printlogo


کد خبر: 264065تاریخ: 1402/4/1 00:00
اخبار

رئیس جمهور:
برای تغییر به نفع مردم وارد انتخابات شدم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مقطع انتخابات ۱۴۰۰ به دلیل شرایط خاص کشور، ناامیدی بر مردم حاکم بود، گفت: از آمدنم به صحنه انتخابات برای تغییر شرایط به نفع مردم پشیمان نیستم و اگر دوباره به آن روزها برگردم همین تصمیم را می‌گیرم. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی سه‌شنبه‌ شب همزمان با دومین سالروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان اینکه «در آن مقطع برای افزایش مشارکت، درباره کسانی که آن زمان به هر دلیلی صلاحیت‌شان مورد تردید قرار گرفته بود، با شورای نگهبان صحبت کردم که صلاحیت آنها مورد بررسی مجدد قرار گیرد و آنها وارد عرصه انتخابات شوند»، ادامه داد: البته آنها خودشان در اظهارات‌شان می‌گفتند ما هم بیاییم نتیجه انتخابات عوض نخواهد شد چون سنجش‌ها نشان می‌داد برنده انتخابات کیست و اگر کاندیداهای ردصلاحیت شده هم تأیید می‌شدند، نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کرد اما ممکن بود به افزایش مشارکت کمک کند. رئیس‌جمهور با اشاره به سفرش به آمریکای لاتین گفت: ونزوئلا کشوری است که محصولات مورد نیاز ما را با قیمت مناسب تولید و تامین می‌کند. شرکت‌های ما نیز برای صدور خدمات فنی- مهندسی به کشورهای آمریکای لاتین آمادگی دارند که می‌توان از این ظرفیت بهره برد. رئیسی با اشاره به برقراری روابط با عربستان، گفت: ارتباط با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو، سیاست ما است. روز تحلیف در مجلس اعلام کردم که هر کشوری بخواهد با ما همکاری کند، دست او را به گرمی می‌فشاریم و الان هم اعلام می‌کنم بنای جمهوری اسلامی تعامل است. وی ادامه داد: در سفر به چین، شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین از تمایل عربستان برای برقراری ارتباط با ما خبر داد و گفتم از این موضوع استقبال می‌کنیم. عربستانی‌ها سطح حضور نماینده خود را اعلام کردند و من هم بر آن اساس دبیر شورای عالی امنیت ملی را فرستادم و گفت‌وگوها انجام شد. مصر هم همین‌طور؛ سلطان عمان در دیدار اخیر با رهبر معظم انقلاب اسلامی از تمایل مصری‌ها برای از سرگیری رابطه با ایران خبر داد. آقا گفتند مانعی ندارد و ما از این قضیه استقبال می‌کنیم. در دولت هم سیاستی که ایشان فرمودند را دنبال می‌کنیم. رئیسی همچنین با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: مذاکره‌کنندگان ما خواسته‌های خود را در مذاکرات اعلام کردند و اتحادیه اروپایی هم خواسته‌های ایران را منطقی دانست که این با اغتشاشات همزمان شد و آنها ‌تلاش کردند موضوعات خود را از این طریق پیش ببرند اما امروز پیام‌های دریافتی نشان می‌دهد که نادم هستند. رئیس‌جمهور یادآور شد: ما میز مذاکرات را ترک نکردیم و مشکلی نداریم اما مثل دولت قبل فقط پرونده برجام را دنبال نمی‌کنیم. برجام در دستور کار ما هست و همچنین لغو تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم. ولی مهم‌تر از آن این است که کشور آنچنان قوی شود که تحریم‌ها بی‌اثر شده و با هیچ تکانه‌ای تکان نخورد.
***
سخنگوی دولت:
دولت لایحه‌ای برای حمایت ایرانیان خارج از کشور به مجلس فرستاد
سخنگوی دولت صبح روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در تشریح مصوبات جلسه این نهاد گفت: دولت با ارسال لایحه‌ای به مجلس برای حمایت ایرانیان خارج از کشور موافقت کرد. وی افزود: این لایحه با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه به تصویب هیات وزیران رسید و به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد، تدابیری اتخاذ خواهد شد که در حوزه‌های مختلف بتوان حمایت‌های موثری را از ایرانیان خارج از کشور داشت.
علی بهادری‌جهرمی در تشریح این لایحه تصریح کرد: ارائه خدمات حقوقی مناسب، مشاوره‌های حقوقی، در دسترس‌پذیری امکان فعالیت‌های حقوقی برای ایرانیان خارج از کشور، امکان ارائه خدمات دولت الکترونیک به صورت موثرتر و مناسب‌تر برای آنها، دسترسی آنها به قابلیت‌های امکان فعالیت‌های الکترونیکی در دولت، ثبت درخواست‌ها یا طی کردن فرآیندها مانند صدور مجوزهای سایر اموری که ممکن است با دستگاه‌های اجرایی داشته باشند و همچنین اموری که ممکن است با دستگاه قضایی داشته باشند و بخواهند اظهارنامه‌ای ثبت کنند، در این لایحه پیش‌بینی شده که امکان آن برای ایرانیان خارج از کشور فعال شود. این موارد از دیگر مصوبات امروز (دیروز) هیات دولت بود که به مجلس ارائه خواهد شد. وی ادامه داد: همچنین امکان شناسایی و جذب ایرانیان دارای استعداد در خارج از کشور برای عضویت در هیات علمی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های دانش‌آفرین داخل کشور، تسهیل‌هایی که برای حمایت از سرمایه‌گذاری مولد ایرانیان خارج از کشور پیش‌بینی شده است؛ از مشاوره تا مشوق‌ها و تسهیل‌هایی که برای امکان فعالیت موثر اقتصادی‌شان در کشور اتفاق بیفتد، موضوعاتی که ناظر به حمایت‌ها از نخبگان خارج از کشور و بویژه حفظ و اتصال و استمرار این ارتباط فرهنگی آنها با سرزمین اصلی است، محورهای اصلی این لایحه است که تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
***
رئیس سازمان انرژی اتمی:
نصب ۱۰۰ دوربین جدید در نیروگاه اصفهان صحت ندارد
رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به شایعه نصب 100 عدد دوربین در اصفهان گفت:  چنین موضوعی صحت ندارد، چراکه اساساً ما در اصفهان نیروگاهی نداریم که بخواهیم این تعداد دوربین در آن نصب کنیم. محمد اسلامی افزود: نکته حائز اهمیت برای ما این است که بر اساس قانون اقدام راهبردی اقدام می‌کنیم. موضوعی که اسفندماه گذشته با آژانس تفاهم کردیم، بحث تداوم دانش آژانس را که جزو الزامات پادمان و ان‌پی‌تی است در قالب بیانیه منتشر کردیم. در همان راستا، در حال هماهنگی هستیم و اقدامات ما بر اساس آن و در چارچوب ضوابط پادمان است. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ملاک عمل ما در اهداف کمی و کیفی، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست.

Page Generated in 0/0088 sec