printlogo


کد خبر: 264350تاریخ: 1402/4/10 00:00
رئیس‌جمهور در سفر به استان کرمان 12 طرح در حوزه آب و برق و فاضلاب به ارزش 24 هزار و 409 میلیارد تومان را افتتاح کرد
نهضت آبرسانی به کرمان رسید
طرح آبرسانی به شهرستان‌های بم و بروات پس از 10 سال وقفه افتتاح شد

گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور در ادامه سفرهای استانی خود  صبح دیروز - جمعه - به منظور افتتاح 12 طرح در حوزه آب و برق و فاضلاب، به ارزش 24 هزار و 409 میلیارد تومان، به استان کرمان سفر کرد. مهم‌ترین طرحی که در این سفر افتتاح شد، بخش گازی 312 مگاواتی نیروگاه خودمصرف بوتیا با ظرفیت کل 450 مگاوات بود که توسط شرکت فولاد بوتیای ایرانیان برای تامین برق مجتمع فولاد بوتیا و فولاد زرند احداث شده است و مازاد تولید آن نیز به شبکه برق سراسری تزریق خواهد شد. این نیروگاه دارای یکی از پیشرفته‌ترین توربین‌های کلاس F با بالاترین راندمان است و بخش بخار آن نیز به ظرفیت 138 مگاوات، طبق پیش‌بینی‌ها تا پیش از پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.  
به گزارش «وطن امروز»، در نخستین برنامه این سفر، خط انتقال آب شرب به شهرستان‌های بم و بروات به طول 57 کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 970 لیتر در ثانیه، ۲ مخزن 10 و 5 هزار مترمکعبی و 40 کیلومتر خط برق، با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. همچنین فاز اول تصفیه‌خانه این طرح نیز به ظرفیت 250 لیتر از مجموع 1500 لیتر بر ثانیه به بهره‌برداری رسید.
پروژه آبرسانی به بم و بروات از سد نسا بیش از 10 سال نیمه‌کاره و رها مانده بود و در حالی که سد نسا یکی از بهترین آب‌های استان را از منشا کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان بویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند. خطوط جمع‌آوری، انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب سیرجان نیز پس از سال‌ها معطلی در این سفر افتتاح شد تا مردم و بخش صنعت شهرستان از مزایای آن برخوردار شوند. این پروژه شامل 373 کیلومتر خطوط جمع‌آوری و تصفیه‌خانه به ظرفیت 26 هزار و 550 مترمکعب در شبانه‌روز است. افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب در صنعت، از جمله فواید و اثرات مثبت اجرای این پروژه است. جمعیت هدف این پروژه در فاز یک 210 هزار نفر طراحی شده است. در ادامه برنامه‌های این سفر پست 132.20 کیلوولت سبزواران، خط 400 کیلوولت شاهماران2، خطوط 132 کیلوولت ارتباطی جیرفت و خط 400 کیلوولت بم - جیرفت نیز با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شدند.
احداث، توسعه، اصلاح، بهینه‌سازی شبکه برق جهت برق‌رسانی به بیش از 6400 متقاضی فاقد برق، برق‌رسانی به 12 روستای فاقد برق، برق‌رسانی به 637 واحد مسکن ملی و تحویل پنل خورشیدی به عشایر استان به تعداد 340 دستگاه نیز از جمله اقدامات انجام شده در این سفر بودند.
رئیس‌جمهور همچنین از عملیات احداث شبکه آبرسانی به مرکز استان که از خط انتقال آب خلیج‌فارس  به بخش‌های صنعتی سیرجان منشعب شده است بازدید کرد. احداث این خط به طول 146 کیلومتر که  از بهمن سال گذشته آغاز شده با سرعت بسیار خوبی پیش می‌رود، به طوری که 66 کیلومتر آن احداث شده و پیش‌بینی می‌شود در بهار سال آینده به بهره‌برداری برسد. با بهره‌برداری از این پروژه‌های آبرسانی، بخشی از تنش آبی استان کرمان حل شد.
* آبرسانی به شهرهای بم و بروات
این پروژه شامل خط انتقال آب شرب به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، ۲ مخزن ۱۰ هزار و ۵ هزار مترمکعبی و ۴۰ کیلومتر خط برق است؛ فاز اول تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه از مجموع ۱۵۰۰  لیتر بر ثانیه افتتاح شد. پروژه آبرسانی بم و بروات از سد نسا بیش از ۱۰ سال نیمه‌کاره بوده و در حالی که سد نسا یکی از بهترین آب‌های استان را از منشا کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان به‌ویژه بم، دسترسی به این آب باکیفیت نداشتند.
تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهرهای بم و بروات به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در سال با این طرح محقق می‌شود. این پروژه ۲۴۰ هزار نفر شهرهای بم و بروات را پوشش می‌دهد.
* افتتاح خطوط جمع‌آوری و انتقال و تصفیه‌خانه سیرجان
این پروژه شامل ۳۷۳ کیلومتر خطوط جمع‌آوری و تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۶ هزار و ۵۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز است. افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی سفره آب زیرزمینی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب در صنعت از جمله فواید و اثرات مثبت این پروژه به شمار می‌رود. این پروژه در فاز یک برای تعداد ۲۱۰ هزار نفر طراحی شده است. عملیات اجرایی احداث پروژه خطوط جمع‌آوری و انتقال و تصفیه‌خانه سیرجان از  سال ۹۷ آغاز شده بود.
* پروژه‌های افتتاح شده برق 
۱- پروژه تک‌مداره به طول ۹۰ کیلومتر با اعتبار ۷۲۰۰ میلیارد ریال با هدف ایجاد ارتباط بین شبکه سراسری و شبکه جنوب شرق، بهبود ولتاژ منطقه و افزایش پایداری شبکه. عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است. این پروژه به دلیل تکمیل رینگ ۴۰۰ کیلوولت جنوب شرق کشور پروژه‌ای فرامنطقه‌ای بوده و استان‌های کرمان - هرمزگان – سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی را دربرمی‌گیرد.
۲- پروژه خط ۲ مداره ۳ باندل، ۴۰۰ کیلوولت به طول 23.5 کیلومتر با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال با هدف انتقال توان و انرژی و برقراری رینگ ۴۰۰ کیلوولت منطقه. عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۸۵ آغاز شده بود.
۳- پست با ظرفیت ۵۰ مگاولت آمپر با ۲ فیدر خط و ۱۶ فیدر ۲۰ کیلو ولت و ۲ فیدر بانک خازنی با اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد ریال با هدف بهبود پروفیل ولتاژ - تأمین انرژی مورد نیاز متقاضیان - و کاهش تلفات از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود.
۴- خطوط ۲ مداره ۱۳۲ کیلوولت جیرفت به طول ۲۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال با هدف کاهش تلفات و رفع افت ولتاژ منطقه جیرفت و تأمین بار منطقه جیرفت و افزایش قابلیت اطمینان شبکه از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود.
۵- پروژه افزایش به میزان ۱۵ مگاولت آمپر و ۲ فیدر ۱۳۲ کیلوولت و ۱۲ فیدر ۲۰ کیلوولت و ۲ فیدرخازن با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال با هدف تأمین برق متقاضیان.
۶- شرکت توزیع نیروی برق جنوب کرمان نیز  پروژه‌های توسعه و احداث و اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق جهت برق‌‌رسانی به تعداد بیش از ۶۴۰۰ متقاضی فاقد برق با سرمایه‌گذاری ۱۶۸ میلیارد تومان را افتتاح کرد. این پروژه جمعیت ۶۴۰۰ مشترک را تحت پوشش قرار می‌دهد  و از اثرات افتتاح این پروژه می‌توان به برق‌رسانی به متقاضیان فاقد برق، رفع افت ولتاژ  و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق اشاره کرد.
۷- پروژه برق‌رسانی به ۴ روستای فاقد برق با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان در روستاهای رزدر و کلیچان ریگان، روستاهای ده برزوییه و هارونییه بردسیر. 
۸- برق‌رسانی به ۶۳۷ واحد مسکن ملی در بافت، بردسیر، بم، جیرفت.
۹- پروژه توزیع ۲۶۰ سیستم قابل‌حمل خورشیدی بین عشایر در ۱۶ شهرستان تحت پوشش.
۱۰- پروژه‌های جدید شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در سال جاری با اعتباری بالغ بر ۱۶۷ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیدند که در محدوده ۷ شهرستان تحت پوشش شامل مرکز استان کرمان، رفسنجان، انار، شهربابک، زرند، راور و کوهبنان قرار دارند.
* بازدید از پروژه آبرسانی به شهرهای کرمان و رفسنجان
رئیس‌جمهور در دمای بالای 40 درجه کویر رفسنجان، در بخشی از مسیر پروژه آبرسانی به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌هایی از این طرح، با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات اجرای این پروژه مطلع شد.
سیدابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر یک‌روزه به استان کرمان، ظهر جمعه در بخشی از محل اجرای پروژه آبرسانی اضطراری به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب خلیج‌فارس  به صنایع جنوب شرق کشور حضور یافت و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات اجرای این پروژه اطلاع یافت.
طرح انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان به میزان 30 میلیون مترمکعب در سال، با پیش‌بینی اعتبار بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان آغاز شده و تاکنون 16 کیلومتر لوله‌گذاری 2 هزار میلیمتر، 21 کیلومتر لوله‌گذاری 1800 میلیمتر و 27 کیلومتر لوله‌گذاری 1000 میلیمتری از این پروژه برابر با 45.5 درصد از پروژه اجرا شده است.
به گفته دست‌اندرکاران پروژه، با وجود سختی کار و مسیر اجرا،‌ این طرح با سرعت خوبی در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود بهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

Page Generated in 0/0065 sec