌الله لبنان در مزارع شبعا مستقر شده است
تنگنای اسرائیل

یک رسانه صهیونیستی ادعا کرد حزب‌الله لبنان وارد منطقه مزارع اشغالی «شبعا» شده و در این منطقه موضعی برای خود ایجاد کرده است. شبکه عبری زبان «کان» در این باره مدعی شد یک تیم نظامی حزب‌الله وارد منطقه مزارع شبعا شده و با ایجاد مقری در آنجا مستقر شده است. سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در این باره گفت: موضوع برای ما مشخص است و همه طرف‌های مربوط با آن برخورد می‌کنند. کان همچنین اعلام کرد: این موضوع در جلسه کمیته روابط خارجی و امنیت کنست در جریان شرکت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نشست فاش شد. به گفته اعضای کنست، یک تیم نظامی حزب‌الله لبنان از خط آبی مزارع شبعا که پس از عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ توسط سازمان ملل ترسیم شده بود، عبور کرده است. آنها افزودند 3 تا 8 نیروی مسلح حزب‌الله در این محل نظامی در مقابل دیدگان نظامیان اسرائیلی حضور دارند. 
چند روز قبل هم یک اندیشکده صهیونیستی با اشاره به افزایش توانایی حزب‌الله اعلام کرد تونل‌های این جنبش تهدید جدی برای شهرک‌های اسرائیل و مراکز امنیتی آن است و انفجار این تونل‌ها خسارات جدی به اسرائیل وارد خواهد کرد. افزایش توانایی حزب‌الله و احتمال جنگ با آن، این روزها ذهن مسؤولان و محافل رژیم صهیونیستی را به خود مشغول کرده است. مرکز پژوهش‌های صهیونیستی «آلما» در گزارشی اعلام کرد حزب‌الله لبنان توانایی و امکانات زیرزمینی خود را که  شامل تونل‌های زیادی می‌شود، افزایش داده است؛ تونل‌هایی که در نزدیکی مرزهای سرزمین‌های اشغالی سال 1948 قرار دارند. بر اساس گزارش این مرکز صهیونیستی، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان به دنبال اقدامات غافلگیرکننده برای اسرائیل در جنگ احتمالی بعدی است؛ از جمله این غافلگیری‌ها، حفر تونل در زیر شهرک‌های اسرائیل یا مراکز امنیتی است و انفجار این تونل‌ها خسارات شدیدی برای تل‌آویو به دنبال خواهد داشت. در ادامه این گزارش آمده است مواد منفجره در چنین تونل‌هایی به دلیل قدرت بسیار زیاد و قرار گرفتن در زیر زمین، اثری شبیه زلزله ایجاد می‌کند، بنابراین می‌تواند کل یک شهرک اسرائیل یا تاسیسات  امنیتی آن را تخریب کند. 
* اسرائیل بزرگ‌ترین بازنده تحولات سوریه
«موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک»  تصریح کرد رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین بازنده ۱۲ سال تنش و جنگ داخلی سوریه شناخته می‌شود، زیرا بقای «بشار اسد» به عنوان متحد نزدیک ایران در قدرت، چیزی جز یک شکست استراتژیک برای اسرائیل نیست. این موسسه در تحلیلی جامع از تحولات یک دهه اخیر بویژه در دوره جنگ داخلی سوریه و سال‌های پس از آن آورده است: بقای بشار اسد در واقع ایران را به همسایه هم‌مرز اسرائیل تبدیل کرده است. ضمن آنکه بتدریج نفوذ تهران با بازسازی نیروهای مسلح سوریه بیشتر هم می‌شود. این امر اجازه می‌دهد گذرگاه‌های زمینی از طریق عراق و پل هوایی از طریق پروازهای مستقیم از ایران به سوریه ایجاد شود. چنین موضوعی انتقال تسلیحات به این کشور و حتی حزب‌الله را تسهیل می‌کند. این گزارش که مرکز پژوهشی رسانه‌ای
«The Jerusalem  Strategic Tribune» مستقر در واشنگتن هم آن را منتشر کرده است، تصریح دارد: به طور خلاصه، تهدید برای اسرائیل در حال افزایش است و چالش‌های نظامی که نیروهای دفاعی اسرائیل با آن مواجه هستند، پیچیده‌تر می‌شود. بنا بر بررسی‌های این مرکز پژوهشی صهیونیستی، نیروهای نزدیک به ایران اکنون در بخش‌های مختلف سوریه کنترل مناطق کلیدی در دره فرات بویژه در اطراف دیرالزور و البوکمال، صحرای سوریه در اطراف تدمر، حومه دمشق و اطراف حلب و... و در جنوب سوریه تا جولان را در اختیار دارند. حزب‌الله نیز دامنه‌های شرقی قلمون در امتداد مرز با لبنان و دامنه‌های کوه هرمون را در اختیار دارد و پی در پی با واحدهای خود حتی در داخل سوریه گشت‌زنی می‌کند. یک اتاق فکر زیر‌مجموعه مخالفان سوریه که در استانبول مستقر است، مدعی شد نیروهای سوری نزدیک به ایران و حزب‌الله در ۴۶۹ نقطه در سراسر این کشور حضور نظامی دارند. گزارش این اندیشکده آمریکایی با ابراز نگرانی درباره تغییرات در سوریه افزود: پیروزی‌های اسد و نفوذ ایران در سوریه شرایط را برای اسرائیل سخت کرده است. تا زمانی که اسد در قدرت بماند، تقویت نظامی ایران بتدریج گسترش خواهد یافت و در طول زمان، دمشق توانایی‌های بیشتری کسب می‌کند. این امیدواری که غرب یا کشورهای عربی انگیزه‌های جذابی را به اسد ارائه دهند تا از ایران جدا شود، آرزویی دست‌نیافتنی است، زیرا اتحاد تهران و دمشق به دهه ۱۹۷۰ باز‌می‌گردد و اکنون ایران به یکی از مولفه‌های سوریه پس از جنگ تبدیل شده است. 
***
تیپ جنین: برای یک ماه کامل مبارزه با اسرائیل آماده‌ایم
تیپ جنین وابسته به سرایا القدس- شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین- مقابله مبارزان فلسطینی با حمله وحشیانه نظامیان صهیونیست به جنین را یک پیروزی بزرگ برای ملت فلسطین ارزیابی کرد. «مجاهد» یکی از نیروهای رصد و نظارت تیپ جنین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره درباره درگیری‌های روز دوشنبه در شهر و اردوگاه جنین اظهار کرد: نتایج نبرد روز دوشنبه میان نیروهای اشغالگر اسرائیل و مبارزان اردوگاه جنین نشان‌دهنده یک پیروزی واقعی برای فلسطینی‌ها است، چرا که مقاومت ضربه سختی به دشمن وارد کرد. وی با اشاره به منفجر کردن خودروی نظامی صهیونیست‌ها در جنین توسط نیروهای مقاومت فلسطین نیز گفت ماده انفجاری مورد استفاده در عملیات انفجار خودروی روز دوشنبه جدید بوده و در داخل اردوگاه توسط مهندسان مواد منفجره ساخته شده و بمب «تامر» نامگذاری شده است. «ابو سعید» یکی دیگر از نیروهای تیپ جنین می‌گوید: در هر یورش، رژیم اشغالگر با نیروهای جدیدی از مقاومت مواجه می‌شود، چرا‌که گردان جنین در حال رشد بوده و همزمان توانایی‌های آن نیز در حال توسعه است و این در هر نبرد با دشمن مشهود است. این رزمنده فلسطینی همچنین تاکید کرد: آماده رویارویی با هرگونه تهاجم گسترده‌ای هستیم که اسرائیل تهدید به آن می‌کند و ما آماده مقابله با ارتش رژیم اشغالگر برای مدت بیش از یک ماه کامل هستیم. تیپ جنین همچنین به شبکه خبری المیادین اعلام کرده است مسؤولیت کامل انفجار خودروی نظامیان صهیونیست در جنین را بر عهده می‌گیرد. تیپ جنین همچنین اعلام کرد انفجار این خودرو در اردوگاه جنین منجر به کشته و زخمی شدن مستقیم همه کسانی شد که در آن بودند. این تیپ همچنین مسؤولیت هدف قرار دادن بالگرد آپاچی صهیونیست‌ها در جنین را بر عهده گرفت. 

Page Generated in 0/0076 sec