printlogo


کد خبر: 264378تاریخ: 1402/4/11 00:00
دور دنیا

دبیرکل سازمان ملل:
قرآن سوزی را محکوم می‌کنیم
دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد پیام مرجعیت عالی شیعیان را درباره سوزاندن قرآن کریم در استکهلم دریافت کرده و پاسخ آن را خواهد داد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه روسیا‌الیوم، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فواد حسین» وزیر خارجه عراق دیروز جمعه یک تماس تلفنی از سوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل دریافت کرد و در آن توهین به قرآن کریم بررسی شد که روز چهارشنبه توسط یک عراقی در سوئد اتفاق افتاد. در این بیانیه آمده است: حسین در این تماس تلفنی گفت چنین اقداماتی مشکلات متعددی میان کشورهای جهان اسلام و جوامع اروپا ایجاد می‌کند و پدیده اسلام‌هراسی، افکار افراطی و تروریستی را تغذیه و کراهیت و خشونت را در سراسر کشورهای جهان گسترش می‌دهد. وزیر خارجه عراق در این گفت‌وگو بر لزوم اقدام بین‌المللی برای مبارزه با چنین افکاری تاکید کرد؛ اقداماتی که منجر به توهین به مقدسات و نمادها و سوزاندن کتاب‌های آسمانی از جمله قرآن کریم می‌شود. گوترش هم در این تماس تلفنی گفت این حادثه و واکنش‌های عراق و جهان اسلام را پیگیری کرده است و این عمل شنیع را محکوم کرد. وی تاکید کرد باید با پدیده اسلام‌هراسی مقابله شود و افزود: پیام سیدعلی سیستانی، مرجع عالی شیعه را دریافت کردم. از تلاش‌های ایشان سپاسگزارم و پاسخ پیامش را خواهم داد.
***
لاوروف: برای مردم روسیه تاریخ و زبان می‌جنگیم
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز در مصاحبه با گروه رسانه‌ای «رادیو و تلویزیون پرتغال» اعلام کرد این کشور در درگیری‌های پیرامون اوکراین نه برای دستیابی به سرزمین‌ها، بلکه برای مردم روسیه، تاریخ، مذهب و زبان آنها می‌جنگد. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات احتمالی با اوکراین «صلح در ازای سرزمین» امکان‌پذیر است؟ گفت: «باید درک کنید که این رویکردی است مانند روابط بازاری: من به شما چیزی را داده‌ام و شما به من [چیزی داده‌اید]. ما نه برای سرزمین‌ها، بلکه برای مردم، برای تاریخ مشترک، مذهب و زبان روسی که زبان مادری همه ما است می‌جنگیم. دقیقاً این سیستم عملکرد سازمان ملل است که اکنون در هم شکسته شده، نه‌‌تنها در اوکراین، بلکه در سایر کشورهای اروپایی، در کشورهای حوزه بالتیک. همه درباره آن ساکت هستند. من از بسیاری از طرفین صحبت‌های خود در این باره سؤال می‌کنم؛ هیچ‌کس پاسخ نمی‌دهد. آیا کسی می‌تواند تصور کند که مثلا برای مردم سوئیس فرانسوی یا آلمانی را ممنوع کنند؟ یا ایرلند، انگلیسی را؟ بلژیک، فنلاندی را حتی تصورش غیرممکن است. 5.2 درصد سوئدی‌ها در فنلاند زندگی می‌کنند و زبان سوئدی زبان مادری آنهاست، چگونه می‌تواند منع شود. در اوکراین، حداقل 20 درصد جمعیت آن روس هستند و بیش از نیمی از مردم این کشور به زبان روسی صحبت کرده و حتی فکر می‌کنند. بنابراین در رابطه با اوکراین موضوع سرزمین مطرح نیست». لاوروف یادآور شد: «ما درباره این واقعیت صحبت می‌کنیم که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از دستور نابودی هرگونه مظاهر تمدن روسی در خاک کشوری پیروی می‌کند که نه او، بلکه پیشینیانش، همان افراد تندروی افراطی و نئونازی‌ها، از سوی غرب مجوز انجام یک کودتایی را یافتند با این هدف اصلی: تبدیل اوکراین به ابزاری برای مهار و تضعیف امنیت روسیه و از بین بردن هر آنچه در آن سرزمین به روس‌ها مربوط شده و به دست آمده است». 
***
رعد: اسرائیل قادر به برچیدن چادر حزب‌الله نیست
«محمد رعد» رئیس فراکسیون پارلمانی «الوفا» وابسته به حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی گفت رژیم صهیونیستی قادر به بر‌چیدن 2 چادر حزب‌الله در مزارع شبعا واقع در منطقه مرزی با فلسطین اشغالی نیست. به نوشته اسپوتنیک، محمد رعد که در جریان یک مراسم ختم در شهرک المروانیه سخن می‌گفت، افزود: «اسرائیل از یک ماه پیش مدام از 2 چادر برپا شده از سوی حزب‌الله در مرز سخن می‌گوید و معتقد است این دو چادر در آن سوی خط آبی بنا شده است و خواستار برچیده شدن آنهاست». سازمان ملل متحد خط مرزی موسوم به «خط آبی» را سال ۲۰۰۰ بین لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد. این خط به صورت دقیق با مرزهای رسمی همخوانی ندارد و نیروهای رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده‌اند از آن عبور کنند. همزمان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل موسوم به «یونیفل» نیز در امتداد این خطر مستقر هستند.
محمد رعد همچنین گفت: رژیم تل‌آویو امیدوار است حزب‌الله خود دست به برچیدن این چادرها بزند، چرا که می‌داند اگر خود اقدام کند، منجر به درگیری و جنگ می‌شود و این چیزی است که آنها نمی‌خواهند. در همین ارتباط روزنامه هاآرتص هفته گذشته نوشته بود کابینه و ارتش اسرائیل دقیقا نمی‌دانند چه کاری باید بکنند و درگیری با حزب‌الله، آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنند.

Page Generated in 0/0072 sec