printlogo


کد خبر: 264366تاریخ: 1402/4/10 00:00
30 اثر ارزشمند تاریخی در دولت سیزدهم به ایران بازگردانده شد؛ رشد 55 درصدی ورود گردشگران به ایران طی 2 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته
بازگشت آثار تاریخی

ظرفیت کم‌نظیر و بعضا بی‌نظیر جاذبه‌های گردشگری ایران از آثار باستانی و ابنیه کهن تاریخی تا طبیعت دل‌انگیز و چهارفصل در کنار تنوع زیست‌محیطی همچنین فرهنگ و آداب و سنن رنگارنگ موجب شده است فقط در ۲ ماه نخست امسال ۸۵۰ هزار گردشگر وارد کشور شوند؛ آماری که نشان از رشد ۵۵ درصدی آن نسبت به سال گذشته دارد. طبق اظهارات وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمار ورود گردشگران به کشور در دولت سیزدهم همچنان رو به افزایش است و خوشبختانه با اقداماتی که دولت بویژه در توسعه زیرساخت‌ها که نیاز اولیه گردشگران است، انجام داده، همچنان روند صعودی را شاهد هستیم. از طرفی اقدامات قابل توجهی هم برای بازگرداندن آثار تاریخی به کشور از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک انجام شده است تا موزه‌های کشور بیش از پیش مورد اقبال گردشگران قرار گیرد. این در حالی است که در مدت حدود ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم، ۳۰ اثر و سند تاریخی به کشور بازگردانده شده است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از سد تاریخی فریمان اظهار داشت: سنگ‌نگاره ساسانی به کشور وارد و تحویل موزه ملی ایران شد که کار بزرگی بود.  عزت‌الله ضرغامی ادامه داد: در دولت سیزدهم تلاش زیادی از سوی وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و نمایندگی وزارت امور خارجه در لندن انجام شد تا مجسمه سرباز ساسانی که دهه ۶۰ به صورت قاچاق خارج شده بود، بعد از پیگیری حقوقی بازگردد. 
وی گفت: آنچه در مرحله نخست برای ما اولویت دارد، این است که اشیایی را که به صورت غیرقانونی و قاچاق از کشور خارج شده بازگردانیم. ضرغامی ادامه داد: درباره سایر اشیای تاریخی ارزشمند که به صورت قانونی هم خارج شده باشد، در نشست سال گذشته کشورهای صاحب تمدن باستانی در عراق پیشنهاد دادیم همه کشورهای صاحب تمدن اسلامی بالاتفاق موضوع بازگشت اشیای تاریخی خود را به کشورشان پیگیری کنند و همه موافقت کردند و این موضوع به عنوان یک مصوبه اعلام شد. وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه کشور ما صاحب تمدن 7 هزار ساله است، گفت: هویت ما جزو شناخته‌شده‌ترین هویت‌های بشری است و آنچه به عنوان میراث فرهنگی داریم؛ چه ملموس و ناملموس، متعلق به همه بشریت است. وی گفت: اینها باید در کشور خودمان نگهداری، ترویج و معرفی شود و فرصتی برای مردم دیگر کشورها شود تا از نزدیک اینها را ببینند و با فرهنگ و مردم ایران بیشتر آشنا شوند. ضرغامی افزود: اینها تاریخ ملت‌هاست که باید به جای اصلی خود بازگردد و هرکس می‌خواهد آنها را مشاهده کند به کشور اصلی سفر و آثار دیگر این کشورها را هم مشاهده کند. امروز کشورهای صاحب تمدن‌های باستانی کاملا با این موضوع موافق هستند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: امیدواریم کشورهای غربی که در رژیم پهلوی با استفاده از ضعف دولت‌های غیرمردمی این اشیا را خارج کرده‌اند، در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند. 
وی یادآورشد: به‌ رغم ادعاها و تبلیغاتی که در فضای مجازی تلاش می‌کنند این دولت‌ها را ملی جلوه دهند، یکی از مصادیق ضدملی آنها اقداماتی بود که در زمینه خروج اشیای تاریخی شده است و این کار به صورت قانونی هم بوده و همین موضوع امروز کار ما را سخت کرده است.  ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه فریمان به لحاظ بناهای تاریخی ملموس بسیار غنی و قابل توجه است، گفت: سد فریمان یکی از سازه‌های ارزشمند و میراث تاریخی از دوره تیموری است. درباره بعضی سازه‌ها مثل نظام آبی شوشتر که ثبت جهانی شده، از همه جای دنیا برای الگوگیری از یک نظام تجمیع و توزیع آب که مهندسی بسیار پیشرفته دارد، می‌آیند و تماشا می‌کنند.
* توسعه صنعت گردشگری جایگزینی برای صنعت نفت
کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن امروز»، درباره اثرات مثبت بازگرداندن آثار ارزشمند تاریخی به کشور گفت: اقدامات دولت سیزدهم در حوزه گردشگری برای تسهیل امور ورود توریست به کشور، همچنین ارتباط با دنیا از طرق مختلف به گونه‌ای است که میزان ورود گردشگران به کشور افزایش یافته است. از طرفی رایزنی برای بازگشت آثار گرانبهای ایران به کشور، اقدامی بی‌نظیر در راستای حفظ و حراست از تاریخ و فرهنگ کشورمان است و این موضوع کمک شایانی به رونق موزه‌ها و غنای فرهنگی کشور، همچنین رشد میزان ورود گردشگران به کشور می‌کند.
مرتضی خاکسار با بیان اینکه برای بازگشت آثار گرانبهای فرهنگی و تاریخی کشور باید هزینه کرد، افزود: بی‌ترید هزینه برای رونق یافتن صنعت گردشگری، ارزآوری قابل توجهی را نصیب کشور می‌کند. صنعت توریسم در صورت توسعه می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود.
وی خاطرنشان کرد: ایران در بخش گردشگری طبیعی و تاریخی جزو 10 کشور پرجاذبه دنیا و در بخش گردشگری فرهنگی و ابنیه باستانی جزو 9 کشور نخست جهان شاخته شده است که به نظر می‌رسد دولت و مجلس برای تقویت این بخش درآمد‌زا باید علاوه بر بهره‌گیری از نظرات و راهکارهای اساتید و کارشناسان خبره این حوزه، فراکسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی مجلس را در این بخش به جد فعال کنند تا نقاط ضعف برطرف و نقاط مثبت برجسته‌تر شود. 
کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه اظهار داشت: توسعه صنعت گردشگری به عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت منجر به افزایش میزان تولید ناخالص ملی، اشتغال‌زایی، کاهش بیکاری و بزهکاری‌های اجتماعی می‌شود که دولت سیزدهم در این مسیر با توجه به رشد میزان ورود توریست به کشور گام‌های خوبی را برداشته است. 
خاکسار در پایان گفت: از آنجا که ایران از ظرفیت فوق‌العاده‌ای در بخش گردشگری و میراث فرهنگی برخوردار است، بنابراین باید با تمرکز بر توسعه صنعت گردشگری، علاوه بر ارزآوری، به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کرد.

Page Generated in 0/0061 sec