printlogo


کد خبر: 264245تاریخ: 1402/4/6 00:00
اخبار

رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین تأکید کرد
حمایت ایران از حاکمیت ملی روسیه
2 روز پس از شورش واگنرها علیه حاکمیت روسیه که با شکست مواجه شد، رئیس‌جمهور کشورمان در تماس تلفنی با پوتین، بر حمایت ایران از حاکمیت روسیه تاکید کرد. در همین رابطه کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی، روسای جمهور روسیه و ایران روز دوشنبه تلفنی گفت‌وگو کردند. در این بیانیه آمده است: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در یک تماس تلفنی گفت‌وگو کرد. 
رئیس‌جمهور ایران در اظهارات خود از رهبری روسیه در ارتباط با حوادث ۲۴ ژوئن حمایت کامل کرد. در ادامه این بیانیه آمده است که روسای جمهور ۲ کشور همچنین درباره دیگر موضوعات و دستور کار‌های بین‌المللی از جمله «تامین ثبات در قفقاز جنوبی و حل و فصل مسائل سوریه» رایزنی کردند. کرملین در بیانیه خود افزود: چشم‌انداز توسعه بیشتر همکاری‌های دوجانبه سودمند با تاکید بر اجرای عملی موافقتنامه‌های موجود میان 2 کشور در زمینه تجارت، انرژی و حمل‌و‌نقل نیز مورد بحث قرار گرفت. علاوه ‌بر این، توافق شد که تماس‌ها میان روسای جمهور ۲ کشور ادامه یابد.
حجت‌الاسلام رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت ملی روسیه حمایت می‌کند. رئیسی با بیان اینکه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای را تهدیدی برای همه کشورهای منطقه می‌دانیم، افزود: با حساسیت و جدیت تحولات در منطقه قفقاز را دنبال می‌کنیم و معتقدیم مناقشات در قفقاز باید با نقش‌آفرینی کشورهای منطقه حل‌وفصل شود. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان، با ارائه گزارشی از شورش مسلحانه اخیر در این کشور، اظهار داشت: روسیه در مقابل این شورش با قدرت عمل کرد. پوتین همچنین با اشاره به شرایط در قفقاز، بر تبعات منفی اقدامات نیروهای فرامنطقه‌ای در این تحولات و لزوم حل و فصل مشکلات فی‌‌مابین از طریق همکاری و هماهنگی کشورهای همسایه تاکید کرد. روسای جمهور ایران و روسیه همچنین با مرور روابط دوجانبه اقتصادی و تجاری بر اجرای سریع توافقات تاکید کرده و مدل همکاری تهران - مسکو در حوزه کریدور شمال- جنوب را نمونه‌ای موفق برای تعامل 2 کشور عنوان کردند که قابل تعمیم به سایر حوزه‌ها است. تقویت روند آستانه درباره سوریه نیز از دیگر محورهای مورد تاکید طرفین بود.
* مخالف هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در قفقاز هستیم
در روزهایی که باکو با اقدامات خود به دنبال تغییر مرزهای خود با ارمنستان است، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر مخالفت خود با هر نوع تغییر ژئوپلیتیک در منطقه تاکید کرد. اگر چه پیش از این نیز مقامات رسمی کشورمان بارها بر این موضوع تاکید داشتند اما روز گذشته نیز حجت‌الاسلام رئیسی در تماس تلفنی با نخست‌وزیر ارمنستان، این موضوع را یادآور شد.
رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به تماس تلفنی «نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان» با اشاره به پیوندهای تاریخی 2 کشور، گفت: ایران و منطقه قفقاز جنوبی پاره‌های تاریخی و فرهنگی یکدیگر هستند. 
رئیس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست حسن همسایگی و تقویت روابط، اهمیت و اولویت بالایی برای گسترش تعاملات و همکاری‌ها با منطقه قفقاز جنوبی قائل است. رئیسی با تأکید بر حمایت کشورمان از تمامیت ارضی و مرزهای تاریخی کشورهای منطقه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه تغییر ژئوپلیتیک یا حضور نیروهای نظامی غربی در قفقاز است، چرا که حضور بیگانگان نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث بروز مشکلات جدید هم می‌شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه شناسایی متقابل تمامیت ارضی از سوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان گام مهمی در مسیر رسیدن به صلح است، تصریح کرد: مرزهای ۲ کشور باید هرچه سریع‌تر از فضای امنیتی فاصله گرفته و به مرزهای اقتصادی تبدیل شود. رئیسی در ادامه با مرور روابط دوجانبه بر تسریع در اجرای توافقنامه‌های میان ایران و ارمنستان تاکید کرد. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی گزارش مفصلی از روند و آخرین وضعیت گفت‌وگوها و مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان ارائه داد.
***
کنعانی: دولت سوئد حمید نوری را بدون قید و شرط آزاد کند
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، درباره گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای سوئدی وی و اینکه آیا شاهد تبادل زندانیان بین ایران و سوئد خواهیم بود؟ گفت: درباره حمید نوری جزو مطالبات ما از دولت سوئد است که بدون قید و شرط او را آزاد کند و درباره اصل بازداشت، محاکمه و زندانی شدن آن تأکید کردیم کل روند از ابتدا غیرقانونی و غلط بوده است. همچنان تأکید می‌کنیم دولت سوئد بدون قید و شرط او را آزاد کند. ناصر کنعانی ادامه داد: در گفت‌وگوهای دیپلماتیک با مقامات سوئدی از جمله گفت‌وگوی اخیر وزرای خارجه این موضوع مورد اهتمام دستگاه دیپلماسی بود. آزادی این شهروند را با جدیت دنبال می‌کنیم. روندی که دولت سوئد در پیش گرفته در مرحله دادگاه‌های تجدیدنظر است که روند طولانی شده است. از طرق سیاسی و هم از طریق کنسولی و مجاری حقوقی و قضایی پیگیر آزادی این شهروند هستیم و تا تحقق آزادی او این روند را دنبال خواهیم کرد.

Page Generated in 0/0062 sec