printlogo


کد خبر: 264362تاریخ: 1402/4/10 00:00
نخست‌وزیر پیشین اوکراین افشا کرد
آمریکا به دنبال جایگزین زلنسکی

نخست‌وزیر پیشین اوکراین در کانال تلگرام خود نوشت: غرب بویژه ایالات‌متحده به دنبال جانشینی برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین است. به گزارش بخش عربی شبکه آرتی روسیه، «میکولا آزارف» که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ صدارت کابینه اوکراین را بر عهده داشت، جمع‌بندی خود را نظرات علنی محافل رسانه‌ای غربی درباره ضد حمله بهاری اوکراین اعلام کرده که به نوشته او چیزی جز خودکشی دولت کی‌یف و شکست تمام عیار برای غرب نبوده است. آزارف نوشت:‌ «تمام ناکامی‌ها در جبهه نبرد، بار سنگینی بر دوش زلنسکی است. وی اکنون برای آمریکا گزینه مناسبی نیست و توانایی پیشبرد اوکراین به سمت گفت‌و‌گوهای صلح را ندارد. غرب با جدیت به دنبال گزینه برای جانشینی او است». 
به نوشته وی، واشنگتن به ‌رغم انکارها به دنبال توقف درگیری‌ها در اوکراین است، چرا که کشورهای غربی نیاز دارند تسلیحات و مهمات از دست رفته خود را جبران و جایگزین کنند و سطح آمادگی در همه بخش‌ها را به سابق بازگردانند. وی «ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف و بوکسور سابق را گزینه مناسبی برای آمریکا دانسته که واشنگتن اعتماد بالایی به او دارد و از این رو در لیست افراد واجدالشرایط برای جایگزینی زلنسکی قرار دارد. این مقام سابق کی‌یف همچنین از «روسلان استفانچوک» رئیس پارلمان اوکراین و حتی «اولنا زلنسکا» همسر زلنسکی به عنوان گزینه‌های آمریکا برای جایگزینی کمدینی که بر کرسی ریاست‌جمهوری نشسته، نام برده است. در این راستا نشریه انگلیسی اکونومیست نیز پنجشنبه گذشته در گزارشی از وضعیت جنگ اوکراین نوشت کشورهای غربی از نتایج ضد حمله اوکراینی‌ها راضی نیستند و ارتش این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند. این انتقادات موجب شده است اوکراینی‌ها نیز زبان به گلایه باز کنند. یک مقام سازمان اطلاعات اوکراین در این باره به اکونومیست گفت: «پیشروی کم ارتش اوکراین به تجهیزات و ابزارهای در دسترس مربوط می‌شود. برخی شرکا از ما می‌خواهند تا به جلو رویم و به سختی بجنگیم اما آنها همزمان هیچ عجله‌‌ای در تأمین تسلیحاتی اوکراین و اقلامی که نیاز داریم، از خود نشان نمی‌دهند». 
کمبود سلاح در میان نیروهای اوکراینی اما مورد تأیید نخست‌وزیر پیشین این کشور نیست.  میکولا آزارف در کانال تلگرام خود نوشت اوکراین به نمایشگاه انواع سلاح‌ها تبدیل شده و این مقدار خرید تسلیحاتی، اوکراین را تا سال‌های سال بدهکار خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0051 sec