printlogo


کد خبر: 264256تاریخ: 1402/4/6 00:00
همایش سالانه دستگاه قضا با حضور و سخنرانی سران قوا برگزار شد
اتفاق نظر بر فسادستیزی

گروه سیاسی: همایش سراسری قوه ‌قضائیه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه ‌قضائیه با حضور سران 3 قوه روز گذشته در سالن اجلاس سران برگزار شد.
حجت‌الاسلام رئیسی در این همایش با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در مسیر شناخت، گرایش و ایستادگی برحق کارهای زیادی در قوه ‌قضائیه انجام شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین نیاز دوره پیش‌ رو را تحول عنوان کردند و در تبیین تحول نیز فرمودند که عبارت است از شناخت وضع موجود و وضع مطلوب و تلاش برای کم کردن فاصله بین این 2 وضعیت. رئیس‌جمهور نخستین شرط تحول را تحول ‌شناختی برشمرد که نیاز به برخورداری از روحیه تحول‌خواه دارد و افزود: دومین شرط تحول نیز تحول فرآیندی است که برای دست یافتن به آن نیاز به یک بازنگری به عملکرد خود داریم تا نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کنیم. رئیسی با بیان اینکه برای تحقق هدف رشد اقتصادی 8 درصدی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری داریم، اظهار داشت: بروکراسی و دموکراسی با هم متولد شدند و بروکراسی قرار بود بستر دموکراسی باشد اما امروز پیچیدگی‌های به وجود آمده در نظام‌های اداری و بروکراسی حتی صدای حامیان و بانیان بروکراسی و دموکراسی را درآورده است. رئیس‌جمهور در ادامه تحول نهادی را سومین محور مهم در فرآیند تحول دانست و گفت: در تحول نهادی باید بازنگاهی داشته باشیم نسبت به اینکه آیا این میزان از سازوکارهای موجود برای انجام امورات لازم است یا امکان چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری وجود دارد که در این راستا نظرات مدیران دستگاه‌های اجرایی و قضایی بسیار اثرگذار خواهد بود. حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه با تأکید بر ضرورت تلاش همه دستگاه‌های مختلف کشور در 3 قوه برای رسیدن به جامعه‌ای عاری از جرم، جنایت و فساد، اظهار داشت: نقطه مطلوب ما رسیدن به جامعه‌ای مبتنی بر اخلاق، معنویت و عدالت است که هم در طول این 4 دهه گذشته و هم در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک راهبرد و هدف مورد توجه قرار داشته و تحقق آن نیازمند همدلی و همگرایی 3 قوه است. رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم همگرایی بیشتر 3 قوه برای اجرای عدالت، ارتقای امنیت، افزایش اعتماد عمومی به نظام اداری و ایجاد رضایتمندی در مردم، کف تعاملات دولت با دستگاه قضا را مرتفع کردن مشکلات اداری، مالی و پشتیبانی این قوه دانست و گفت: دولت از 6 ماهه دوم سال 1400 تلاش کرد برخی نواقص را به صورت مقطعی حل کند اما سال 1401 و با کمک مجلس سعی کردیم آن میزان از بودجه مورد نیاز قوه ‌قضائیه را که مقدور است، تأمین کنیم و سال 1402 نیز نسبت به سال 1401 بودجه دستگاه قضا را 2 برابر کردیم. حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه سقف همکاری مشترک دولت و قوه ‌قضائیه را تلاش برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه، اجرای عدالت، امنیت تمام‌عیار و فراگیر، مبارزه با فساد، اصلاح ساختارهای فسادزا و برخورد با مجرمان و متجاسران به قانون عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا آنچه رهبری فرزانه انقلاب از ما خواسته‌اند، محقق شود.
* ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد شناسایی و برای دولت ارسال شد
رئیس دستگاه قضا نیز در این همایش اظهار کرد: تعاملات ما با 2 قوه دیگر بی‌نظیر و بی‌سابقه است؛ ان‌شاءالله خروجی و ماحصل این تعاملات، خدمت بیشتر به مردم و نظام باشد.
حجت‌الاسلام‌ غلامحسین محسنی‌اژه‌ای گفت: با کمک و همراهی و حتی پیشقدمی دولت، ما شاهد بازرسی‌ها و نظارت‌های اثربخش و نافع سازمان بازرسی کل کشور بودیم؛ همچنین ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد نیز از ناحیه سازمان بازرسی شناسایی شد و در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفت که با استقبال و دستورات ایشان همراه بود. این در حالی است که پیش‌تر گزارش‌های پرتعداد سالانه سازمان بازرسی به دلیل عدم همراهی و اهتمام دولت‌های پیشین، معطوف به نتیجه و هدف نمی‌شد.
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اغتشاشات سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته دادگستری‌های ما علاوه بر پرونده‌های معمولی و عادی به بیش از ۲۰هزار پرونده مرتبط با اغتشاشات نیز با سرعت و دقت رسیدگی کردند و در این اثنا میان افراد معترض، فریب‌خوردگان و عوامل دشمن تفکیک قائل شدند و نهایتا با عنایت و موافقت مقام معظم رهبری پرونده آن دسته از عناصر اغتشاشات که فریب خورده و قصد تهدید امنیت مردم را نداشتند اما در موج اغتشاشات قرار گرفته بودند و اظهار پشیمانی و ندامت می‌کردند، مختومه شد و آنها مورد عفو قرار گرفتند. رئیس دستگاه قضا گفت: سال گذشته در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت مقام معظم رهبری حدود ۹۸ هزار نفر از محکومان، متهمان و زندانیان از جمله محکومان و متهمان اغتشاشات که دشمن برای سوءاستفاده از آنها نقشه و توطئه داشت، مورد عفو قرار گرفتند.
* مهم‌ترین رسالت قوه ‌قضائیه احیای حقوق عامه است
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در همایش گرامیداشت هفته قوه ‌قضائیه با بیان اینکه مطالبه امروز رهبر معظم انقلاب تحول است،‌ افزود: برای تحول باید مردم‌باوری را در پرتو خداباوری انجام دهیم که سبب تحول در همه عرصه‌ها بویژه در حکمرانی می‌شود و اگر حق مردم را ادا کنیم قطعا مردم هم به حق خود آشنا می‌شوند.
محمدباقر قالیباف با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در حرم امام (ره) گفت: ایشان ایمان و امید را به عنوان 2 موضوع مهم که هم محور و بستر تحول است از همه ما مسؤولان مطالبه کردند و برای آن نیازمند این هستیم که باور حقیقی نسبت به مردم و نقش مردم پیدا کنیم. از این جهت امروز مهم‌ترین رسالت قوه ‌قضائیه احیای حقوق عامه است، چرا که حکمرانی اسلامی حق مردم است و مردم صاحب این حق هستند. قالیباف مهم‌ترین وظیفه و اولویت مسؤولان را حل مسائل اقتصادی دانست و اظهار کرد: باید در حوزه مسائل اقتصادی از بیان مشکلات بگذریم و به مسائل دسترسی و شناخت پیدا کنیم و اولویت‌بندی کرده و بعد هم تلاش کنیم که این مسائل را حل کنیم. این امر در سایه همدلی، همکاری و هم‌افزایی به وجود می‌آید، البته همه مکلفیم این وظیفه را در چارچوب قانون انجام دهیم. رئیس قوه مقننه با بیان اینکه توجه به پشتیبانی از قوه ‌قضائیه در اولویت مجلس قرار دارد، گفت: قطعا این توجه در قوه ‌قضائیه نیز وجود دارد که اولویت این پشتیبانی را به نقاطی از قوه بدهیم که محل رجوع مردم است، چه از جهت فیزیکی و چه از جهت محتوایی که همان محیط دادگاه‌ها، دادسراها و قضات شریف هستند. بنابراین باید تلاش کنیم مشکلات را رفع کرده و مشکلات پیاده‌سازی عدالت و آسایش برای قضات چه در بعد معیشت و مأموریت سازمانی را مرتفع کنیم. قالیباف تأکید کرد: باید با شجاعت، تدبیر و با نگاه به حل معضلات این مشکل را حل کنیم، چراکه این مشکل می‌تواند بخش قابل توجهی از این پرونده‌ها و بخشی از فساد کشور را کاهش دهد و در پیشرفت کشور هم موثر باشد. وی در رابطه با مبارزه با فساد و جرم خاطرنشان کرد: نقش قوه ‌قضائیه و مجلس شورای اسلامی در حوزه تقنین و نظارت مهم است و به درستی می‌توانند این بسترهای فسادزا را از ریشه بخشکانند. با هماهنگی و همراهی بخش‌های اجرایی و قضایی با قانونگذاری و نظارت می‌توان این موضوع را به طور موثر پیش برد.

Page Generated in 0/0060 sec