printlogo


کد خبر: 264117تاریخ: 1402/4/3 00:00
جنین؛ کلید پیروزی کرانه باختری

مهدی بختیاری: در نخستین ساعت روز دوشنبه هفته گذشته، نیروهای نظامی اسرائیل که برای بازداشت چند نفر از مبارزان جوان فلسطینی قصد ورود به اردوگاه جنین را داشتند، در میانه عملیات با غافلگیری بزرگی روبه‌رو شدند.
مبارزان فلسطینی بمبی را در مسیر کاروان نظامیان اسرائیل کار گذاشته بودند که به محض ورود خودروهای ارتش اسرائیل منفجر شد.
این عملیات نادر و کم‌سابقه، موجب شد بعد از مدت‌ها، ارتش صهیونیستی برای نجات زخمی‌ها و دیگر اعضای این کاروان، از بالگردهای نظامی استفاده کند.
جنین اردوگاهی کوچک در شمال کرانه باختری و از مراکز اصلی گروه‌های مقاومت است.
اردوگاه جنین در دهه‌های گذشته مهم‌ترین کانون مقاومت مسلحانه در کرانه باختری بوده که می‌توان به واسطه بافت نیروهای حاضر در آن از این منطقه به عنوان تنها کانون فراگروهی/ ملی مقاومت در فلسطین نام برد.
اهمیت اردوگاه جنین که در ماه‌های گذشته با شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار مشهور فلسطینی میان افکار عمومی در ایران شناخته‌شده‌تر شد، به قدری است که سال 2002 ارتش رژیم صهیونیستی چند بار تلاش کرد کنترل آن را در دست بگیرد.
در آن حمله صهیونیست‌ها 10 روز جنین را محاصره و آب و برق آن را قطع کردند و با حملات هوایی و زمینی بشدت این منطقه را زیر آتش گرفتند اما تراکم جمعیتی بالا، ذخایر تسلیحاتی انبوه و نیروهای آموزش‌دیده، هزینه اشغال اردوگاه را برای آنها بسیار بالا برد.
جنین اگرچه به دلیل فشارهای اسرائیل نسبت به دیگر مناطق کرانه باختری نظیر رام‌الله، نابلس و الخلیل توسعه‌نیافته‌تر است و وضعیت خدماتی و زیرساختی بسیار بدی دارد اما در طول این سال‌ها به نقش موثر خود در مقاومت ادامه داده و به مهم‌ترین کانون پرورش نیروهای جوان در کرانه باختری تبدیل شده است. در ماجرای اخیر نیز این مساله به خوبی خودش را نشان داد.
بمب کارگذاشته شده در کنار جاده در مسیر کاروان صهیونیست‌ها، 7 نظامی اسرائیلی را زخمی کرد.
این موضوع در کنار عملیات‌های متعدد در این منطقه که 9 عملیات در طول 12 ماه گذشته است، از سال 1993 (قرارداد اسلو) و در سال‌های انتفاضه بی‌نظیر بوده است.
این مساله یک زنگ خطر برای صهیونیست‌هاست که این شب‌ها با کابوس تسلیح کرانه باختری به خواب می‌روند.
تشکیل گروه‌های متعدد مقاومت توسط جوانان فلسطینی در کنار دیگر گروه‌های باسابقه نظیر حماس و جهاد اسلامی مصادیق مهمی از برنامه مقاومت برای تسلیح کرانه باختری جهت مبارزه با صهیونیست‌هاست.
در ۲ دیدار اخیر رهبران جهاد اسلامی و حماس با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز بار دیگر بر موضوع کرانه باختری و تقویت گروه‌های مقاومت به عنوان کلید به زانو درآوردن صهیونیست‌ها تاکید شد و حالا دولت عبری که در 6 ماه گذشته با چالش کم‌سابقه‌ای در درون جامعه صهیونیستی مواجه شده است، یکی از مهم‌ترین ارکان خود یعنی امنیت را هم در خطر جدی می‌بیند.
بی‌شک مقاومت در جنین بزودی به شهرهای دیگر نظیر نابلس و رام‌الله نیز کشیده خواهد شد کما اینکه اندکی پس از غافلگیری ارتش اسرائیل در جنین، در رام‌الله نیز طی یک عملیات شهادت‌طلبانه توسط ۲ جوان فلسطینی 4 اشغالگر هلاک و تعداد بیشتری زخمی شدند.
حالا دولت نتانیاهو با یک تهدید چندوجهی در داخل و خارج محدوده تحت اشغال خود روبه‌رو است.
گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله جهاد اسلامی و حماس در بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن استقبال از عملیات شهادت‌طلبانه رام‌الله، آن را پاسخ طبیعی در واکنش به جنایات صهیونیست‌ها در جنین عنوان کردند و این یعنی ماجراهای اسرائیل در کرانه باختری که فلسطینیان در آن به صورت نقطه‌ای در محاصره اشغالگران قرار دارند، به همین جا ختم نخواهد شد.
مبارزان فلسطینی حالا به این ایمان قطعی رسیده‌اند که راه مقابله با اشغالگران از ۲ مسیر اصلی می‌گذرد؛ ادامه مقاومت در غزه و تسلیح کرانه باختری.

Page Generated in 0/0093 sec