printlogo


کد خبر: 264151تاریخ: 1402/4/4 00:00
مدیرعامل صندوق توسعه ملی خبر داد
مطالبات صندوق به 13.2 میلیارد دلار رسید

مدیرعامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه مانده مطالبات ارزی معوق صندوق از بخش خصوصی و عمومی غیردولتی 13.2 میلیارد دلار است، گفت: 3.3 میلیارد دلار از مطالبات در ۲ سال اخیر به صورت نقد وصول شد. مهدی غضنفری در آخرین جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی که صبح دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ به ‌ریاست رئیس‌جمهور و دیگر اعضا برگزار شد، گزارشی از عملکرد صندوق توسعه ملی در یک سال گذشته ارائه کرد. در این جلسه رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی درباره روند وصول مطالبات صندوق از طریق تملک دارایی، اظهار داشت: در این راستا ۳۳ درصد سهام بانک سینا از محل مطالبات ارزی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان به‌مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار و 12.5 میلیون دلار از دارایی‌های متعلق به بانک تجارت از محل تهاتر مطالبات ارزی معوق آن، توسط صندوق توسعه ملی تملک شده است.
وی در ادامه با اشاره به مذاکره با بانک‌های ملت، سپه و صنعت و معدن برای تملک سهام شرکت‌های زیرمجموعه آنها، تصریح کرد: تفاهمنامه‌ای با وزارت نفت برای تملک برخی دارایی‌های فیزیکی امضا شده که تاکنون عملیاتی نشده است.
غضنفری با بیان اینکه 3.3 میلیارد دلار از مطالبات صندوق در ۲ سال اخیر به‌صورت نقدی وصول شده است، افزود: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نزدیک به 1.3 میلیارد دلار، سال ۱۴۰۱ حدود 1.7 میلیارد دلار و در بهار ۱۴۰۲ نیز مبلغ 0.3 میلیارد دلار از مطالبات ارزی صندوق به‌ صورت نقدی وصول شده که این رقم در دولت‌های قبل 1.4 میلیارد دلار بوده است و نشان از رشد ۳برابری روند وصول مطالبات ارزی صندوق دارد.
وی اضافه کرد: مانده مطالبات ارزی معوق صندوق از بخش خصوصی و عمومی غیردولتی نیز 13.2 میلیارد دلار است که از این میزان ۵۶ مورد به طرح‌ها با تضمین شرکت ملی نفت ایران به‌مبلغ 10.6 میلیارد دلار، ۳۲ طرح نیروگاهی به‌مبلغ 1.1 میلیارد دلار و ۸۲ طرح صنعتی به‌مبلغ 1.5 میلیارد دلار اختصاص دارد.
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در ادامه گزارش خود با تأکید بر تشریح برخی قواعد سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی، توضیح داد: بر اساس این قواعد، صندوق بیشترین تمرکز خود را برای بررسی مشارکت ‌روی طرح‌هایی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیون دلار قرار داده است و برای کمتر از آن، معمولا تسهیلات را پیشنهاد می‌دهد، البته مشارکت صندوق در طرح‌های سرمایه‌گذاری نباید منجر به بنگاه‌داری شود.
وی با بیان اینکه سود سرمایه‌گذاری صندوق به یکی از شیوه‌های سهام مالکیتی (حداکثر ۳۵ درصد)، سهم از محصول، سهم از فروش یا سود شرکت و تسهیلات قابل تبدیل به هر یک از این شیوه‌های فوق دریافت می‌شود، افزود: طرح‌های سرمایه‌گذاری با اولویت طرح‌های صادرات‌گرا، دانش‌بنیان و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش، در فهرست بیانیه سرمایه‌گذاری صندوق قرار گرفته است و به‌علاوه پروژه‌های سرمایه‌گذاری باید دارای طرح توجیهی قابل قبول براساس مصوبات هیات امنا باشد.
غضنفری با اشاره به بیانیه سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی (IPS)، که برای نخستین بار در دوران فعالیت صندوق توسعه ملی تصویب شده است و نوعی سند بالادستی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، ابراز کرد: بر این اساس، سبد سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در آینده شامل ۶۵ درصد برای حوزه‌های اصلی نفت، گاز و پتروشیمی، ۲۵ درصد در معدن و صنایع معدنی و ۱۰ درصد در سایر حوزه‌ها اعم از نیروگاهی، تأمین و انتقال آب برای صنعت، حوزه‌های بایوتک سلامت و امنیت غذایی، بازارهای مالی (بازار سرمایه و بازار پول) و صنایع صادرات‌محور خواهد بود. همچنین در بخش تملک دارایی‌ها نیز به منظور وصول مطالبات صندوق و در چارچوب بیانیه سرمایه‌گذاری صندوق، بسته به مورد، اقدام می‌شود.
وی با بیان اینکه ابزارهای اصلی تأمین مالی صندوق در طول ۱۰ سال گذشته در قالب پرداخت تسهیلات بوده است، گفت: بر اساس مصوبات جدید هیات امنای صندوق، ۲ نوع روش دیگر نظیر «مشارکت» به صورت سهامداری یا مشارکت خصوصی و عمومی و نیز تشکیل «صندوق‌ها» به صورت صندوق P.E یا صندوق پروژه ارزی، پیش‌بینی  شده است.
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به این ۳ نوع ابزار اصلی اظهار داشت: اینک می‌توان این ابزارها را به صورت تکی یا ترکیبی به کار بست. بر این اساس، تنوعی از ابزارهای ترکیبی تأمین مالی توسط صندوق قابل استفاده است.
غضنفری توضیح داد: به منظور تنوع‌بخشی در این بخش و خروج صندوق توسعه ملی از صرفا پرداخت‌کننده تسهیلات، ابزارهای ترکیبی تأمین مالی جدید در صندوق تعریف شده است که به ۲ صورت کلی «تصمیم» یا «اختیار» عمل می‌شود؛ در روش نخست، تصمیم درباره منافع صندوق هنگام مشارکت است (عقد منجز یا حتمی) به طوری که در کنار اعطای وام؛ صندوق حق سهامداری، مشارکت در سود، مشارکت در محصول یا منافع مالی را داراست ولی در مدل دوم؛ (اختیار) وام در ابتدا پرداخت و سپس در آینده و پس از پیشرفت پروژه درباره سهامداری صندوق یا حق برداشت یا مشارکت در آن تصمیم‌گیری می‌شود؛ در واقع قرارداد اختیار، قابل تبدیل است. هر دوی این شیوه‌ها از روش‌های جدید سرمایه‌گذاری صندوق به شمار می‌رود و با اینکه نقش صندوق در پروژه‌ها کاملا متفاوت خواهد بود اما از بنگاه‌داری صندوق جلوگیری می‌کند.
غضنفری اظهار کرد: این نوع سهامداری بعضا قابل تبدیل هست و همان‌گونه که ذکر شد سهم صندوق ممکن است به صورت نوعی منافع مالی یعنی برداشت از محصول یا مشارکت در سود باشد؛ به علاوه، گاه گزینه تسهیلات هم موجود بوده یا گاهی وجود ندارد که البته در آن صورت تأمین مالی به صورت سپرده‌گذاری، انتشار اوراق یا جذب سرمایه مردمی یا سرمایه‌های خارجی انجام خواهد شد. در ادامه این جلسه برخی اعضای هیات امنا ضمن تاکید بر مشارکت فعال صندوق توسعه ملی بر سرمایه‌گذاری ابراز کردند مشکل بیماری هلندی مربوط به شرایط فعلی که دچار کاستی ارزی و منابع سرمایه‌گذاری هستیم نمی‌شود و باید اساسنامه و شیوه‌نامه‌های صندوق به گونه‌ای اصلاح شود که بتواند به سرعت در طرح‌های مهم سرمایه‌گذاری ملی نقش ایفا کرده و نیز اهرمی برای جذب سرمایه‌های خارجی شود. به علاوه برخی پیشنهادات صندوق توسعه ملی از جمله بودجه ستاد صندوق، تسهیلات بودن همه‌ برداشت‌های دولتی و حاکمیتی از صندوق (مگر اینکه بر خلاف آن سندی ارائه شود) و نیز فعال شدن صندوق درباره استفاده از حواله‌های نفتی تصویب شد. در پایان ۲ مسؤولیت مهم نیز، از جانب رئیس‌جمهور بر دوش رئیس هیات عامل صندوق گذاشته شد؛ اول آسیب‌شناسی 10 سال عملکرد صندوق و ارائه پیشنهادات برای اصلاح اساسنامه، یا شیوه‌نامه‌ها و نظامنامه‌ها و نیز روش حکمرانی صندوق یا شیوه عمل صندوق و مسؤولیت دوم که بر آینده‌ صندوق در ۵ سال آینده اثرگذار است: تعامل صندوق توسعه ملی و مجلس برای همکاری با نمایندگان مجلس درباره برخی اصلاحات در احکام مربوط به صندوق است.

Page Generated in 0/0230 sec