printlogo


کد خبر: 264225تاریخ: 1402/4/6 00:00
دور دنیا

واکنش تند ترامپ به توافق موقت
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده در واکنش به اخبار پیرامون توافق موقت گفته دولت بایدن به دنبال قراردادی ضعیف‌تر از برجام است. او گفته به واسطه سیاست‌های بایدن، همه شروع به خرید نفت از ایران کردند و ایران حالا بسیار ثروتمند شده و به جای داشتن یک موقعیت عالی در مذاکره، ما الان موضع وحشتناکی در مذاکره داریم و دولت بایدن در واقع در تلاش برای انجام معامله‌ای است که از اولی (برجام) بدتر است. 
به ادعای ترامپ، «نتیجه مذاکره قبلی وحشتناک بود. یک معامله کوتاه‌مدت بود. یعنی این‌طور نبود که برای ۵۰‌سال یا ۱۰۰ سال باشد و مجوزی برای آنها بود برای ساخت سلاح هسته‌ای... ولی متاسفانه آنها آن قرارداد (برجام) را انجام دادند و هیچ کاری بعدش نکردند. ایرانی‌ها داشتن می‌مردند تا آن معامله را انجام بدهند و آنها (دولت اوباما) با آن قرارداد هیچ کاری نکردند». 
گفتنی است هفته گذشته یک رسانه آمریکایی با استناد به اظهارات وزیر خارجه عمان، ایران و آمریکا را در آستانه توافق بر سر تبادل زندانیان دانست.
تارنمای رسانه‌ای المانیتور به نقل از وزیر خارجه عمان نوشت: جمهوری اسلامی ایران و آمریکا فاصله اندکی تا توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی دارند. «سیدبدر البوسعیدی» در مصاحبه‌ای با المانیتور گفت جدیت واشنگتن و تهران همزمان با تلاش مذاکره‌کنندگان آنها برای دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته‌ای احساس می‌شود.
المانیتور مدعی شده به عنوان بخشی از توافق میان تهران و واشنگتن، ایران آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های خود را که در بانک‌های کره‌جنوبی است و ذیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند، خواستار است. بر مبنای یک سازوکار پیشنهادی به ایران اجازه داده می‌شود تنها برای اهداف بشردوستانه به این دارایی‌های خود دسترسی داشته باشد. کشورهایی نظیر عمان، قطر و انگلیس در مقاطع مختلف در تسهیل این گفت‌وگوها نقش داشتند.
وزیر خارجه عمان درباره توافق احتمالی ایران و آمریکا در موضوع زندانیان گفت: می‌توانم بگویم آنها [به توافق] نزدیک هستند. البوسعیدی همچنین درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران افزود که ۲ طرف باید چارچوبی زمانی داشته باشند که چگونگی سازماندهی این اقدام را مشخص کند. تصور می‌کنم آنها در حال تهیه چنین چارچوبی هستند. 
***
حکیم: عراق شاهد ثباتی بی‌سابقه است
رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق، بر ضرورت حمایت از دولت در مبارزه با فساد و تأمین فرصت‌های شغلی و حفاظت از اموال عمومی از راه افزایش خدمات دولت الکترونیک تأکید کرد. بر اساس گزارش دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی، سیدعمار حکیم افزود: عراق شاهد وضعیت ثبات بی‌سابقه است و ضرورت دارد این وضعیت پایدار بماند تا به ثبات دائم تبدیل شود. رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین در دیدار هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح با اشاره به تصویب بودجه ۳ ساله عراق، بر اهمیت استفاده از همه امکانات برای بهبود خدمات به عنوان عامل مهم بازیابی اعتماد مردم به نظام سیاسی کشور تأکید کرد. وی همچنین حمایت از پروژه‌های راهبردی از جمله پروژه «مسیر توسعه» و تهیه فضای مناسب برای موفقیت آن را مسؤولیتی جمعی دانست.
***
اروپا نهمین بسته تحریمی علیه ایران را اعمال کرد
شورای اتحادیه اروپایی دیروز در جدیدترین اقدام خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران، نهمین بسته تحریمی را با ادعای نقض حقوق بشر، علیه 7 مقام ایرانی اعمال کرد. طبق فهرست منتشرشده در وب‌سایت رسمی شورای اتحادیه اروپایی، دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان و معاون قاضی دادگاه کیفری استان اصفهان، فرمانده نیروهای سپاه پاسداران در استان اصفهان، فرماندار و رئیس شورای تامین رضوانشهر در استان گیلان، فرماندار آمل و فرمانده سپاه امام حسین(ع) کرج به بهانه مضحک نقض حقوق بشر مورد تحریم‌های خصمانه اروپا قرار گرفتند. طبق گفته این شورا، این تحریم‌ها اکنون در مجموع برای 223 فرد و 37 نهاد اعمال می‌شود. این تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌ها، ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپایی و ممنوعیت در دسترس قرار دادن وجوه یا منابع اقتصادی در اختیار افراد فهرست‌شده هستند. این تحریم‌ها کنار جنگ تبلیغاتی - رسانه‌ای بخشی از جنگ ترکیبی غرب علیه ایران به‌شمار می‌روند. کشورهای غربی بعد از فروکش کردن آشوب‌ها در ایران، در راستای تلاش برای تنفس مصنوعی به اغتشاشات سیاست تحریم‌های خود علیه ایران را ادامه داده‌اند. کارشناسان علاوه بر این معتقدند این‌گونه اقدامات کشورهای غربی به‌ سوی اعمال فشار بر ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز نظر دارد. کشورهای غربی از زمان آغاز این مذاکرات در وین در تلاش بوده‌اند با مقصرنمایی ایران، تهران را به پذیرش توافقی با ویژ‌گی‌های مطلوب غرب وادار کنند.
***
۶۸ درصد آمریکایی‌ها نگران سلامت جسمی و روانی بایدن هستند
نتایج یک نظرسنجی تازه در آمریکا نشان داد دوسوم مردم این کشور نگران سلامت جسمی و روانی رئیس‌جمهوری ایالات متحده هستند. به گزارش ایسنا، نظرسنجی تازه ان‌بی‌سی‌نیوز نشان می‌دهد ۶۸ درصد از شرکت‌کنندگان نگران این هستند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ۸۰ ساله آمریکا از سلامت روانی و جسمی «لازم» برای تصدی این مقام برخوردار نباشد. ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان ابراز نگرانی «شدید» کردند. در مقابل، ۲۲ درصد آنان گفتند نگرانی کمی از این مساله دارند یا اصلا نگران نیستند. نظرسنجی ان‌بی‌سی از ۱۶ تا ۲۰ ژوئن و با شرکت ۱۰۰۰ «رای‌دهنده نام‌نوشته» برگزار شد و ضریب خطای آن 3.1 درصد است.

Page Generated in 0/0050 sec