printlogo


کد خبر: 264425تاریخ: 1402/4/12 00:00
دور دنیا

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره قرآن‌سوزی در سوئد
سازمان همکاری اسلامی، دیروز نشست فوق‌العاده‌ای را در شهر جده برای بررسی سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در سوئد برگزار کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری المیادین، حسین ابراهیم‌طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این نشست تاکید کرد: ما بر لزوم اعمال قوانین بین‌المللی برای منع تنفر مذهبی و توهین به مقدسات تاکید می‌کنیم. وی افزود: هتک حرمت قرآن و توهین به پیامبر (ص)، یک اتفاق معمول اسلام‌هراسی نیست. دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از کشورهای عضو این سازمان خواست موضع واحدی اتخاذ کنند و اقدامات جمعی برای جلوگیری از تکرار حوادث هتک حرمت قرآن کریم و توهین به پیامبر اسلام (ص) انجام دهند. ابراهیم‌طه افزود: این اقدامات افراطی و نفرت‌انگیز که با حمایت و مجوز مقامات کشوری به ظاهر متمدن  انجام می‌شود، متأسفانه با یک حادثه آشکار اسلام را مورد هدف قرار داده و احساسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان را برانگیخته است. وی گفت: این چهارمین‌بار متوالی است که چنین اتفاقی در یک کشور تحت شعار جعلی آزادی بیان و عقیده رخ می‌دهد. ابراهیم‌طه ادامه داد: این اقدام با مواد ۱۹ و ۲۰ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی در تعارض بوده و مغایر با برنامه اقدام مورد توافق بین‌المللی مطابق با قطعنامه شورای حقوق بشر است که با تحریک به نفرت‌افکنی و تبعیض بر اساس مذهب یا اعتقاد مبارزه می‌کند. این نشست بنا به خواست عربستان که ریاست دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی را بر عهده دارد، برگزار شد. عصر روز چهارشنبه گذشته یک فرد افراطی به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مقابل مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. وی پس از آنکه پلیس این کشور مجوزی را برای برگزاری تظاهرات ضداسلامی صادر کرد، این جنایت را مرتکب شد. 
***
ریچارد هاس:
بزرگ‌ترین تهدید امنیت جهانی در خود آمریکاست
مدیر آمریکایی اندیشکده «شورای روابط خارجی» گفت تهدید ایالات‌متحده برای امنیت جهانی حتی از خطر تغییرات اقلیمی، تروریسم، ناامنی غذایی و بیماری‌های همه‌گیر هم بیشتر است. به گزارش ایسنا به نقل از وب‌سایت روزنامه نیویورک‌تایمز، «ریچارد هاس» در تازه‌ترین مصاحبه خود پیش از کناره‌گیری از این سمت بعد از 2 دهه، نسبت به فروپاشی نظام سیاسی ایالات متحده ابراز نگرانی کرد. وی گفت: در حال حاضر تهدید داخلی در آمریکا از تهدیدات خارجی بیشتر است. ایالات متحده به جای اینکه نقطه اتکایی قابل‌اعتماد در جهانی ناآرام باشد، به یک منبع بی‌ثباتی تبدیل شده و مردم‌سالاری در آن متزلزل است. این باعث می‌شود دوستان آمریکا نتوانند روی واشنگتن حساب کنند. چالش‌های داخلی آمریکا باعث شده این کارشناس خبره مسائل بین‌الملل توجهش را بر مسائل داخلی آمریکا متمرکز کند. وی بتازگی در کتاب خود که با نام «لایحه تعهدات: ۱۰ عادت شهروندان خوب» منتشر شده، توصیه‌هایی برای احیای جامعه آمریکا مطرح کرده است. 
***
امیرعبداللهیان:
روند اعزام سفیر به سوئد متوقف شد
وزیر امور خارجه کشورمان درباره عدم اعزام سفیر جدید ایران در سوئد به این کشور در توئیتی نوشت: روز گذشته با همکارم آقای حجت‌الله فغانی، سفیر جدید کشورمان در سوئد، به تفصیل صحبت کردیم و ایشان نیز گزارشی از آخرین وضعیت حوزه مأموریت خود ارائه کردند. حسین امیرعبداللهیان تصریح کرد: به‌رغم پایان مراحل اداری، فعلا روند اعزام سفیر به سوئد به علت اقدام  دولت این کشور در صدور مجوز جسارت به ساحت قرآن‌کریم متوقف شد. در همین ارتباط ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به مجوز و چراغ سبز داده ‌شده از سوی دولت سوئد به اسلام‌ستیزان برای تکرار جسارت نسبت به قرآن کریم اظهار داشت: زمینه‌سازی برای تکرار هتک حرمت مقدسات آسمانی بویژه همزمان با ایام مقدسه امت اسلامی و نیز تجمع میلیونی مسلمانان در کنگره جهانی حج، اقدامی تحریک‌آمیز، نسنجیده و غیرقابل قبول است. همچنین وزیر امور خارجه در واکنش به اقدام موهن دولت سوئد در صدور مجوز برای سوزاندن قرآن کریم در توئیتی نوشته بود: همه جهان اسلام اهانت به کتب ‌آسمانی و قرآن‌ کریم را قویا محکوم می‌کند. اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست. دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است و دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت. این در حالی است که پس از این اقدام موهن، کاردار سفارت سوئد در ایران نیز به وزارت امور خارجه احضار شد. 
***
خشم اتحادیه اروپایی از رسوایی جاسوس‌افزار اسرائیلی در یونان
روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار گزارشی، از رسوایی جدید یک شرکت اسرائیلی تولید‌کننده بدافزار جاسوسی در یونان برای هک کردن تلفن خبرنگاران و مخالفان در این کشور پرده برداشت و گزارش داد این امر خشم اتحادیه اروپایی را برانگیخته و پارلمان اروپا را وادار کرده تحقیقات در این باره را آغاز کند. بنا بر این گزارش، پس از آنکه برنامه جاسوسی پگاسوس تولید شده در شرکت اسرائیلی NSO مشکلاتی را برای تل‌آویو در روابط با آمریکا، فرانسه و سایر کشورها به دلیل استفاده از آن برای جاسوسی از مخالفان، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران ایجاد کرد، اکنون به نظر می‌رسد نوبت به یک برنامه جدید موسوم به «پرداتور» (Predator) رسیده که شرکت «سیتروکس» (Cytrox) آن را ارتقا داده است. «پرداتور» و «پگاسوس» 2 جاسوس‌افزار اسرائیلی بسیار شبیه به یکدیگرند. 

Page Generated in 0/0050 sec