printlogo


کد خبر: 264335تاریخ: 1402/4/10 00:00
سهراب مرادی از تیم‌ ملی و دنیای حرفه‌ای وزنه‌برداری خداحافظی کرد
وداع مرد طلایی با پولاد سخت

سهراب مرادی، مرد طلایی ایران در المپیک ریو و مسابقات جهانی و آسیایی دیروز رسما با وزنه‌برداری خداحافظی کرد. مرد پولادین تیم‌ ملی وزنه‌برداری از خطه زاینده‌رود که طی ۲ دهه کشورمان را در عرصه‌های بین‌المللی و روی سکوهای افتخار با شکستن چندین باره رکوردهای جهانی در اوزان مختلف در دسته‌های 85، 94  و 96 کیلوگرم نمایندگی کرد، دیروز پس از انتشار خبر خداحافظی‌اش از این ورزش، متن زیر را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد:
«درود به همه هم‌میهنان و ورزشکاران گرامی
خدای بزرگ را سپاسگزارم که بر من منت نهاد تا بخشی از عمر خویش را در ورزش و جمع باصفا و پرمحبت شما عزیزان گرامی سپری کنم. به یقین ادعا می‌کنم در طول این مدت از زمان شروع به کار بنده در ورزش حرفه‌ای تاکنون بهره فراوانی از پشتیبانی و محبت‌های شما بزرگواران نصیب اینجانب شده است. ضمن عرض سپاس و قدردانی از الطاف شما دوستان و هم‌میهنان گرامی، از ایزد پاک نعمات بی‌کران و سلامتی برای شما عزیزان آرزومندم. اینجانب سهراب مرادی از امروز اعلام می‌دارم با ورزش حرفه‌ای و پهلوان‌پرور وزنه‌برداری خداحافظی خواهم کرد. امید به اینکه توانسته باشم افتخاری هر چند کوچک برای ایران و شما عزیزان بوده و در قلب و خاطرات شما جایگاهی همیشگی داشته باشم. همگی شما را به خداوند بزرگ می‌سپارم».
این پهلوان اصفهانی با اصالت بختیاری برای نخستین‌بار 15 سال پیش روی سکوهای بین‌المللی رفت و در ادامه  به یکی از طلایی‌ترین وزنه‌برداران تاریخ ورزش وزنه‌برداری تبدیل شد. 
مرادی چندین بار رکوردهای جهان را در اوزان مختلف جابه‌جا کرد. او با مهار وزنه ۱۸۶ کیلوگرمی در یک‌ضرب و ثبت حدنصاب ۴۱۸ کیلوگرم در مجموع، رکورددار یک‌ضرب و مجموع دسته وزنی ۹۶ کیلوگرم است. وی همچنین رکورددار یک‌ضرب، دوضرب و مجموع در دسته وزنی قدیمی ۹۴ کیلوگرم است. از آنجا که این دسته در حال حاضر در رقابت‌های رسمی برگزار نمی‌شود، رکوردهای سهراب مرادی برای همیشه به نام او ثبت خواهد شد.
اوج افتخار‌آفرینی سهراب اما به شکل عجیبی با تاریک‌ترین روزهای حرفه‌ای‌اش قرین شد.
در حالی که او در المپیک لندن در دسته وزنی 85 کیلوگرم اوت شده بود، یک سال بعد  در مهر ماه ۱۳۹۲ با اعلام مسؤول بخش حقوقی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در کنار یاسین باقری به خاطر مثبت شدن آزمایش دوپینگ‌شان برای ۲ سال از حضور در رقابت‌های جهانی محروم شدند. 
مرادی اما بازگشتی شگفت‌انگیز داشت و با وجود تغییر وزن به دسته بالاتر 94 کیلوگرم توانست در تابستان 1395 در دقیقه 90 بلیت المپیک ریوی 2016 را رزرو کرده و در حالی که کمترین بخت ممکن برای رفتنش روی سکو در وزن جدید متصور بود، در مجموع با رکورد ۴۰۳ کیلوگرم  مدال طلای المپیک را به گردن بیاویزد.
او در کارنامه‌اش علاوه بر طلای المپیک، سابقه ۲ قهرمانی رقابت‌های جهانی آناهایم 2017 و عشق‌آباد 2018، بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و قهرمانی آسیای 2009 و 2012 را در کارنامه دارد. با این حال بازی‌های آسیایی جاکارتا آخرین ایستگاه طلایی این ورزشکار اصفهانی محسوب ‌شد و در پایان قصه سهراب، دیگر از طلا خبری نبود و پس از آن فقط به مدال نقره آسیایی 2020 تاشکند اکتفا کرد. 
* نصیرشلال: مراسم خداحافظی سهراب  برگزار می‌شود
نواب نصیرشلال، سرمربی تیم‌ ملی وزنه‌برداری دیروز درباره خداحافظی مرادی توضیح داد: «سهراب مرادی به دلیل مصدومیت و جراحی‌ای که داشت نتوانست در رکوردگیری حضور پیدا کند و شب گذشته تصمیم گرفته شد سهراب خداحافظی کند و او را در اختیار نداشته باشیم. سهراب پس از آسیب‌دیدگی و انجام عمل جراحی تلاش کرد دوباره مثل سال‌های گذشته خودش را ثابت کند اما خودش به صورت شخصی به این نتیجه رسید که تلاش به همین اندازه کافی است و فرصت را در اختیار جوان‌ترها بگذارد. طبق مشورتی هم که با ما داشت، نظر ما هم همین بود. با پیشنهاد آقای انوشیروانی قرار شد به پاس سال‌ها تلاش و افتخارآفرینی‌ای که سهراب مرادی در تیم‌ ملی داشت، مراسم خداحافظی در یک موقعیت مناسب برایش برگزار شود. در آینده هم جوانان خوبی که داریم جایگزین این وزنه‌برداران خواهند شد تا در مسابقات جهانی حضور پیدا کنند».
به این ترتیب 15 سال  پس از نخستین‌باری که مرادی در مسابقات قهرمانی آسیا روی سکو رفت، این وزنه‌بردار اصفهانی به دنبال فراز و نشیب‌های بسیار در دوران حرفه‌ای خود، وزنه پولادین را زمین گذاشت. 
او در سال‌های اخیر با مصدومیت‌های مختلفی از ناحیه کتف و کمر مواجه شد و با عمل جراحی و حتی با وجود اعزام به آلمان هم نتوانست شرایط آرمانی پیدا کند. تنها مدال سهراب مرادی در 5 سال اخیر نقره قهرمانی آسیا 2020 بود اما این وزنه‌بردار باتجربه که می‌خواست یک بار دیگر المپیک را تجربه کند، بازگشت ناموفقی به تخته داشت. مرادی نتوانست در مسابقات قهرمانی آسیا 2023 عملکرد خوبی از خود نشان دهد و در ادامه در رکوردگیری اخیر تیم‌ ملی هم ناموفق عمل کرد تا خط قرمزی روی تمام رویاهایی که برای خود ساخته بود، کشیده شود. سهراب مرادی در 35 سالگی تمریناتش را سفت و سخت پیگیری می‌کرد اما سرانجام با مشورت کادر فنی تصمیم به خداحافظی از دنیای حرفه‌ای گرفت.
* کیانوش رستمی خط خورد
سرمربی تیم‌ ملی وزنه‌برداری ایران دیروز همچنین درباره علت کنار گذاشتن کیانوش رستمی از فهرست نهایی گفت: «درباره کیانوش رستمی باید بگویم ما برای او یک شرطی گذاشته بودیم که به این شرط عمل نکرد؛ آن هم حضور در رکوردگیری تیم‌ ملی و ثبت وزنه‌های بهتر نسبت به دیگر نمایندگان این وزن بود که این امر میسر نشد. با توجه به اینکه باید تیم خوبی را آماده رقابت‌های پیش رو کنیم، تصمیم گرفتیم او را کنار بگذاریم. علت حضور نداشتن او مصدومیت بود اما ورزشکاران باید این را بپذیرند که وقتی جدا از تیم تمرین می‌کنند باید مصدومیت‌های خود را هم مدیریت کنند تا بموقع بهبود یابند و وارد رقابت جدید شوند».

Page Generated in 0/0062 sec