printlogo


کد خبر: 264352تاریخ: 1402/4/10 00:00
تشدید نظارت‌ها بر مشاوران املا

شناسایی بنگاه‌های املاک غیرمجاز از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای ساماندهی بازار مسکن است که بویژه در ۲ ماه گذشته با توجه به آغاز فصل رهن و اجاره مسکن به شکل خاص در دستور کار است. رشد قارچ‌گونه بنگاه‌های املاک در سال‌های اخیر در سایه عدم‌نظارت دستگاه‌های متولی، سبب شده شاهد افزایش بی‌سابقه سوداگران و دلالانی باشیم که با دست‌درازی در بخش مسکن باعث رشد افسارگسیخته قیمت‌ها چه در بخش رهن و اجاره و چه خرید و فروش شده‌‎اند. ردپای این بنگاه‌های املاک را که با کمی نظارت در سال‌های گذشته براحتی قابل شناسایی بودند و امکان برچیدن بساط آنها فراهم بود، امروز می‌توان در نابسامانی بازار مسکن دید، البته تلاطم‌های این بخش را تنها نمی‌توان به فعالیت‌های غیرقانونی بنگاه‌های املاک غیرمجاز مرتبط دانست اما این سوداگران بعضا با معاملات صوری و تعیین نرخ‌هایی خلاف واقع، سبب شدند مسکن به بدترین وضعیت ممکن خود در سال‌های اخیر برسد. با توجه به تاثیر بسیار زیاد بنگاه‌های املاک در نابسامانی بازار مسکن، دولت سیزدهم شناسایی و پلمب این بنگاه‌ها را در برنامه‌ کاری خود قرار داد و در ۲ ماه گذشته با حضور دستگاه‌های متولی شاهد شناسایی و البته پلمب تعداد زیادی از این واحدها بوده‌ایم.
* شناسایی حدود ۱۰۰۰ بنگاه غیرمجاز در تهران
خبری مبنی بر شناسایی ۹۵۰ بنگاه املاک غیرمجاز در تهران هفته گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. به گفته نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، بازرسان اتحادیه موفق به شناسایی این تعداد بنگاه شدند اما مهم‌تر از شناسایی این بنگاه‌ها، پلمب آنهاست. داوود بیگی‌نژاد گفت: ۹۵۰ بنگاه غیرمجاز در ۲۰ منطقه شهرداری شناسایی شده که به طور قطع این تعداد قابل افزایش است. وی با بیان اینکه تعداد بازرسان اتحادیه جوابگو نیست، اظهار داشت: بیشترین تخلفات در حوزه مسکن مربوط به همین بنگاه‌های غیرمجاز است که خود را منطبق بر قانون ندانسته و بدون پروانه در حال فعالیت هستند. بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه ریشه فعالیت این بنگاه‌ها در بی‌قانونی است، بیان داشت: بنگاه‌های فاقد مجوز برای عقد قرارداد و رسیدن به اهداف‌شان هر اقدام غیرقانونی را که لازم باشد، انجام می‌دهند.
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه مهم‌تر از مقوله شناسایی، پلمب این بنگاه‌ها و اخذ تدابیری برای جلوگیری از فعالیت دوباره آنهاست، گفت: می‌توان گفت از ۹۵۰ بنگاه املاکی که تاکنون در تهران شناسایی شده، تمام آنها هنوز پلمب نشده و در حال فعالیت هستند. بیگی‌نژاد افزود: بنگاه‌های غیرمجاز به صورت شبکه‌ای و محدود امروز با تعداد زیادی مشاور در حال فعالیت هستند و با توجه به اینکه می‌دانند شناسایی‌شان زمانبر است، به فعالیت خود ادامه می‌دهند و پس از رسیدن به برنامه‌های خود، بنگاه را تعطیل کرده و به محله دیگری می‌روند.

Page Generated in 0/0054 sec