printlogo


کد خبر: 264426تاریخ: 1402/4/12 00:00
اخبار

سازمان لیگ پاسخ سپاهان را داد
دعوای سازمان لیگ و برخی باشگاه‌های متمول لیگ برتر فوتبال به سرکردگی سپاهان اصفهان بر سر دستورالعمل سقف بودجه برای فصل آتی وارد مراحل جدیدی شده است. 
دوم خرداد سال جاری جلسه‌ای با حضور مدیران عامل و معاونان باشگاه‌های لیگ برتری برگزار شد که در پایان آن صورتجلسه‌ای به امضای حاضران رسید. از نظر مسؤولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، صورتجلسه مزبور به منزله پذیرش قانون سقف 350 میلیارد تومانی بودجه باشگاه‌های لیگ برتری توسط اکثریت مدیران آنها و لازم‌الاجرا بودن این قانون بود. 
جالب اینکه قانون سقف بودجه به عرصه‌ای برای رقابت 2 دوست قدیمی و 2 قطب اصفهانی  سابقا همکار فوتبال ایران تبدیل شده است؛ در یک سو مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و در سوی دیگر محمد رضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان و عضو هیات‌رئیسه و نماینده باشگاه‌ها در فدراسیون فوتبال قرار دارند. 
روابط عمومی باشگاه سپاهان هم بر ترک جلسه مزبور توسط ساکت به دلیل ساعت پرواز او صحه گذاشته که صرفا می‌تواند یک بهانه غیرفنی تلقی شود. این باشگاه اصفهانی همچنین تعداد مدیران و معاونان باشگاه‌هایی را که صورتجلسه را امضا کرده‌اند کمتر از انگشتان 2 دست (کمتر از 10) برشمرده، حال آنکه امضای نصف به علاوه یک مدیران 16 باشگاه لیگ برتری نیز برای تایید اصل موضوع کافی بوده است. به همین دلیل غایب بودن تعدادی از مدیران و معاونان باشگاه‌ها نیز موضوعیتی ندارد.
البته سپاهانی‌ها مدعی‌اند در نشست تدوین و شفاف‌سازی درباره قوانین و مفاد نقل‌وانتقالات لیگ برتر فوتبال، عدد سقف بودجه تعیین نشده است.
شاید به خاطر همین مناقشه‌ها بود که دیروز سازمان لیگ فوتبال با صدور اطلاعیه‌ای، نامه مربوط به جلسه مدیران عامل باشگاه‌ها را منتشر کرد.
این به معنای رد ادعای نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر است.
ظاهرا تعیین سقف بودجه در آن جلسه مطرح ‌شده و به استناد بند 4 صورتجلسه (تصویر) مدیران عامل یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها که در جلسه حضور داشتند، به‌صورت مکتوب تعیین سقف را به کارگروه منتخب رئیس فدراسیون فوتبال تفویض کردند، مضافا اینکه مفاد دستورالعمل و تعیین سقف بودجه به تصویب هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیز رسیده است.
***
کی‌روش بیرون ایران، کماکان ناکام
ناکامی‌های سرمربی پرتغالی پیشین تیم‌ ملی ایران روی نیمکت دیگر تیم‌ها کماکان ادامه دارد. در فاصله کمتر از
6 ماه تا جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۳ که قطری‌ها هم میزبان و هم مدافع عنوان قهرمانی آن محسوب می‌شوند، اولین حضور کارلوس کی‌روش با عنابی‌پوشان در یک تورنمنت رسمی فاجعه‌بار بود.
تیم ملی قطر که به عنوان میهمان خارجی در  جام طلای کونکاکاف ۲۰۲۳ (جام ملت‌های کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و کارائیب) شرکت کرده بود حالا در آستانه حذف زودهنگام از مرحله گروهی این رقابت‌ها قرار دارد.
قهرمان آسیا و میزبان جام‌جهانی 2022 که با حضور در جام طلا خود را برای جام ملت‌های 2023 آماده می‌کند در نخستین بازی خود در مقابل هاییتی که در منطقه کونکاکاف هم یک تیم درجه 3 محسوب می‌شود با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. شاگردان کارلوس کی‌روش سپس مقابل هندوراس که سابقه حضور در جام‌های جهانی 1982 و 2010 را داشته در حالی یک - یک متوقف شدند که تا آخرین دقایق از حریف پیش بودند اما سازمان دفاعی مربی پرتغالی سرانجام درهم شکست.
قطر که  در گروه ب ‌رقابت‌ها قرار دارد، برای فرار از حذف زودهنگام باید دست به یک معجزه در مقابل صدرنشین از پیش صعود کرده و غول فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی یعنی مکزیک می‌زد. این نخستین‌بار است که جام طلای کونکاکاف به میزبانی 2 کشور برگزار می‌شود و به نوعی تمرین آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها برای میزبانی جام‌جهانی 2026 نیز محسوب می‌شود، با این حال مکزیکی‌ها باز هم در کنار یانکی‌ها به عنوان تنها تیم‌هایی هستند که در تمام ادوار گذشته این جام را فتح کرده‌اند.
نشریه قطری استاد الدوحه، دیروز در گزارشی به پیشواز نخستین تقابل تاریخی تیم‌های ملی قطر و مکزیک در ورزشگاه لیوایز سانتاکلارا (کالیفرنیا آمریکا) رفت. در این گزارش درباره شعار عنابی‌پوشان برای برنده شدن در بازی آخرشان مقابل مکزیک  آمده و اینکه سرمربی پرتغالی برای فرار از حذف زودهنگام در جام طلا  باید رقیب قدرتمندش را شکست می‌داد. در این صورت قطر به عنوان تیم دوم گروه احتمالا رقیب پاناما در مرحله یک چهارم نهایی خواهد شد. در غیر این صورت اما کارلوس کی‌روش باید با یک ناکامی دیگر در یک ماموریت ملی دیگر به جز تیم‌ ملی ایران دست و پنجه نرم کند. دستیار پیشین الکس فرگوسن در منچستریونایتد پس از بازگشت به عرصه مربیگری ملی در سال 2008، تنها با تیم‌ ملی کشورمان به موفقیت نسبی دست یافته است. او نتوانست در جام‌جهانی 2010 نسل طلایی تیم‌ ملی کشورش را به جمع 8 تیم برتر جهان برساند. پس از دوران مربیگری نخست 8 ساله‌اش در ایران نیز در فاصله سال‌های 2019 تا 2022 در 2 مقطع چند ماهه در راس تیم‌های ملی کلمبیا و مصر با ناکامی مواجه شد و نتوانست آنها را به جام‌جهانی قطر ببرد. او در نهایت مجبور شد برای اثبات توانایی‌های خود دوباره به ایران بازگردد و هدایت یوزپلنگ‌هایی را به عهده بگیرد که بدون او به جام 2022 صعود کرده بودند. هرچند در ماموریت صعود بهترین تیم‌ ملی تاریخ فوتبال ایران از گروهی نسبتا آسان اما با رقبای حیثیتی هم شکست خورد و ایران را هم بدون دستاورد خاصی ترک کرد.

Page Generated in 0/0061 sec