printlogo


کد خبر: 264063تاریخ: 1402/4/1 00:00
کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در رباط‌کریم
تخفیف‌ها هم جذابیتی برای مشتریان ندارد

کاهش قیمت‌ مسکن، این بار به رباط‌کریم در استان تهران رسید و آمارها نشان‌ دهنده کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در این شهرستان است. اطلاعات کسب شده از بازدید میدانی از بنگاه‌های املاک فعال در رباط‌کریم بخوبی نشان‌دهنده کاهش ۵ تا 10 درصدی قیمت مسکن در این شهرستان است.
بر اساس گزارش ایرنا، مشاوران املاک مستقر در رباط‌کریم با اشاره به ریزش قیمت مسکن در ۲۰ روز گذشته، بر این باور هستند که شواهد و البته تجارب نشان‌‌دهنده این مهم است که روند کاهش قیمت‌ها در این حوزه همچنان ادامه‌دار خواهد بود.
یکی از کارشناسان فعال در حوزه مسکن در این رابطه گفت: قیمت واحدی که تا پیش از این حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای فروش در اختیار بنگاه‌های املاک در رباط‌کریم قرار داده شده بود، امروز حدود ۲۰۰ میلیون تومان افت قیمت دارد. یا واحد دیگری که با قیمت متری ۲۵ میلیون تومان آگهی شده بود، امروز حداقل با متری 2 تا 3 میلیون تومان افت قیمت به فروش گذاشته شده است.
* تخفیف‌ها هم جذابیتی برای خریداران ندارد
کاهش قیمت مسکن در حالی در رباط‌کریم نیز نمود پیدا کرده که فروشندگان بویژه آن دسته از کسانی که به اصطلاح پول‌لازم هستند، تخفیف‌های خوبی برای جذب مشتری‌ می‌دهند اما با وجود این تخفیف‌ها، بازار مسکن در رباط‌کریم خریداری نداشته و استقبالی از این قیمت‌ها نمی‌شود.
همچنین با وجود اینکه در رباط‌کریم شاهد افزایش عرضه مسکن هستیم، خریداران زیادی وجود ندارد و به گفته مشاوران املاک فعال در این منطقه، بیشتر معاملات در حوزه مسکن در بخش رهن و اجاره در حال انجام است اما نوسانات قیمت در همین بخش رهن و اجاره  هم موجب شده تا تعداد زیادی از مالکان و مستاجران با یکدیگر به توافق رسیده و در همان واحد باقی بمانند، بر همین اساس به نقل از بنگاه‌های املاک، در رهن و اجاره نیز نقل و انتقال‌های زیادی انجام نمی‌شود.
* بازار در مسیر نزولی
بازار مسکن بر‌خلاف زمستان گذشته در بهار امسال روزهای آرامی را پشت ‌سر‌ می‌گذارد و نه‌تنها خبری از افزایش قیمت نیست، بلکه روند کاهش قیمت‌ها شروع شده و حتی تشدید هم شده است. البته بانک مرکزی چند ماهی است که قیمت میانگین هر متر مربع واحد مسکونی را اعلام نمی‌کند اما بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار، از پاییز سال قبل نرخ تورم اجاره‌بها و قیمت مسکن نزولی شده است.
این اتفاق را می‌توان از چند منظر بررسی کرد. نخستین موضوع شروع سیاست‌های مثبت وزارت راه و شهرسازی است که تا حدودی توانسته دست واسطه‌گران و سفته‌بازان را از بازار مسکن کوتاه کند. پیگیری مالیات بر خانه‌های خالی، گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی جدید، ساماندهی مشاوران املاک، تسهیلات نیم‌میلیاردی مسکن، ثبت رایگان قراردادهای اجاره، کمک به ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شهری، بافت‌های فرسوده روستایی و شروع شناسایی زمین برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از جمله این موارد است. 
از سوی دیگر اخیرا مجلس طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها را مصوب کرد، طرحی که باید به تأیید شورای نگهبان برسد اما پس‌لرزه‌های اجرای آن باعث خروج بازار مسکن از رکود تورمی و حرکت آن به‌ سمت کاهش قیمت‌ها شده است.
معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در تکمیل برنامه‌های حمایتی از اجاره‌نشین‌ها، اواخر فروردین‌ماه امسال سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره را راه‌اندازی کرد. به‌گفته سرپرست دفتر اقتصاد مسکن، تاکنون 23 هزار قرارداد اجاره در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شده است.
ابوالفضل نوروزی با یادآوری اینکه «تاکنون 114 هزار کاربر در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت‌نام کرده‌اند»، اظهار کرد:‌ از این تعداد 23 هزار و 488 قرارداد اجاره مسکن را در سامانه مذکور ثبت کرده‌اند و 6314 فقره قرارداد تکمیل شده است.
وی بیان کرد: مستأجران و موجران می‌توانند با مراجعه به سامانه املاک و مستغلات کشور (srem.ir) قرارداد اجاره خود را به‌صورت رایگان ثبت و کد رهگیری دریافت کنند.
دومین دلیل، ثبات نسبی اقتصاد از ابتدای سال جاری است که باعث شده قیمت دلار حول و حوش 50 هزار تومان باشد و رشد نقدینگی هم شدت خود را از دست بدهد. 
در مجموع اقداماتی از جمله اعطای زمین، دادن تسهیلات ساخت، تسهیل در صدور پروانه‌ها و... باعث شده است ضمن برقراری آرامش در بازار مسکن، روند کاهش قیمت‌ها نیز سرعت بگیرد.
***
تأکید رئیسی بر تداوم اقدامات مؤثر برای ساماندهی وضعیت مسکن
رئیس‌جمهور با تاکید بر تداوم اقدامات موثر وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی وضعیت مسکن، حضور اعضای جدید در دولت را فرصتی برای استفاده از تجربیات پیشین و ظرفیت‌های جدید در پیشبرد موثرتر ماموریت‌ها دانست. سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز در جلسه هیات دولت با تبریک حضور وزرای جدید در دولت گفت: حضور اعضای جدید در دولت فرصتی است تا با بهره‌گیری از تجربیات پیشین و همفکری و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جدید و عزم، اراده و خرد جمعی، ماموریت‌ها و امور مربوط به دولت را موثرتر و کارآمدتر به پیش ببریم. رئیس‌جمهور همچنین با ابراز رضایت از گزارش وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات موثر این وزارتخانه برای ساماندهی وضعیت مسکن در راستای پیگیری سیاست‌های دولت در زمینه واگذاری زمین و اعمال سیاست‌های مدیریت عرصه مسکن، خواستار تداوم این اقدامات شد.

Page Generated in 0/0067 sec