printlogo


کد خبر: 264324تاریخ: 1402/4/10 00:00
شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به میزبانی ۵ استان در حال برگزاری است
طنین موسیقی‌های محلی

گروه فرهنگ و هنر: شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در بخش منطقه‌ای تیرماه جاری در استان‌های گلستان، چهارمحال‌وبختیاری، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و کرمان میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر بویژه مخاطبان ویژه موسیقی نواحی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه 7 تیر در دیدار با هیات مدیره خانه عاشیقلار ایران با اشاره به جایگاه موسیقی محلی مناطق مختلف ایران تاکید کرد: موسیقی محلی حافظه تاریخی ما است و باید به نسل‌های آینده منتقل شود.
محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به احیای موسیقی عاشیقی در سال‌های اخیر و گستره وسیع آن در نقاط مختلف کشور افزود: این موسیقی اصیل که همواره مورد توجه مردم است و علاقه‌مندان از گذشته تاکنون نواهای آن را زمزمه می‌کنند، حماسه و تراژدی را در کنار هم گرد آورده است.
وی با بیان اینکه ایران فرهنگی در محدودیت مرزهای سیاسی نمی‌گنجد، گفت: رد پای موسیقی عاشیقی را به روشنی می‌توان در کشورهای ترک‌زبان همسایه مشاهده کرد. به همین دلیل است که با کشورهایی همچون آذربایجان اشتراکات فرهنگی فراوانی بویژه در حوزه موسیقایی داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت پیشبرد اهداف فرهنگی با بهره‌مندی از مزیت‌های موسیقی عاشیقی، از معاون امور هنری وزارت فرهنگ خواست زمینه‌های تقویت موسیقی‌های محلی در کشور را بیش از پیش فراهم 
کند.
همچنین محمدعلی مرآتی، دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اشاره به جزئیات برگزاری این رویداد گفت: امسال مقرر شد جشنواره‌ شانزدهم موسیقی نواحی با هدف تعالی و بهینه‌تر شدن، همچنین استفاده‌ از ظرفیت سایر استان‌ها و فراگیری آن در 5 منطقه برگزار شود. بنده از دوره چهاردهم که به عنوان دبیر حضور داشته‌ام، سعی کرده‌ام محتوای فرهنگی - موسیقایی را هر سال به تصویب شورای محترم سیاست‌گذاری جشنواره برسانم و با همراهی و پشتیبانی آقای دکتر الله‌یاری (رئیس جشنواره) که همیشه حامی من بوده‌اند – و البته این طرح منطقه‌ای بدون کمک و راهنمایی ایشان انجام نمی‌شد – ما امسال طرح «ایران فرهنگی» را با هدف وحدت در کثرت موسیقایی در نظر گرفتیم؛ واژه‌ وحدت در کثرت معادل unity diversity است و کلیدواژه‌ای در موسیقی‌شناسی اقوام در دنیا به شمار می‌رود. در کشورهای چندقومیتی مانند ایران هم که اقوام مختلف، جامعه‌ ملی آن را تشکیل داده‌اند این وحدت در کثرت معنا پیدا می‌کند. هدف ما در این جشنواره این است که در مناطق مختلف ایران، به تنوع و کثرت موسیقایی در عین وحدتی که ما به آن «ایران» می‌گوییم توجه کنیم.
این موسیقیدان همچنین ادامه داد: در این جشنواره این ظرفیت وجود دارد که موسیقی اقوام مختلف که مانند زنجیر و حلقه‌های مختلف فرهنگی به هم ارتباط دارند، در کنار همدیگر شنیده شوند. برای مثال ما در موسیقی خراسان ساز دوتار را داریم و در قزاقستان ساز دمره را داریم که بسیار به دوتار شبیه است و سنت موسیقایی خراسان و قزاقستان شباهت بسیار زیادی به همدیگر دارند که می‌توانند در بخش ملی – بین‌المللی جشنواره، کنار همدیگر شنیده شوند. نکته‌ مهم این است که جشنواره‌ موسیقی نواحی اصلا رقابتی نیست. به این دلیل که در جشنواره‌های نواحی نمی‌شود ارزش موسیقی‌‌دانان مختلف را با هم مقایسه کرد. جشنواره‌ امسال به 2 بخش منطقه‌ای و ملی – بین‌المللی تقسیم شده است. بخش منطقه‌ای جشنواره‌ موسیقی نواحی که به نظرم بخش اساسی هویت ملی و هویت زبانی ایران است در تیرماه برگزار می‌شود که جزئیات زمانبندی و جدول اجراها هفته آینده از سوی ستاد خبری جشنواره اعلام خواهد شد، همچنین بخش ملی – بین‌المللی آن در تهران برگزار می‌شود. انتخاب تهران برای برگزاری جشنواره‌ موسیقی ملی – بین‌المللی این بوده که پایتخت از شرایط میزبانی و ظرفیت بالاتری برای برگزاری بخش دوم جشنواره برخوردار است.
وی ادامه داد: یکی از اهداف برگزاری این جشنواره بحث اسطوره‌سازی در این رویداد است. در موسیقی نواحی پیشکسوتان و بزرگان فراوانی داریم که از لحاظ خصوصیات انسانی و موسیقایی «اسطوره» محسوب می‌شوند. با این اسطوره‌سازی امیدواریم بتوانیم گامی در تغییر ذائقه‌ موسیقایی نسل جوان برداریم. به عنوان مثال ما در گذشته هنرمندان بزرگی همچون حاج‌قربان سلیمانی و بزرگان دیگری را داشته‌ایم که نسل جوان با آنها آشنایی کافی ندارند. جشنواره‌ امسال اما به این موضوع‌ها توجه دارد و امیدواریم بتوانیم بزرگان موسیقی نواحی را که شریف‌ترین و باکرامت‌ترین و در عین حال متواضع‌ترین شخصیت‌های فرهنگی کشور هستند به نسل جوان معرفی کنیم.
بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در 2 بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، از ششم تا بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان (۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال‌وبختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.

Page Generated in 0/0063 sec