printlogo


کد خبر: 264381تاریخ: 1402/4/11 00:00
تیم‌ ملی والیبال با پذیرش مصوبه فدراسیون جهانی برای شرکت در هفته سوم لیگ ملت‌ها، راهی آناهایم آمریکا می‌شود
ایران با کارت سفید علیه گرین‌کارت

گروه ورزشی: تیم ملی والیبال کشورمان به رغم کارشکنی‌های آمریکایی‌ها در صدور ویزا برای سرمربی و ستاره‌های تیم، این هفته راهی ینگه دنیا می‌شود تا در هفته سوم و پایانی مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های 2023 شرکت کند. البته در این راه فدراسیون والیبال ایران از امتیازی که فدراسیون جهانی برای حفظ موقعیت تیم ‌ملی در جدول مسابقات در چنین شرایط خاصی اعطا کرده برخوردار خواهد بود که این امتیاز  احتمالا باعث بقای قطعی والیبال ایران در فصل آینده لیگ ملت‌ها خواهد شد. 
این رقابت‌ها از پس فردا سه‌شنبه 13 تیر ماه تا شنبه آینده 18 تیرماه با انجام 32 مسابقه در شهر آناهایم آمریکا و به طور موازی در پاسای فیلیپین پیگیری می‌شود تا چهره ۸ تیم صعود‌کننده به مرحله نهایی از جمع 16 تیم لیگ ملت‌ها مشخص شود.
به این ترتیب گروه اول کاروان والیبال ایران که هم‌اکنون در فرانکفورت به‌سر می‌برد، صبح امروز این شهر را به مقصد آناهایم در ایالت کالیفرنیای آمریکا ترک خواهد کرد. آنها ضمن آماده‌سازی خود برای شرکت در نخستین مسابقه‌شان در آناهایم در مقابل فرانسه در روز چهارشنبه 14 تیرماه در عین حال در انتظار صدور احتمالی ویزای دیگر اعضای تیم خواهند ماند.
محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران، روز جمعه گفته بود با توجه به امتیازی که فدراسیون جهانی برای تیم ‌ملی ایران برای شرکت در هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های در ایالات‌متحده قائل شده، نمی‌توان به این کشور سفر نکرد. با این حال او تصمیم نهایی برای استفاده از مزیت فدراسیون جهانی را منوط به مشورت با عوامل تیم از جمله بهروز عطایی سرمربی آن کرده بود که با کارشکنی آمریکایی‌ها، هنوز نتوانسته ویزای این کشور را برای همراهی شاگردانش در ۴ مسابقه فشرده تیم ‌ملی در آناهایم اخذ کند؛ ۴ مسابقه‌ای که عملا در ۵ شبانه‌روز برگزار می‌شود، البته آخرین خبرها حاکی از آن است که امکان دارد ویزای عطایی امروز یکشنبه در آستانه سفر کاروان 12 نفره والیبال ایران به آمریکا صادر شود.
به گفته داورزنی، با آنکه روند نامه‌نگاری برای اخذ ویزای ایالات متحده برای تمام اعضای کاروان تیم ‌ملی والیبال از اسفندماه گذشته آغاز شد اما آنها هنوز در آستانه میزبانی هفته سوم رقابت‌ها از صدور ویزا برای ۵ عضو تیم شامل ۳ بازیکن کلیدی؛ امین اسماعیل‌نژاد و آرمان صالحی (به دلیل تغییر وضعیت خدمت آنها در طول انجام پروسه ثبت‌‌نام)، اسماعیل مسافر، همچنین فیزیوتراپ و ماساژور تیم؛ نیما ده‌پناه و حمزه فتحی امتناع کرده‌اند.
رئیس فدراسیون والیبال ایران، ابتدا در اعتراض به این موضوع با ارسال نامه‌هایی به آری گراسا و فابیو، رئیس و مدیر کل اجرایی فدراسیون جهانی والیبال با ابراز نگرانی از عدم پاسخگویی شفاف طرف‌ آمریکایی درباره صدور ویزای تیم ‌ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد اگر هریک از اعضای اصلی کادر فنی و بازیکنان موفق به اخذ ویزای آمریکا نشوند تیم ‌ملی ایران در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ در آناهایم شرکت نخواهد کرد.
داورزنی سپس به عنوان عضو هیات‌رئیسه فدراسیون جهانی که در نشست هفته گذشته این هیات‌رئیسه حضوری ویژه داشت، رسما از کارشکنی آمریکایی‌ها در صدور ویزا به فدراسیون جهانی شکایت برد. او حتی این نکته را گوشزد کرده بود که این کارشکنی یانکی‌ها فقط به والیبال و صدور ویزا محدود نشده و ورزش‌های دیگر را هم در برمی‌گیرد. او مشخصا اعتراض کرد که آمریکایی‌ها با مداخله آشکار سیاسی در ورزش، ضمن شناسایی ستاره‌های اصلی تیم ‌ملی والیبال ایران، می‌خواهند آنها را از حضور در 4 مسابقه حساس در لیگ ملت‌ها محروم کنند. 
پس از پیگیری‌ و مذاکرات متعدد سرانجام هیات‌رئیسه فدراسیون جهانی والیبال موضوع ویزای تیم ایران را به صورت خاص بررسی و در یک تصمیم بی‌سابقه مصوب کرد در صورتی که آمریکا به نفرات اصلی تیم ایران ویزا ندهد، امتیازات ایران و حریفانش در هفته سوم این رقابت‌ها در رده‌بندی جهانی تاثیری نخواهد داشت و نتایج بازی‌های ایران در هفته سوم لیگ ملت‌ها 2023 در جایگاه جهانی‌اش تاثیر منفی نداشته باشد.
به عبارت دیگر نتایج ۴ مسابقه ایران در آناهایم در مقابل  فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا در رده‌بندی فدراسیون جهانی تاثیری نداشته و جایگاه یازدهمی تیم ‌ملی والیبال کشورمان با 241.05 امتیاز تا پایان لیگ ملت‌ها 2023 به قوت خود باقی خواهد ماند. در وضعیت فعلی و با توجه به نتایج نه‌چندان مطلوب بلند‌قامتان ایرانی در ۲ هفته اول لیگ ملت‌ها این موضوع در نگاه اول می‌تواند باعث ثبات نسبی برای والیبال کشورمان شود که در صورت ادامه کسب نتایج ضعیف در آمریکا، می‌تواند از بقای قطعی خود در لیگ ملت‌های 2024 مطمئن شود. تیم ‌ملی ایران در پایان هفته دوم رقابت‌های لیگ والیبال با اندوختن 8 امتیاز (۲ برد) از 8 مسابقه، در مکان یازدهم، پایین‌تر از فرانسه و بالاتر از کوبا، کانادا، چین، بلغارستان و آلمان قرار گرفته است و با توجه به اینکه در روزهای آتی با فرانسه، بلغارستان و کوبا مصاف خواهد داد که همگی فانوس به دستان لیگ ملت‌ها هستند، مصوبه فریز شدن امتیازهایش درهفته سوم می‌تواند یک مزیت تلقی شود، هرچند داورزنی وعده داده کاروان ایران با انگیزه‌ای مضاعف پاسخ کارشکنی‌های یانکی‌ها را با بردن تمام مسابقاتش در آناهایم خواهد داد.
در حقیقت مصوبه فدراسیون جهانی به مثابه یک کارت سفید برای والیبال ایران برای مواجهه با بحران گرین کارت (کارت سیز) است که آمریکایی‌ها برای کاروان اعزامی ما آفریده‌اند.  
داورزنی با توجه به مشخص نشدن وضعیت ویزای ۳ بازیکن و ۲ عضو کادر فنی سرانجام روز جمعه اقدام به استعلام نهایی درباره مصوبه خاص فدراسیون جهانی برای حضور تیم ‌ملی والیبال در هفته سوم لیگ ملت‌ها کرد و در مشورت با سرمربی تیم، این امتیاز خاص را پذیرفت.
تا کنون ویزای 12 ملی‌پوش والیبال کشورمان شامل مرتضی شریفی، مهدی جلوه، علی رمضانی، علی حاجی‌پور، بردیا سعادت، سیدمحمد موسوی، جواد کریمی، حسین خانزاده، امیرحسین اسفندیار، آرمین افشین‌فر، محمدرضا موذن و محمدرضا حضرت‌پور و همچنین 2 تن از اعضای کادر فنی؛ علیرضا طلوع کیان مربی و اکبر محمدی سرپرست تیم صادر شده که احتمالا همین گروه فردا از فرانکفورت عازم آناهایم می‌شوند و ممکن است عطایی سرمربی تیم به صورت جداگانه به کالیفرنیا پرواز کند.

Page Generated in 0/0062 sec