printlogo


کد خبر: 264389تاریخ: 1402/4/11 00:00
وزارت آموزش و پرورش: با اتمام ساخت 2 هزار مدرسه دیگر، 10 هزار کلاس درس جدید تا ابتدای مهرماه قابل بهره‌برداری است
سال نو، مدرسه نو

با ساخت، نوسازی و مرمت مدارس، بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان سال تحصیلی 1403-1402 را در کلاس‌های جدید آغاز می‌کنند. طبق اعلام معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور  ۲۰۰۰ مدرسه جدید در کشور مشتمل بر ۱۰ هزار کلاس درس تا ابتدای مهر امسال در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه بیش از 98.5 درصد دانش‌آموزان کشور تحت پوشش تحصیلی قرار دارند، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور 5.2 مترمربع است که این فضا باید به 8.22 مترمربع افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه برای آماده‌سازی ۱۰ هزار کلاس درس در کشور تا قبل از مهر امسال، ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است، تصریح کرد: ۴۶ درصد این طرح‌ها با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز اجرا شده است و تنها ۱۲ نقطه کشور اجازه شروع پروژه جدید دارند و تلاش این است تا پایان سال ۱۴۰۳ طرح‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم. حمیدرضا خان‌محمدی در یک برنامه تلویزیونی به تبیین برنامه‌های سازمان نوسازی پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته ۲۷۰۰ پروژه تحویل داده شد که ۱۱۰۰ پروژه آن در 6 ماهه دوم بوده است و بهمن‌ماه با حضور رئیس‌جمهوری انجام شد. وی با بیان اینکه در 6 ماهه دوم سال گذشته ۱۱۰۰ پروژه در قالب بالغ بر ۵۰۰۰ کلاس درس تحویل دانش‌آموزان شد، درباره هدفگذاری برای سال تحصیلی 1403-۱۴۰۲ افزود: بهمن‌ماه سال گذشته مبتنی بر نیازهایی که پیش‌بینی می‌کردیم با مدیران کل نوسازی در مشهد گردهمایی داشتیم و آنجا هدفگذاری کردیم تا به چالشی برنخوریم‌. اگر پروژه‌های نیمه‌تمام خود را که در اولویت دولت مردمی است جمع‌وجور کنیم، باید بتوانیم حدود ۲۰۰۰ پروژه هدفگذاری‌شده در قالب حدود ۱۰ هزار کلاس را در 6 ماه اول تحویل دهیم. البته برخی از اینها که با مشارکت و توسط خیران ساخته شده‌اند در حال تحویل هستند اما رسما از مهر برنامه‌ریزی شده است تا دانش‌آموزان در ۱۰ هزار کلاس جدید درس بخوانند. 
معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه در روزهای آخر سال توانستیم منابع خوبی را جذب کنیم و طی 3-2 هفته آینده نیز منابعی از اعتبارات ملی و سفر‌ها به ما تزریق می‌شود، ادامه داد: از لحاظ حجم پروژه‌های تحویل داده‌شده باید گفت ۷۰ درصد به مرور تحویل می‌شوند و ۳۰ درصد باقیمانده هم با تخصیص‌های جدید انجام می‌شوند. امیدواریم بیش از ۱۰ هزار کلاس درس را تحویل دانش‌آموزان دهیم. بین این پروژه‌ها، پروژه‌های ورزشی و استخرهای دانش‌آموزی نیز وجود دارد که در روز مقرر خود آنها را هم اعلام می‌کنیم. 
* ساخت ۴۵ هزار کلاس درس را در دست اجرا داریم
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه تقریبا ۹ هزار پروژه تعریف‌شده در قالب ۴۵ هزار کلاس درس در دست اجرا داریم، افزود: ۲۰۰۰ پروژه از این ۹۰۰۰ پروژه را تا مهر تحویل می‌دهیم. بر مبنای اعتبار سنواتی پیش‌بینی  کردیم سالانه ۱۵ هزار کلاس درس تحویل دهیم و این فرآیند برای تمام ۹۰۰۰ پروژه 2.5 الی ۳ سال طول می‌کشد. به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس، ۴۶ درصد مدارسی که مهر‌ماه  تحویل می‌شود با مشارکت خیران ساخته شده است و این امر یک نقطه قوت محسوب می‌شود، چراکه مشارکت مردم در مدرسه‌سازی تقریبا به ۵۰ درصد رسیده است. 
معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه در 5 سال اخیر سهم خیران از مدرسه‌سازی حدود ۳۲ درصد بود و امروز این رقم به ۴۶ درصد رسیده است، ادامه داد: ۸۰۰ پروژه ما با مسؤولیت اجتماعی شرکت‌ها انجام شده است. خان‌محمدی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آمار مدارس ناایمن کشور یادآور شد: در سال ۸۳ پایشی انجام شد که طبق نتایج آن تقریبا ۶۵ درصد مدارس و کلاس‌های درس ما فرسوده، ناایمن و غیرمقاوم بودند و بخشی از آن ۶۵ درصد نیاز به تخریب و بخشی نیاز به مقاوم‌سازی داشته است. اعتبار خوبی هم آن سال مجلس برای ساماندهی این امر تصویب کرد. از آن سال تا الان آن آمار ۶۵ درصدی مدارس غیرمقاوم و ناایمن تقریبا به ۱۹ درصد رسیده است. تقریبا ۱۰۵ هزار مدرسه و ۵۴۰ هزار کلاس درس داریم و می‌توان گفت حدود ۱۰۴ هزار کلاس درس داریم که دچار مشکل هستند.
* 30 هزار کلاس باید تخریب و بازسازی شود
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور همچنین با بیان اینکه ۳۰ هزار کلاس باید تخریب و بازسازی شود و ۷۵ هزار کلاس درس هم نیاز به مقاوم‌سازی دارد، اضافه کرد: برای مقاوم‌سازی دیگر مدرسه را تخریب نمی‌کنند و با دانشی که منحصر به سازمان نوسازی است، به این امر رسیده‌ایم. ما طرح‌ها را آماده می‌کنیم و پیمانکار مجری است. دفتر فنی و تحقیقات داریم و سیاست‌گذار این موضوع هستیم. به شیوه‌های جدید و نوین فکر می‌کنیم که چطور می‌شود از مواد نانو و امثالهم با کمترین تخریب و هزینه، یک مدرسه را 3 ماهه در تابستان مقاوم‌سازی کنیم.
* شاداب‌سازی مدارس با طرح شهید عجمیان
معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره طرح شهید عجمیان نیز توضیح داد: یکی از موضوع‌هایی که سال‌های اخیر مورد غفلت بود، بحث شاداب‌سازی و بهسازی مدارس بویژه مدارس کم‌برخوردار است. ما این کار را به عنوان کاری نهضتی می‌بینیم. در این نهضت ما شرایط را برای کاری همه‌جانبه مهیا می‌کنیم و بیشتر جریان تربیتی این نهضت مهم است. با این اتفاق صرفه‌جویی بسیار زیادی از جهت هزینه و نگهداری خواهیم داشت. هدف‌گذاری ما ۱۰۰ هزار کلاس درس در کل سال است اما نباید قائل به اعداد باشیم. باید در هر مدرسه گروه جهای داشته باشیم. اعتقاد ما این ‌است حتی بحث‌هایی مثل ایزوگام، تعویض تخته‌ها و تعمیر آبخوری‌ها و... را این گروه‌های جهادی می‌توانند انجام دهند. پیش‌بینی  کردیم و امیدواریم در تعامل چندجانبه این کار انجام شود.
***
برنامه‌ریزی برای پایان بی‌سوادی پایه در دولت سیزدهم
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: مراکز یادگیری محلی، ظرفیت مناسبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است. علیرضا عبدی در سفر به استان خراسان رضوی از تنها مرکز یادگیری محلی سوادآموزی استان در ناحیه یک بازدید کرد.  رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در حاشیه این بازدید عنوان کرد: مراکز یادگیری محلی، ظرفیت مناسبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق برگزاری کارگاه‌های مهارتی و حرفه‌ای دارند. وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی کارگاه‌های حرفه‌ای متناسب با شرایط و نیاز منطقه در مراکز یادگیری محلی منجر به اشتغال‌زایی برای سوادآموزان می‌شود که اکثر آنها از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند. وی اظهار کرد: هدف اصلی ما در نهضت سوادآموزی این است که در کمترین زمان ممکن و تا پایان دولت سیزدهم، بی‌سوادی پایه تمام شود و به سمت تعریف جدیدی از سواد و سوادهای مهارتی پیش برویم. عبدی درباره مراکز یادگیری محلی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌تواند به تلفیق سواد و مهارت کمک کند، مراکز تربیتی و رشد محلی است که باید با بازطراحی جدید، این مراکز محلی را توسعه دهیم. وی بر تقویت آموزش مسائل فرهنگی متناسب با شرایط روز جامعه تاکید کرد و افزود: آموزش مهارت‌های زندگی و حقوق شهروندی در کنار سواد پایه از آسیب‌پذیری افراد کم‌سواد و بی‌سواد می‌کاهد.

Page Generated in 0/0053 sec