printlogo


کد خبر: 264382تاریخ: 1402/4/11 00:00
کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا رسماً سازوکار راهیابی تیم‌های این قاره به جام‌جهانی بعدی را اعلام کرد
صعود به جام 2026؛ سهل‌تر از سهل

گروه ورزشی: با اعلام سازوکار راهیابی سهمیه‌های پرتعداد قاره آسیا به جام‌جهانی فوتبال بعدی، سهل بودن صعود به تورنمنت آمریکا، کانادا و مکزیک در سال 2026 بیش از پیش آشکار شد به طوری که می‌توان گفت برای قدرت‌های فوتبال آسیا نظیر ایران، به نوعی صعود کردن به جام‌جهانی آسان‌تر از صعود نکردن به آن است! کشورمان برای نخستین‌بار در 3 دوره متوالی جام جهانی (2022، 2018، 2014) شرکت کرده و مجموعا 6 تجربه حضور طی 44 سال اخیر را داشته است.
کمیته مسابقات «‌ای‌اف‌سی» (کنفدراسیون فوتبال آسیا) در نشست دیروز خود در کوالالامپور، نحوه راهیابی تیم‌های این قاره آسیایی به جام‌جهانی ۲۰۲۶ را تصویب و اعلام کرد در جامی که برای نخستین‌بار با حضور ۴۸ تیم‌ ملی برگزار می‌شود، آسیا 8 سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم دارد که از طریق بازی پلی‌آف بین‌قاره‌ای مشخص می‌شود.
برای تعیین 8 تیم نهایی آسیا برای جام 2026 ابتدا در بازی‌های دورهای اول و دوم که ویژه تیم‌های با رنکینگ پایین فیفاست، در مجموع ۱۸ تیم راهی مرحله سوم می‌شوند.
در مرحله سوم، ۱۸ تیم برتر آسیا به 3 گروه ۶ تیمی تقسیم می‌شوند و بازی‌های‌شان را به صورت رفت و برگشت برگزار می‌کنند که ۲ تیم اول هر گروه یعنی در مجموع ۶ تیم به صورت مستقیم راهی تورنمنت 3 سال آتی خواهند شد که آمریکا، کانادا و مکزیک به عنوان میزبانان از همین حالا 3 سهمیه صعود را به خود اختصاص داده‌اند.
تیم‌های سوم و چهارم 3 گروه اما به مرحله چهارم رفته و در ۲ گروه 3 تیمی جا خواهند گرفت. بازی‌ها به صورت متمرکز و تک‌بازی انجام خواهد شد. هر تیم ۲ بازی خواهد داشت و تیم‌های اول هر گروه یعنی ۲ تیم راهی جام‌جهانی می‌شوند.
کار نهمین تیم صعود‌کننده  احتمالی از آسیا اما دشوار خواهد بود. تیم‌های دوم ۲ گروه مزبور راهی دور پنجم می‌شوند که یک رقابت پلی‌آف رفت و برگشت خواهد بود و برنده آنها تازه راهی پلی‌آف بین‌قاره‌ای خواهد شد؛ جایی که 6 تیم نامزد نیم‌سهمیه‌های 6 کنفدراسیون (جز یوفا: اروپا) در یک دوره مسابقات متمرکز به میزبانی نماینده کنفدراسیون میزبان جام جهانی (کونکاکاف: آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب)   به مصاف هم می‌روند و 2 تیم برتر به عنوان صعودکنندگان چهل‌وهفتم و چهل‌وهشتم راهی نخستین جام‌جهانی با 3 کشور میزبان می‌شوند.
در حال حاضر 5 تیم‌ ملی ایران، ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان و استرالیا پیشاهنگ قاره آسیا هستند که همگی آنها با راهیابی به 2 دوره اخیر جام‌های جهانی (روسیه 2018 و قطر 2022) باعث شدند برای نخستین‌بار «‌ای‌اف‌سی» 5 نماینده یا بیشتر در دوره متوالی جام‌جهانی داشته باشد. این 5 تیم‌ ملی به همراه قطر در عین حال بهترین تیم‌های آسیا در رنکینگ فیفا محسوب می‌شوند که به آنها کمک می‌کند آسان‌ترین قرعه‌ها را در مقایسه با سایر رقبای قاره‌ای در مرحله انتخابی کسب کنند. این 6 پیشاهنگ آسیا با حضور مستمر در 6 دوره جام‌جهانی که در هزاره سوم میلادی برگزار شده، فاصله خود را از نظر موقعیت در فوتبال بین‌المللی، تجربه و سطح فنی و تشکیلاتی از 6 تیم تعقیب‌کننده‌شان یعنی عراق، امارات، عمان، ازبکستان، چین و اردن زیاد کرده‌اند؛ 6 کشوری که از میان آنها فقط امارات در سال 1990  و چین در 2002 سابقه حضور در یک دوره جام‌جهانی را دارند.
در تمام 22 دوره جام‌های جهانی، کره‌جنوبی با ۱۱ بار صعود بهترین شرکت‌کننده آسیایی محسوب می‌شود  و پس از آن تیم‌های ملی ژاپن با 7 و استرالیا، ایران و عربستان سعودی با ۶ بار حضور قرار دارند. کره‌شمالی با 2 بار حضور تنها نماینده دیگر آسیاست که بیش از یک دوره جام‌جهانی را تجربه کرده است. پس از آن نیز اندونزی (تحت عنوان جزایر آنتیل شرقی، مستعمره سابق هلند)، کویت، عراق، امارات، چین و قطر دیگر نمایندگان تک‌دوره‌ای آسیا در ادوار مهم‌ترین تورنمنت بین‌المللی فوتبال بوده‌اند. جالب اینکه هندوستان پرجمعیت‌ترین کشور کره زمین  با وجود اینکه سال‌ها تحت استعمار انگلیسی‌های بنیانگذار ورزش مدرن فوتبال بوده است، هیچ‌گاه در جام‌جهانی شرکت نکرده است. البته هندی‌ها سال 1950 میلادی به عنوان تنها نماینده آسیا به چهارمین دوره جام در برزیل صعود کردند اما به دلایلی که هنوز هم مبهم مانده، از جمله پابرهنه بودن بازیکنانش بر خلاف موازین فیفا یا نداشتن هزینه سفر به قاره آمریکای جنوبی، در آن شرکت نکردند. همچنین 5 کشور منطقه آسیای میانه که اخیرا در فوتبال رشد خوبی داشته‌اند نیز هرگز پس از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی جام‌جهانی را تجربه نکرده‌اند.

Page Generated in 0/0068 sec