printlogo


کد خبر: 264093تاریخ: 1402/4/3 00:00
بررسی وضعیت جواد نکونام برای موفقیت در استقلال
فرصت جواد

مهدی طاهرخانی، دبیر گروه ورزشی: 1- جواد نکونام برای موفقیت در استقلال همه ابزارهای موجود را در اختیار دارد. بازیکن بزرگی که از همان ابتدای فوتبال کاپیتانی را بلد بود، در عالم مربیگری سبک خاص خودش را پیش گرفت و حالا هواداران استقلال منتظرند تا او بعد از فرهاد مجیدی و با یک سال فاصله مجددا تیم‌شان را قهرمان لیگ برتر کند. به نظر می‌رسد برای رسیدن به این مهم، او ابتدا باید واکاوی کند چرا ساپینتو قهرمان نشد؟ بزرگ‌ترین سم برای تیم‌های بزرگ چه استقلال و چه پرسپولیس، حاشیه است؛ اتفاقی که اواسط لیگ قبل برای پرسپولیس رخ داد و آنها چیزی نمانده بود قافیه را به سپاهان ببازند. شلوغ‌کاری و پرداختن به حاشیه، همان مسیر غلطی است که می‌تواند نکونام را از راه اصلی‌اش دور کند. وی برای موفقیت باید آرامش را بیش از هر چیز دیگر فرا بخواند، هر نوع حاشیه را از مجموعه‌اش دور کند و جز فوتبال به هیچ چیز دیگری نپردازد. البته منهای این موضوع، به مسائل فنی و نوع بازی هم خواهیم رسید. بدون شک روشی که او در فولاد اجرا کرد، شاید با توجه به پتانسیل استقلال و حجم عطش هواداران این تیم برای گرفتن جام چندان مناسب نباشد. نه اینکه با فوتبال تدافعی نشود جام گرفت اما باید بین دفاع و حمله توازن برقرار باشد. روزی که علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی استقلال به این تیم آمد، پیش‌بینی‌اش چندان سخت نبود که  با توجه به سبک سابقش در نفت تهران به کار استقلال نمی‌آید. اگرچه نخستین داربی را خیلی کوبنده برد اما بعدا فاجعه العین رخ داد. محال بود دیگر آن تیم قد علم کند. بعد هم «رفت» که «رفت». مردی رفت که تاریخ شهادت می‌دهد هواداران برای آمدنش ثانیه شماری می‌کردند و همه می‌گفتند همانند نفت تهران، موی دماغ برانکو می‌شود‌ و تیم‌مان را قهرمان می‌کند. بعد از آن محمود ‌فکری آمد با همان روش،  او هم هفته هفدهم رفت و حالا نوبت نکونام است. نکونام در فولاد کم و بیش به همین فوتبال مومن بود؛ اول گل نخور سپس زهرت را بریز. با این‌ وجود با خریدهای فراوان نتوانست تیمی را در حد قهرمان بسازد و‌ ترجیح  داد در مهم‌ترین نبرد تاریخ فولاد در آسیا، شبانه پسرانش را تنها بگذارد. این بزرگ‌ترین اشتباه مردی بود که از او به عنوان یکی از بهترین مربیان آینده ایران یاد می‌شود. 

‏۲- اما سوال اصلی این است: جواد با کدام روش استقلال را آرایش می‌کند؟ تیمی جسور و هجومی در آزادی که دست کم تا گل برتری، قدرتش را به حریف تحمیل می‌کند یا همان تیم ملاحظه‌کار فصل قبل فولاد که اولویتش حفظ دروازه بود. جواب سوال دیر یا زود مشخص می‌شود. نکونام یادش نرود مراسم استقبال از علی منصور‌‌یان و محمود فکری، بسیار پرطمطراق‌تر و شلوغ‌تر برگزار شد اما آنچه در انتها چشم هوادار را می‌گیرد، نتیجه است و صدر و جام. ساپینتو‌ یک فصل، چوب شلوغ‌بازی‌های بی‌موردش را کنار زمین خورد که مهم‌تریش فینال جام‌حذفی بود که هنوز همه از هم می‌پرسند چرا اخراج شد؟ پس توصیه دوستانه به نکونام اینکه تلاش نکند با هاشمی‌نسب و بقیه، سعی در شلوغ‌کاری داشته باشد، چون‌ آنچه آنها به پا می‌کنند، آتش بی‌موردی است که دست آخر، دودش در چشم خودی‌ها می‌رود.
‏۳- با فوتبال تدافعی هم می‌شود مانند مجیدی در لیگ بیست‌ویکم قهرمان شد اما مهم‌تر از همه، تاکتیک و روشی است که او در اختیار می‌گیرد. نکونام نباید فراموش کند ‌پرسپولیس فارغ از تغییراتش، یک‌سال با تجربه‌تر برای بردن هر دیداری شده و مهم‌تر از آن سپاهانی که توفانی شروع کرد، گریبان‌گیرتر از قبل بازی خواهد کرد. نکونام می‌داند در ۱۲ سال گذشته چندین مربی قربانی شدند و سعادتمند تنها فرهاد مجیدی بود که 3 بار رفت و برگشت تا آبدیده شد؛ لطفی که بعید است تا سال‌های سال مشمول فرد دیگری شود. نکونام‌ برای نکو ماندن بی‌ثبات‌ترین و‌ داغ‌ترین صندلی مربیگری  لیگ برتر را انتخاب کرد؛ به باتلاق مردان خوشنام آمد تا «فرهاد دوم» ‌شود. او قبلا تجربه چنین کاری را داشته و امید دارد در قامت سرمربی باز هم بزرگی‌اش را ثابت کند. او بهتر از همه می‌داند اینجا  فاصله آغوش و پرتاب به آسمان و سپس جا خالی دادن به قصد زمین زدن ‌تنها چند ثانیه است؛ نه غره اولی شو و نه سرخورده دومی. تاریخ به یاد دارد همان‌هایی که عاشقانه نام ساپینتو را فریاد می‌زدند، بعد شکست فینال حذفی چگونه برای رفتن دائمی او و‌ آمدن جواد لحظه‌شماری می‌کردند. اینجا استقلال است، به تیمت خوش آمدی مرد «کاربلد». 

Page Generated in 0/0042 sec