printlogo


کد خبر: 264105تاریخ: 1402/4/3 00:00
آماده‌سازی و توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای شمال غرب کشور
زیرسازی کریدور شمال-جنوب
* مهرداد بذرپاش: ایران باید شاهراه کریدوری منطقه شود؛ در تلاش برای فراهم‌کردن زیرساخت این مهم هستیم/ * افتتاح ۱۴۸ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی، ۱۲۰۲ واحد مسکونی و طرح توسعه پایانه مرزی رازی در سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی

گروه اقتصادی: در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان آذربایجان غربی همزمان با افتتاح طرح توسعه پایانه مرزی رازی در مرز ایران و ترکیه، هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر نیز در سراسر استان افتتاح ‌شد. شرکت در جلسه شورای تامین مسکن و بررسی مشکلات و رفع آنها برای اجرای بهتر پروژه‌های مسکن، همچنین حمل‌ونقلی از جمله اهداف و برنامه‌های سفر وزیر راه و شهرسازی به استان‌آذربایجان‌غربی بود. به گزارش «وطن امروز»، مهرداد بذرپاش هفته گذشته سفری یکروزه به آذربایجان غربی داشت و چند طرح توسعه‌ای را در این استان افتتاح کرد. در نخستین گام طرح توسعه پایانه مرزی رازی در مرز ایران و ترکیه افتتاح شد. طرح توسعه پایانه مرزی رازی خوی یکی از ۳ مرز بین ایران و ترکیه و نزدیک‌ترین مرز کشورمان به شهر وان در شرق ترکیه است. در قالب طرح توسعه پایانه مرزی رازی آذربایجان غربی، سالن تجاری و مسافری پایانه مرزی رازی به صورت رسمی مورد استفاده قرار گرفت و روزانه هزاران نفر از شهروندان ایرانی و ترکیه‌ای می‌توانند با کمترین زمان معطلی از این مرز تردد کنند. عملیات احداث این پایانه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت بیش از ۸ هزار مترمربع آغاز و ۳ هزار میلیارد ریال (۳۰۰ میلیارد تومان) برای آن هزینه شد. این طرح دارای سالن‌های تجاری، مسافری مجزا و مجهز به همه امکانات مورد نیاز است. مرز رازی خوی از پرترددترین و شکیل‌ترین مرزهای زمینی کشور است. آذربایجان غربی دارای پنج پایانه مرزی است که از این تعداد، ۳ پایانه در مرز ترکیه قرار دارد که شامل سرو ارومیه، رازی خوی و بازرگان ماکو می‌شود. آذربایجان غربی ۵۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه دارد.
بهره‌برداری از ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی و ۲۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی از دیگر برنامه‌های سفر وزیر راه و شهرسازی به استان آذربایجان غربی بود.
* افتتاح ۱۴۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در آذربایجان غربی
وزیر راه و شهرسازی نیمه شب پنجشنبه یکم تیرماه در آخرین برنامه سفر یک‌روزه خود با حضور در نقطه صفر مرزی سرو ۱۴۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی را در آذربایجان غربی افتتاح کرد.
برای این ۱۴۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی افتتاح‌شده، ۳۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، همچنین محور ارومیه - سرو  به طول ۵۱ کیلومتر به طور کامل به بهره‌برداری رسید.
از جمله جاده‌های افتتاح‌شده، ۲۰ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب، 14.5 کیلومتر محور نقده به پیرانشهر، ۱۷ کیلومتر مربوط به ارومیه - سرو، ۲۰ کیلومتر میانه - سرچم و ۲۰ کیلومتر مسیر خوی - قطور - رازی و دیگر پروژه‌های جاده‌ای استان آذربایجان غربی بود.
در حاشیه مراسم افتتاح بزرگراه و راه اصلی در آذربایجان غربی، وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از کارهای اصلی در استان آذربایجان غربی ارتباط با ۳ کشور عراق، ترکیه و آذربایجان است که این ارتباط بویژه با کشور ترکیه حائز اهمیت است. بذرپاش گفت: پایانه‌های مرزی در برخی مسیرها نیازمند بهسازی است.
* برنامه ارتقای ۵۰ نقطه مرزی
عضو کابینه دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در ۵۰ نقطه مرزی هدف‌گذاری ارتقای پایانه‌ها در دستور کار است، گفت: با منابع و برنامه‌ای که در دولت در حال تدوین آن هستیم درصددیم در بازه زمانی معینی بهره‌مندی از پایانه‌های مرزی را محقق کنیم. بذرپاش گفت  از ۱۴۸ کیلومتر راه افتتاح‌شده، ۸۰ کیلومتر بزرگراه  و ۶۰ کیلومتر آزادراه با ۴ هزار میلیارد تومان تکمیل و بهره‌برداری شد که کار بزرگی به شمار می‌رود.
وی در ادامه تصریح کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است و ما وظیفه داریم جان هموطنان را در مسیرها و جاده‌ها حفاظت کنیم.
* افتتاح ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی و ۲۰۰ کیلومتر روکش آسفالت 
وزیر راه وشهرسازی در سفر به آذربایجان‌غربی همچنین ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی و ۲۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی استان را افتتاح کرد و از عزم جدی دولت در توسعه راه‌های روستایی سراسر کشور خبر داد. وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره‌برداری از ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی و ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و بزرگراهی در آذربایجان غربی از عزم جدی دولت در توسعه راه‌های روستایی سراسر کشور خبر داد. 
* ۲۰۰ هزار متقاضی در سراسر کشور امسال زمین تحویل گرفتند
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اتمام واحدهای مسکن مهر آذربایجان غربی در سال جاری از هدف‌گذاری واگذاری زمین به ۴۰۰ هزار متقاضی طی امسال خبر داد و گفت: تاکنون به ۲۰۰ هزار متقاضی زمین تحویل شده است.
مهرداد بذرپاش در حاشیه مراسم افتتاح هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی آذربایجان ‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: موضوع تامین مسکن از سیاست‌های اصلی دولت است. دولت سختی کار را می‌داند و شجاعانه وارد عمل شده و بر رفع مشکل مسکن اهتمام دارد. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از تمامی ظرفیت‌های دولت برای تولید مسکن بهره گرفته‌ایم‌ تا بخشی از نیاز مردم در حوزه مسکن را حل کنیم.
* تکمیل مسکن‌های مهر ۱۰ سال مانده
بذرپاش ادامه داد: در بخش مسکن سیاست‌های متعددی را در دستور کار داریم که بخشی از آنها تکمیل مسکن‌های مهر باقی مانده است. امروز در آذربایجان غربی بیش از ۳۸۰ مسکن مهر که ۱۰ سال باقی مانده بود، تحویل شد و تا هفته دولت ۶۳۰ واحد دیگر نیز تکمیل و تحویل متقاضیان خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی سیاست دیگر وزارتخانه را در بخش مسکن تحویل زمین به شکل فردی و برای ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار عنوان کرد و گفت: هدف‌گذاری امسال واگذاری زمین به ۴۰۰ هزار متقاضی در سراسر کشور است که زمین‌ها به شکل فردی و گروهی‌ساز تحویل متقاضیان خواهد شد.
* بسته ۱۹‌بندی تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده
وی موضوع دیگر را مشوق‌های بافت فرسوده و تشویق مردم به نوسازی این واحدها عنوان کرد و افزود: با ابلاغ بسته ۱۹‌بندی تشویقی در اسفندماه، ساخت‌وساز در بافت فرسوده رونق خوبی گرفته است. هم‌اینک حدود ۵۰ شهرداری آن را اجرا کرده‌اند که سرعت صدور پروانه در آن شهرها رونق مناسبی گرفته است. درباره شهرهایی که بسته را اجرایی نکرده‌اند با استانداران هماهنگ شده‌ایم تا به این کار سرعت مناسب‌تری بدهیم.
* جلوگیری از احتکار زمین
وی موضوع دیگر را جلوگیری از احتکار زمین برشمرد و گفت: هم‌اکنون در بیشتر شهرها بیش از ۱۰ درصد اراضی واقع در محدوده‌های شهری بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده است که با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری فرصت ۶ ماهه‌ای به آنها داده‌ایم تا برای ساخت‌وساز اقدام کنند در غیر این صورت تغییر کاربری آنها در دستور کار قرار می‌گیرد. 
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد زمین نهضت ملی تامین شده است و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نیز در دست ساخت است. 
* وزیر راه و شهرسازی ۱۲۰۲ واحد مسکونی را در آذربایجان غربی افتتاح کرد 
با حضور وزیر راه و شهرسازی هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی در آذربایجان غربی افتتاح شد. واحد‌های مسکونی افتتاح‌شده بخشی از واحدهای گروهی‌ساز در قالب نهضت ملی مسکن است و بخشی نیز واحدهای تکمیل‌شده مسکن مهر است.
* باقی مانده کریدور شمال - جنوب -غرب کشور در آذربایجان غربی در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تقویت روابط ایران با کشور ترکیه از مسیر آذربایجان غربی برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است از تکمیل ۲۰ درصد باقی مانده یک‌سوم از کریدور شمال - جنوب در غرب کشور در استان آذربایجان غربی در دولت سیزدهم خبر داد.
بذرپاش در گفت‌وگوی تلفنی با خبر ۱۴ شبکه یک سیما بخشی از اهداف سفر خود به استان آذربایجان غربی را عنوان کرد و گفت: افتتاح پایانه مرزی رازی پنجشنبه با حضور استاندار و دیگر مقامات استانی در آذربایجان غربی انجام شد. استان آذربایجان غربی با سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان هم‌مرز است و فرصت‌های بی‌نظیر ترانزیتی را می‌تواند نصیب کشور کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سفر به آذربایجان غربی پایانه مسافری رازی افتتاح شد از تکمیل پایانه تجاری رازی نیز در اولویت بعدی خبر  داد. 
بذرپاش گفت: ۲۴ ساعته کردن خدمات‌دهی در پایانه‌ها در برنامه است و هم‌اکنون ۴ پایانه به شکل ۲۴ ساعته در حال  ارائه خدمات هستند و هماهنگی خوبی با مدیریت استان رخ داده است که ارائه خدمات را حداکثری کند. 
عضو دولت سیزدهم تصریح کرد: مسیرهای مواصلاتی که به پایانه‌های مرزی منتهی می‌شود حائز اهمیت است. هم‌اینک در پایانه‌های مرزی رازی، بازرگان، سرو و تمرچین، مسیرهای مواصلاتی برخی نیازمند تعریض، برخی روکش آسفالت، برخی چهاربانده شدن و برخی بهسازی بود که همه این موارد به پیمانکاران واگذار و کار در حال انجام است. 
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در سفر رئیس‌جمهور محترم به استان آذربایجان غربی حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای حوزه حمل‌و‌نقل مصوب شده که در بخش‌های مختلف فعالیت در حال انجام است و افتتاح ۲۰۰ کیلومتر روکش آسفالت و ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی با استفاده از این اعتبارات بوده است.
وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی به لحاظ راهبردی، در مسیر کریدور شمال - جنوب در غرب کشور واقع است که از مرز بازرگان آغاز می‌شود و به بندر امام خمینی(ره) در خلیج‌فارس می‌رسد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این کریدور راهبردی حدود هزار و ۵۲۰ کیلومتر است که یک‌سوم این مسیر کریدوری  شمال- جنوب غرب کشور در استان آذربایجان غربی واقع  است و ۸۰ درصد آن به اتمام رسیده و ۲۰ درصد باقیمانده نیز با عزم  دولت در همین دولت سیزدهم به اتمام خواهد رسید. 
بذرپاش تصریح کرد: تکمیل این مسیر و کریدور شمال - جنوب، ظرفیت ترانزیتی بالایی را نصیب کشور می‌کند و فرصت‌های فراوانی را در حوزه تجارت کشور ایجاد خواهد کرد. 
* تردد 3.5 میلیون مسافر در پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی 
به گفته وزیر راه و شهرسازی، حدود 3.5 میلیون مسافر در پایانه‌های مرزی استان آذربایجان غربی در سال تردد می‌کنند که حدود 1.2 میلیون نفر از این تعداد در پایانه مرزی رازی تردد دارند، بنابراین تکمیل این پایانه‌ها برای ما بسیار حائز اهمیت است. 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وی مسؤولیت کمیسیون اقتصادی ایران و ترکیه را برعهده دارد، تصریح کرد: مرزهای استان آذربایجان غربی با کشور ترکیه مشترک است و برای ما اهمیت دارد هدف‌گذاری تجاری با ترکیه را که هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری است محقق کنیم. 
* دعوت از بانک‌ها و صاحبان تجارت برای سرمایه‌گذاری در‌تکمیل کریدورها 
وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح طرح توسعه پایانه مرزی رازی در مرز ایران و ترکیه با اشاره به عزم دولت برای احیای راه ابریشم، از بانک‌ها، همچنین صاحبان تجارت خواست برای سرمایه‌گذاری در تکمیل کریدورهای کشور مشارکت جدی‌تری داشته باشند. 
مهرداد بذرپاش گفت: ایران باید شاهراه کریدوری منطقه شود که مورد تاکید رئیس‌جمهور نیز هست. در تلاش هستم در وزارت راه و شهرسازی زیرساخت‌های این هدف را فراهم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در آینده نزدیک پایانه مرزی تجاری نیز در این منطقه راه‌اندازی می‌شود. جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست و همسایه ترکیه ۳۰ میلیارد دلار تجارت را هدف‌گذاری کرده‌ایم که باید زیرساخت‌های آن را نیز فراهم کنیم. 
* بهره‌مندی از ظرفیت‌های کریدوری ایران تقویت می‌‌شود
بذرپاش با تاکید بر تقویت بهره‌مندی از ظرفیت‌های ترانزیتی و کریدوری گفت: باید بتوانیم از ظرفیت‌های کریدوری در منطقه بهره‌مندی شویم و این کار شدنی و به نفع کشور و آینده آن است.
وی توضیح داد: در سفر به کشورهای دیگر اهمیت تکمیل و احیای کریدورها مورد توجه و تاکید است. چنانچه تحریم‌های ظالمانه و فشار بر کشورهای همسایه نباشد همکاری و تعامل با کشورهای همسایه برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های ترانزیتی تقویت خواهد شد که این نیازمندی و اشتیاق را در کشورهای همسایه شاهد هستیم. 
بذرپاش تصریح کرد: کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی، آسیای میانه و قفقاز سراسر اشتیاق هستند تا از مسیر کریدوری و ترانزیتی ایران برای تبادل کالا و بار بهره‌مند شوند که باید از این فرصت‌ها بهره‌مند شویم. 
وزیر راه و شهرسازی گفت: طرحی که در شبکه ترانزیتی و کریدوری در حال انجام است صاحبان کالا، خدمات و باری را تشویق می‌کند از مسیر ایران بگذرند، همچنین سرعت در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیز باید در برنامه قرار بگیرد.
* فرودگاه خوی بین‌المللی می‌شود
وی همچنین از افزایش پروازها بین ایران و ترکیه خبر داد و افزود: راه‌اندازی سامانه روشنایی فرودگاه خوی فرصتی مناسب برای تقویت روابط است و در تلاش هستیم هرچه سریع‌تر این فرودگاه بین‌المللی شود.

Page Generated in 0/0059 sec