printlogo


کد خبر: 264057تاریخ: 1402/4/1 00:00
رئیس انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران هشدار داد
روند افزایشی سرطان روده در کشور

روند سرطان معده در کشور رو به کاهش است اما هنوز هم سرطان معده بیشترین علت مرگ‌های ناشی از سرطان را در هر 2 جنس به خود اختصاص داده و بیماری خطرناک و پرشماری در کشور محسوب می‌شود. از طرفی ابتلا به سرطان روده بزرگ روند رو به افزایش دارد و پیش‌بینی این است که با روند فعلی تا ۱۰ سال آینده تعداد تشخیص سرطان روده بزرگ 2 برابر افزایش یابد. 
رئیس انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی در نشست خبری انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران، گفت: یکی از اقدامات تشخیصی پرشمار در همه جای دنیا آندوسکوپی‌های گوارشی است. این اقدام تشخیصی در طول زمان تکامل یافته است، یعنی اگر در گذشته از آندوسکوپی صرفا برای تشخیص استفاده می‌شد، امروزه بیشتر استفاده ما تشخیص پیشرفته و اقدامات درمانی و تهاجمی پیشرفته است. برخی سرطان‌ها در مرحله اول با آندوسکوپی درمان می‌شود. امروز می‌توان با امکانات موجود از روی شکل بافت روده سرطان را تشخیص داد. دکتر کامران باقری لنکرانی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه روند سرطان معده در کشور رو به کاهش است، تصریح کرد: تغییر سبک زندگی، مصرف فست‌فودها، چاقی و... مقصر بروز این سرطان شناخته شده است. 
این امر بیانگر این است که باید به غربالگری سرطان روده توجه بیشتری کنیم. کار اول غربالگری برای کسانی است که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده دارند یا علامت‌های خیلی پیش‌پا افتاده مانند کم‌خونی و تغییر اجابت مزاج دارند. 
وزیر اسبق بهداشت افزود:‌ برای افراد فاقد علامت، بررسی مدفوع از نظر خون نهفته مهم است و گام بعدی کلونوسکوپی است و این خدمت با گستردگی خوبی در کشور ارائه می‌شود. 
وی اضافه کرد:‌ چند وقت قبل شائبه‌ای پیش آمده بود که کلونوسکوپی باید در مراکز محدود انجام شود اما خوشبختانه اخیرا تصمیم بر این شده است که این خدمت در دسترس افراد بیشتری باشد و نکته مثبتی است که فرآیند غربالگری سرطان روده بزرگ را در حجم وسیع‌تری و حتی مراکز سرپایی انجام دهیم. این کاری بود که چند سالی متوقف شده بود. 
باقری‌لنکرانی با بیان اینکه بیماری‌های التهابی روده در کشور سیر افزایشی دارد، اظهار کرد: شاید ۵۰ سال پیش تنها ۱۰۰ مورد از این بیماری پیدا می‌شد اما امروز ۶۰ هزار نفر بیمار ثبت‌شده داریم و حدس می‌زنیم تعداد واقعی ۱۰۰ هزار نفر باشد و احتمالا ظرف ۱۵ سال آینده تعداد مبتلایان به بیماری‌های التهابی روده  ۲.۵ برابر شود. این بیماری نیاز به مراقبت جدی دارد. 
در ادامه این نشست دکتر امیرپاشا طباییان، دبیر علمی انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران با بیان اینکه آندوسکوپی این روزها از بحث تشخیصی خارج شده و وارد بحث درمانی کم‌تهاجمی شده است، گفت: بسیاری از مواردی که درمان سنگین نیاز داشت اکنون با عوارض کمتر و به این شیوه درمان می‌شود. 
وی افزود:‌ توصیه می‌کنیم افراد از سن ۴۵ سال به بالا بویژه اگر سابقه خانوادگی ابتلا یا علائمی مانند کم‌خونی داشته باشند کلونوسکوپی انجام دهند. وقتی در مراحل اول بیماری تشخیص داده شود به‌راحتی با روش کم‌تهاجمی درمان می‌شود و بار مالی کمتری هم به نظام سلامت وارد می‌کند.

Page Generated in 0/0069 sec