printlogo


کد خبر: 264090تاریخ: 1402/4/3 00:00
دور دنیا

گزینه سوم برای ریاست‌جمهوری لبنان
یک رسانه عرب‌زبان به نقل از منابع مطلع از رایزنی‌های نماینده ویژه رئیس‌جمهوری فرانسه در امور لبنان با مقامات لبنانی در بیروت و از احتمال مطرح شدن یک گزینه سوم برای تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور به عنوان گزینه توافقی همه طرف‌ها و کنار رفتن ۲ گزینه قبلی خبر داد. به گزارش ایسنا، سایت النشره به نقل از منابع دنبال‌کننده جزئیات دیدارهای ژان ایو لودریان، نماینده ویژه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در بیروت نوشت: محور اصلی دیدارهایی که نماینده فرانسه انجام داده است، گوش دادن به سخنان و پیشنهادات همه طرف‌ها و نظرات آنها صرف‌نظر از تنوع و اختلاف است. لودریان هیچ پروژه‌ای ندارد و حتی در تمام دیدارهایش نامی از هیچ نامزدی نبرده است. طبق گفته این منابع، لودریان در دیدارهایش هیچ اشاره‌ای به سلیمان فرنجیه، رئیس جریان «المرده» به عنوان نامزد مورد نظر پاریس برای تصدی پست ریاست‌جمهوری لبنان نکرده است و به نظر می‌رسد فرانسه راهیابی وی به کاخ بعبدا (کاخ ریاست‌جمهوری لبنان) را غیرممکن می‌داند. طبق این گزارش، لودریان پس از بازگشت به فرانسه برای دومین بار به لبنان سفر خواهد کرد و گفته می‌شود دومین سفر وی با هدف تبلیغ برای یک نامزد جدید خواهد بود که مورد حمایت پاریس با هماهنگی عربستان سعودی و دیگر بازیگران منطقه‌ای است. 
***
چین سفیر آمریکا را احضار کرد
بنا بر گزارش‌ها، دولت چین سفیر ایالات متحده در پکن را به عنوان یک توبیخ دیپلماتیک احضار کرد و خشم خود را از گفته‌های بایدن درباره شی‌جین‌پینگ ابراز داشت. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، احضار سفیر آمریکا در پکن در پی گفته‌های اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک گردهمایی سیاسی درباره شی‌جین‌پینگ، همتای چینی‌اش انجام شده که او را «دیکتاتور» خواند. این اقدام از سوی دولت پکن سیگنال دیگری از کاهش روابط بین ۲ کشور و درست در پی سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به این کشور آسیایی محسوب می‌شود. در این میان، مائو نینیگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز این اظهارات از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا را بشدت پوچ و غیرمسؤولانه دانست. وی با بیان اینکه اظهارات بایدن برخلاف واقعیات و بشدت نقض‌کننده پروتکل دیپلماتیک و شرافت سیاسی چین است، ادامه داد: این یک تحریک سیاسی آشکار است.
***
طرح تروریستی داعش در استانبول خنثی شد
منابع خبری از ناکام گذاشتن طرح تروریستی داعش در شهر استانبول توسط نیروهای امنیتی ترکیه خبر دادند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک روز گذشته در این باره اعلام کرد: نیروهای امنیتی ترکیه امروز (جمعه) یک فرد مظنون به همدستی با داعش را بازداشت کردند. طبق این گزارش، این فرد درحال برنامه‌ریزی برای انجام یک حمله تروریستی در ترکیه بود. اسپوتنیک در ادامه گزارش داد که این تروریست در منطقه «باهچلی اولر» شهر استانبول توسط نیروهای ضدتروریسم اداره امنیت دولتی ترکیه دستگیر شد. روزنامه «ملیت» ترکیه نیز در این باره اعلام کرد نیروهای امنیتی در بازرسی از منزل این تروریست ۲ قبضه کلت، گلوله، مواد مورد استفاده در ساخت مواد منفجره، تجهیزات دیجیتال و پرونده‌های مربوط به داعش را کشف و ضبط کردند. طبق گزارش این روزنامه، با بررسی محتوای دیجیتالی وسایل کشف شده در خانه این تروریست توسط نیروهای امنیتی ترکیه، مشخص شد این وسایل حاوی فیلم‌های داعش درباره نحوه ساخت مواد منفجره است.
***
هنیه: توافق ایران و عربستان علیه رژیم صهیونیستی است
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پنجشنبه شب درباره سفر هیات بلندپایه این جنبش به تهران در این برهه زمانی تصریح کرد: سفر من به تهران دارای ابعاد مهمی در سایه تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی است و ما روابط قوی با برادران‌مان در جمهوری اسلامی داریم، همچنین این سفر بازتاب مهمی در سطح فلسطین داشته است. اسماعیل هنیه با اشاره به مبارزه مقاومت کرانه باختری با اشغالگران گفت: ما در تهران نقش مقاومت در کرانه باختری و نوار غزه در مقابله با اشغالگران صهیونیستی را مورد بحث قرار دادیم، پرونده مقاومت و مسجدالاقصی و قدس در جریان دیدار با مقامات بلندپایه ایرانی مطرح شد، تحولات منطقه بویژه توافق‌هایی که شاهد آن هستیم بویژه توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران و عربستان و صحبت درباره آشتی‌های بیشتر با کشورهای منطقه در گفت‌وگوهای ما با مقامات بلندپایه منطقه‌ای مطرح شد و این توافق علیه رژیم صهیونیستی بوده است. هنیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم  درباره دیدار حماس و جهاد اسلامی در تهران گفت: دیدار با برادران‌مان در جهاد اسلامی، دیدار برادری بین جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی است، ما دیدارهای مداوم و مستمر در کرانه باختری و نوار غزه داریم و در سفر اخیر در مصر نیز دیدار میان رهبران ۲ جنبش انجام شد.
***
بنیامین نتانیاهو راهی ترکیه می‌شود
گزارش‌های رسانه‌ای از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه در ابتدای ماه آتی میلادی (جولای) و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور خبر می‌دهند. خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع مطلع که نامی از آنها نبرد، نوشت دیدار میان نتانیاهو و اردوغان در راستای بهبود روابط دوجانبه انجام می‌شود. پیش از این نیز در ۱۵ ژوئن برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی از احتمال سفر نتانیاهو به ترکیه خبر داده بودند. بلومبرگ در ادامه گزارش خود به نقل از این منابع نوشت: «اختلالاتی که پس از جنگ روسیه و اوکراین در زنجیره تامین و بازارهای کالا در جهان رخ داده است، مشوق‌های جدید برای بهبود روابط تل‌آویو و آنکارا به شمار می‌رود».

Page Generated in 0/0054 sec