printlogo


کد خبر: 264353تاریخ: 1402/4/10 00:00
اخبار

قیمت آپارتمان در پرند ۹۰۰ میلیون تومان
به دنبال کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن شهر تهران، نرخ‌های پیشنهادی فروش آپارتمان در شهرهای اطراف از جمله پرند هم دچار افت تا ۳۰ درصدی شده و در بسیاری موارد به محدوده ۹۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است. بازار مسکن در شهر جدید پرند نیز از ریزش قیمت مسکن مصون نمانده و همین مساله به ایجاد انتظارات کاهشی و رکود معاملات انجامیده است؛ موضوعی که چندان به مذاق دلالان و سفته‌بازان خوش نیامده و از رکود معاملات گله‌مندند. بررسی‌ها نشان می‌دهد واحدهای مسکن مهر شهر جدید پرند که تا پیش از این قیمت‌شان در محدوده 1.5 میلیارد تومان بوده، به محدوده 1.1 میلیارد تومان رسیده و بهای آپارتمان‌هایی که بین 1.3 تا 1.4 میلیارد تومان فروخته می‌شد، به یک میلیارد تومان و کمتر کاهش یافته است. آنطور که واسطه‌های ملکی در پرند می‌گویند با نقدینگی حدود ۶۰۰ میلیون تومان نیز می‌توان در این شهر زمین خریداری کرد. با این اوصاف با تسهیلات ۶۴۰ میلیون تومانی اوراق می‌توان بخش قابل توجهی از قیمت یک آپارتمان در پرند را پوشش داد. البته این موضوع مستلزم آن است که خانه مورد نظر دارای سند باشد اما با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای پرند از نوع مسکن مهر هستند، آپارتمان سنددار به‌ندرت یافت می‌شود. برای دریافت سند این واحدها باید عرصه خریداری شود و پس از مدتی سازمان ثبت نسبت به صدور سند واحد اقدام می‌کند.
***
بهره‌برداری از سکوی فاز 11  پارس جنوبی ‌
سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی که به‌مدت ۲۰ سال به‌‌خاطر بدعهدی شرکت‌های خارجی و گره‌زنی پروژه‌های داخلی به تحریم و‌ مذاکره به سرانجام نرسید، تنها طی ۲۰ ماه به مرحله اجرا رسید. سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شناور اوشنیک به دست محققان ایرانی راه‌اندازی شد. این سکو مرزی‌ترین فاز ایران در میدان مشترک با قطر محسوب می‌شود. این پروژه که سابقه ۲۰ ساله دارد، زمانی توسعه‌ آن برعهده شرکت‌های توتال فرانسه و پتروناس مالزی قرار گرفت و موجب شد این پروژه طی دست به دست شدن بین شرکت‌های خارجی به فراموشی سپرده شود، البته در اواخر دولت دهم، مسؤولیت این پروژه گازی به یک شرکت ایرانی به نام پتروپارس سپرده شد که پیشرفتی را در روند اجرایی آن ایجاد کرده بود اما بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت اصلاحات بدون ‌هیچ دلیل شفاف و قانونی‌ این پروژه را از پتروپارس گرفت و مجددا به شرکت فرانسوی توتال سپرد. اکنون اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، این پروژه از برزخ بلاتکلیفی رها شده و دی‌ماه ۱۴۰۰، طی ۲ قرارداد مهم در راستای تسریع توسعه فاز ۱۱ ابلاغ رسمی شد. سرانجام با پیگیری‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه این فاز، فروردین‌ماه ۱۴۰۲ حفاری ۴ حلقه چاه تکمیل و پس از آن با نصب سکو همه‌ چیز آماده تولید گاز از فاز ۱۱ شد. در گام نخست این پروژه، تولید ۱۵ میلیون متر مکعب در روز رقم خواهد خورد، همچنین سفارش‌گذاری ساخت یک سکوی دیگر و جکت دیگر برای این فاز در سال ۱۴۰۰ انجام شده تا بلافاصله با حفاری‌های جدید، توسعه تکمیلی و رسیدن به تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز به عنوان تولید نهایی این فاز در آینده عملیاتی شود.
***
سیستان‌وبلوچستان در صدر آبرسانی
رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو گفت: طرح جهاد آبرسانی به روستاهای کشور اکنون به پیشرفت ۴۰درصدی رسیده و در برخی استان‌ها مرحله نخست آن رو به ‌پایان است. میثم جعفرزاده افزود: اکنون سرعت اجرای کار در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، گلستان و گیلان بسیار بالا است و در برخی استان‌ها مانند زنجان مرحله نخست کار رو به‌ اتمام است. وی ادامه داد: چند روز آینده نیز در تعداد دیگری از استان‌ها مرحله نخست کار آبرسانی به اتمام خواهد رسید و کار برای مرحله دوم آغاز می‌شود. جعفرزاده ادامه داد: طرح جهاد آبرسانی ابتدا مقرر بود برای ۱۰ هزار روستا عملیاتی شود که قرارداد اجرایی آن با قرارگاه امام حسن مجتبی برای ۷ هزار روستا عملیاتی شد. وی خاطرنشان کرد: اکنون این ۱۰ هزار روستا به ۱۶ هزار روستا هدف‌گذاری شده تا بخش بیشتری از مردم روستایی و مناطق محروم از آب سالم و پایدار برخوردار شوند. رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو افزود: بیش از ۲ هزار روستا تاکنون از محل قرارداد محرومیت‌زدایی، خیران آبرسان و طرح‌های ملی آبرسانی شده‌اند. جعفرزاده گفت: پیشرفت کار در برخی روستاها به بالای ۷۰ درصد رسیده و بزودی مرحله دوم کار در این روستاها انجام می‌شود. رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: استان سیستان‌وبلوچستان در صدر فعالیت‌های جهاد آبرسانی قرار دارد و بالغ بر یک هزار و ۷۵۱ روستا در این استان تحت پوشش این طرح قرار دارند. وی گفت: ۲ استان خوزستان و سیستان‌وبلوچستان در زمینه آبرسانی روستایی همواره دارای مشکل بودند که اکنون بخش بزرگی از مشکلات آنها در قالب این طرح برطرف شده است. رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو کاهش تنش‌های این دو استان را کاملا محسوس دانست با این ‌حال افزود: این به معنای اتمام کار آبرسانی نیست، بلکه فعالیت همچنان ادامه خواهد داشت تا بخش بزرگی از مشکلات را برطرف سازد.

Page Generated in 0/0066 sec