printlogo


کد خبر: 264391تاریخ: 1402/4/11 00:00
26 نفر در تهران طی 2 ماه نخست سال ‌جاری بر اثر مسمومیت‌های الکلی جان خود را از دست دادند
افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف الکل

مسمومیت‌های الکلی در ماه‌های نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش یافته است به طوری که ۲۶ نفر طی این مدت بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست داده‌اند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی استان تهران از افزایش آمار مرگ‌های ناشی از مسمومیت با الکل در استان تهران خبر داد. مهدی فروزش در نشستی خبری در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، به تشریح آمارهایی از اقدامات پزشکی قانونی پرداخت و در پاسخ به پرسشی درباره آمارهای مربوط به مسمومیت با الکل در استان تهران گفت: در 2 ماه نخست سال ١۴٠١ مجموعا ١٩ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست دادند که 6 نفر به دلیل مصرف اتانول و ١٣ نفر نیز به دلیل مصرف متانول بوده است. وی ادامه داد: در 2 ماه نخست سال‌ جاری این آمار با افزایش 36.8 درصدی در تهران مواجه بود و ٢۶ مورد فوتی ناشی از مصرف الکل به ثبت رسید که ٢٢ مورد در پی مصرف متانول و 4 مورد به دنبال مصرف اتانول بوده است. وی درباره تفاوت میان اتانول و متانول نیز گفت: اتانول همان الکل خوراکی است که برخی برای سرخوشی هم از آن استفاده می‌کنند اما متانول الکل صنعتی و خطرناکی است که مصرف آن مرگ‌آور است. وی در ادامه گفت: در 2ماه ابتدایی سال جاری ۷۲۱۳ نفر در تصادفات رانندگی رخ داده در تهران دچار مصدومیت شدند که این آمار در مقایسه با گذشته افزایش 18.7 درصدی را نشان می‌دهد. فروزش درباره متوفیان حوادث رانندگی در این مدت نیز اظهار کرد: ٢٢٧ نفر در فروردین و اردیبهشت سال ١۴٠٢ در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که این تعداد در 2 ماه نخست سال ١۴٠١ نیز دقیقا همین تعداد بود. مدیرکل سازمان پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه اظهارنظرهای پزشکی قانونی جزو مهم‌ترین اقدامات کارشناسی محسوب می‌شود، گفت: پزشکی قانونی بازوی توانمند قوه ‌قضائیه است. 2 سیاست راهبردی و اصولی در سازمان پزشکی قانونی مد نظر قرار گرفته است تا در خدمات‌رسانی به مردم تسهیل شود. وی همچنین با اشاره به معاینات نزاع جسمانی نیز گفت: از ۲۴۳ هزار پرونده‌ای که سال گذشته بررسی شده است، ۱۰۳ هزار و ۹۰۰ پرونده مربوط به معاینات نزاع جسمانی بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد 7.7 درصدی را نشان می‌دهد. وی درباره آمار نزاع در 2 ماهه امسال هم گفت: ١٧هزار و ٩٧٧ نفر در فروردین و اردیبهشت امسال به دلیل نزاع به مرکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که رشد 11.6  درصدی داشته است.
* عدم موافقت با سقط درمانی ۴۳۰ پرونده طبق قانون جوانی جمعیت
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه درباره سقط‌درمانی گفت: مجموع پرونده‌هایی که درباره سقط‌درمانی تشکیل شده، یکهزار و ۶۴۶ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته که نسبت به سال ۱۴۰۰ ۴.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین از بین این پرونده‌های تشکیل شده با هزار و ۲۲۲ مورد سقط‌درمانی موافقت شده است و حدود ۴۳۰ پرونده با عدم موافقت سقط توسط تیم پزشکی قانونی که بر اساس قانون جوانی جمعیت به ریاست یک قاضی تشکیل می‌شود، مواجه بوده است.  وی درباره مرگ‌های ناشی از برق‌گرفتگی نیز گفت: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۲۵ پرونده مربوط به متوفیان ناشی از برق‌گرفتگی داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ تفاوتی نداشته است. همچنین درباره پرونده‌های متوفیات ناشی از غرق‌شدگی در سال گذشته ۷۷ پرونده مورد بررسی قرار گرفته که ۱۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ بیشتر بوده است. مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن نیز از موضوعاتی است که به سازمان پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود که سال گذشته ۱۱۳ پرونده در این خصوص تشکیل شد، در حالی که سال ۱۴۰۰تعداد چنین پرونده‌هایی ۱۸۴ مورد بود که ۳۸.۶ درصد کاهش داشته است.

Page Generated in 0/0054 sec