printlogo


کد خبر: 264401تاریخ: 1402/4/11 00:00
نخست‌وزیر آلبانی به منافقین هشدار داد اگر به دنبال جنگ با ایران باشند از آلبانی اخراج می‌شوند
تروریست‌های آواره

گروه سیاسی: «گروهک تروریست منافقین اگر سودای جنگ و رویارویی با ایران را دارد، باید خاک آلبانی را ترک کند». این نخستین موضع رسمی ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی پس از حمله پلیس این کشور به مقر سازمان منافقین در تیرانا بود.
ادی راما، نخست‌وزیر غرب‌گرای آلبانی در گفت‌وگو با روزنامه اشپیگل آلمان در واکنش به اقدام اخیر پلیس آلبانی گفت: مجاهدین خلق چند سال است در کشور ما حضور دارند و از حضور آنها استقبال می‌کنیم اما به شرطی که آنها از آلبانی به عنوان سکویی برای عملیات‌های خود علیه ایران استفاده نکنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات سایبری منافقین علیه ایران نیز گفت: آلبانی هیچ قصدی برای در جنگ بودن با ایران ندارد و دوست ندارد هیچ کسی از میهمان‌نوازی آنها برای مقاصد خود سوءاستفاده کند.
راما همچنین ضمن هشدار به گروهک منافقین و در جواب این سوال که آیا اگر جای منافقین بود، آلبانی را ترک می‌کرد نیز گفت: «کشور ما به عنوان یک سنگر در جنگی استفاده می‌شود که جنگ ما نیست. اگر مجاهدین خلق به دنبال سوءاستفاده از خاک آلبانی برای جنگ با ایران است، باید خاک آلبانی را ترک کند».
سال 93 بود که سازمان منافقین با فشارهای عراق، مجبور به تخلیه پایگاه لیبرتی شد اما کارنامه عملکرد چند ساله این سازمان تروریستی به قدری سیاه بود که هیچ کشوری حاضر به پذیرش آنها نبود. همین موضوع باعث شد ایالات‌متحده در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما با توافق با آلبانی، سازمان تروریستی منافقین را راهی تیرانا پایتخت آلبانی کند.
آبان ماه سال گذشته بود که نشریه آمریکایی فارن پالیسی با اشاره به همین موضوع نوشت: «ایالات‌متحده، مجاهدین خلق را بعد از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد و در آن زمان قصد داشت از آنها برای سرنگونی حکومت ایران استفاده کند (طرحی که جان بولتون در سال ۲۰۱۸ به آن اذعان کرد). با این وجود، چنین طرحی هرگز به بار ننشست. سرنگونی صدام و هرج‌ومرج متعاقب آن در عراق باعث شد این گروه نیاز به پناهگاه جدیدی پیدا کند و ایالات‌متحده از آلبانی خواست به اعضای مجاهدین خلق پناه بدهد».
* چرا آلبانی به حضور یک گروهک تروریست در خاک کشور خود چراغ سبز نشان داد؟
آلبانی از جمله کشورهای اروپایی است که همواره به دنبال جلب نظر و حمایت آمریکایی‌ها بوده است. غرب‌گرا بودن آلبانی و تلاش برای جلب نظر آمریکا از یک سو و نیاز مبرم این کشور در آن سال‌ها برای دریافت کمک‌های مالی از ایالات‌متحده از سوی دیگر، باعث شد دولت آلبانی ننگ پناه دادن به تروریست‌ها را به جان بخرد و برای حضور منافقین در تیرانا فرش قرمز پهن کند، چراکه پس از توافق میان آمریکا و آلبانی برای پذیرش منافقین، برخی رسانه‌ها و کارشناسان اعلام کردند دولت آلبانی در قبال پذیرایی از سازمان منافقین، مبلغی بالغ بر 20 میلیون دلار از آمریکا، به بهانه ارتقای اصلاحات دریافت کرد.
* آلبانی از اقدامات منافقین بی‌اطلاع بود؟
30 خرداد ماه امسال بود که پلیس آلبانی با حمله به مقر گروهک منافقین، ده‌ها نفر از منافقین را بازداشت کرد، همچنین در جریان این عملیات ضدتروریستی، اعضای سازمان تروریستی منافقین با یگان ضدتروریسم پلیس آلبانی درگیر شدند که طی آن یک نفر از منافقین کشته و 36 نفر دیگر از تروریست‌ها زخمی شدند.
وزارت کشور آلبانی بعد از این اتفاق در بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات پلیس این کشور مطابق قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم انجام شده است. در این بیانیه آمده بود: «مطابق توافق میان ما و سازمان (گروهک منافقین) در سال 2014 اعضای این گروه صرفا به ‌دلایل انسان‌دوستانه در کشور ما پناهنده شده بودند اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده‌اند». ادی راما نخست‌وزیر آلبانی نیز در گفت‌وگوی اخیرش با اشپیگل آلمان با اشاره به این موضوع گفت: «میهمانان ما بارها این توافق را نقض کردند».
بنا بر توافقات آلبانی و سازمان منافقین، این سازمان تروریستی متعهد شده بود در ازای اسکان در تیرانا و برپایی کمپ اشرف 3، از انجام فعالیت علیه ایران خودداری کند اما عملکرد چند ساله منافقین در آلبانی نشان از این موضوع دارد که توافق مورد اشاره مدت‌هاست نقض شده است. 
نزدیک به 10 سال از حضور سازمان تروریستی منافقین در کمپ اشرف 3 واقع در پایتخت آلبانی می‌گذرد. در خلال این سال‌ها بارها شاهد اقدام منافقین علیه مردم ایران بودیم. چنانکه در اغتشاشات سال گذشته نیز که به بهانه فوت مهسا امینی در کشور به راه افتاد، سازمان منافقین محور اصلی آشوب‌ها و ناامنی‌ها بود و جوخه‌های ترور این سازمان دست به ترور و قتل نیروهای مدافع امنیت و شهروندان ایران زدند. در همین رابطه می‌توان به تیم‌های ترور و خرابکار وابسته به سازمان اشاره کرد که در بحبوحه آشوب‌ها توسط نهادهای امنیتی کشورمان شناسایی و منهدم شدند. حالا با توجه به این موارد، سوالی که مطرح می‌شود این است: آیا دولت آلبانی تا پیش از تاریخ 30 خرداد 60 از اقدامات منافقین علیه ایران که ناقض توافق مذکور بود، بی‌اطلاع بود که برخوردی با تروریست‌ها نکرد؟ یا اینکه عامل دیگری باعث شده آلبانی در سالروز آغاز مقابله مسلحانه منافقین با مردم ایران تصمیم به برخورد با آنها بگیرد و بعد نخست‌وزیر این کشور در نخستین اظهارات رسمی خود درباره ماجرا، به منافقین هشدار دهد در صورت تداوم اقدامات ضدایرانی باید خاک آلبانی را ترک کنند.

Page Generated in 0/0048 sec