printlogo


کد خبر: 264428تاریخ: 1402/4/12 00:00
نقشه راه دیپلماسی ورزشی ایران در نشست مشترک وزارتخانه‌های امور خارجه و ورزش و جوانان ترسیم شد
ورزشکاران ایران، سفیران صلح و دوستی‌

روز اول هفته جاری عمارت میدان مشق تهران میزبان مدیران و تصمیم‌سازان ورزش کشور بود. نشست هم‌اندیشی وزارتخانه‌های امور خارجه و ورزش و جوانان به حضور وزرای مربوط محدود نمی‌شد و روسای فدراسیون‌های ورزشی، رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی و روسای کمیته‌های ملی المپیک و پاراالمپیک نیز میهمان دستگاه دیپلماسی بودند. برگزاری این نشست در روزهایی که برخی تیم‌های ملی از جمله بلندقامتان والیبال که افتخار ورزش‌های تیمی ایران هستند، برای شرکت در مسابقات بین‌المللی با مشکلات و کارشکنی دولت‌های خارجی مواجه هستند، مغتنم به نظر می‌رسد، بویژه که سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان درخلال نشست، تعارف را کنار گذاشته و با اشاره به چالش‌های سیاسی و دیپلماتیک کاروان‌های ورزشی کشور در عرصه‌های جهانی، صریحا از همتای دیپلماتش در کابینه کمک خواست. 
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز از فرصت هم‌اندیشی با مدیران ورزش کشور نهایت استفاده را برد و نقشه راه دیپلماسی ورزشی جمهوری اسلامی ایران را ترسیم کرد. وی ورزشکاران کشور را بدون هیچ تشریفات خاصی به عنوان سفیر صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده و عملا آنها را به خدمت افتخاری دستگاه دیپلماسی کشور فراخواند.
یکی از  ویژگی‌های خبری این نشست، ماهیت کاملا دیپلماتیک و رسمی آن در مقایسه با عمده نشست‌هایی بود که در حوزه ورزش برگزار می‌شود به طوری که خبر برگزاری این رویداد به شکلی سنجیده و در قالب متنی هماهنگ با چند ساعت تاخیر به اطلاع خبرگزاری‌ها رسید؛ شاید برای اینکه مسؤولان وزارت امور خارجه می‌خواستند برای ارائه تصویری درست از مقوله نسبتا جدید «دیپلماسی ورزشی» به جامعه، اسیر شتابزدگی و بی‌دقتی مرسوم در پوشش اخبار حوزه ورزش نشده و اینگونه بر اهمیت و صحت دیدگاه‌ها و نظراتی که روز شنبه مطرح شد، تاکید ورزند. 
در ابتدای دیدار روز شنبه، وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت ورزش در اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی بر عزم دستگاه دیپلماسی در حمایت همه‌جانبه از ورزشکاران برای حضور هرچه پررنگ‌تر و موفق‌تر در میادین ورزشی تاکید کرد. وی سپس ایجاد امید و شادابی در جامعه را از مهم‌ترین دستاوردهای فعالیت‌های حرفه‌ای ورزشکاران کشور دانست. در نهایت امیرعبداللهیان با ترسیم تصویر مطلوبش از«دیپلماسی ورزشی»،  ورزشکاران کشورمان را سفیران صلح و دوستی در سایر کشورها نامید و جایگاه ورزش قهرمانی در عرصه‌های بین‌المللی را مهم و افتخارآمیز خواند.
* میز خدمت ورزشی در سفارتخانه‌ها
با این حال مهم‌ترین موضوعی که وزیر امور خارجه مطرح کرد، نه این تعاریف و تعارف‌ها مبنی بر عزم وزارتخانه‌اش بر حمایت از نمایندگان بین‌المللی ورزش ایران، بلکه ایده‌ای جدی برای نهادینه کردن دیپلماسی ورزشی در بطن دستگاه دیپلماسی کشور بود.  
 امیرعبداللهیان از ۲ برنامه اجرایی مهم و بی‌سابقه در این راستا رونمایی کرد. وی نخست از برنامه مشترک وزارت امور خارجه و وزارت ورزش و جوانان برای تشکیل میز خدمت ورزش گفت. آنچه از خبر منتشر شده از گفته‌های امیرعبداللهیان برداشت می‌شود این است که کارکرد میز مزبور ارائه خدمات گسترده‌تر به تیم‌های ورزشی اعزامی به خارج کشور و همچنین تشکیل کمیته هماهنگی و پیگیری نشست مذکور با حضور نمایندگان وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور خارجه، کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پاراالمپیک، فراکسیون ورزشی مجلس شورای اسلامی، صداوسیما و بنا به مورد، نماینده فدراسیون ورزشی مربوط در محل وزارت ورزش است.
دومین ایده وزیر امور خارجه، قول تهیه و تدوین دستورالعمل حضور موثر سفرا و نمایندگی‌های ایران در کنار تیم‌های ورزشی است. وی تاکید کرد طی دستورالعملی از تمام سفرا و سرکنسول‌های کشورمان در خارج از کشور خواسته می‌شود در ادامه همکاری‌های نمایندگی‌های خارج از کشور، حمایت از تیم‌های ورزشی را توسعه داده و به طور موثر در کنار تیم‌ها حضور یابند.
* حساب دنیا روی ورزش ایران
سیدحمید سجادی در ابتدای صحبت‌هایش در دیدار روز شنبه، مشخصا این نشست را نتیجه ابتکار عمل امیرعبداللهیان و همکاران‌ وی برشمرد و ابراز امیدواری کرد این موضوع به پیشرفت ورزش کشور کمک کند. وزیر ورزش و جوانان گفت: «بیش از یکصد انجمن ورزشی و بیش از 50 فدراسیون ورزشی در کشور فعالیت دارند. در برخی انجمن‌ها مثل رشته همگانی متشکل از چندین انجمن و روش تمرین می‌شود که هر کدام در خارج از کشور دارای مسابقات مختلف است. ما در کشور ۲۳۵ رشته ورزشی داریم که زیرمجموعه فدراسیون‌ها یا انجمن‌ها هستند».
وی با اشاره به برخی چالش‌های رشته‌های ورزشی خاطرنشان کرد: «هر کدام از رشته‌های فعال در کشور با رویدادهای بین‌المللی در تعامل هستند و از این‌رو با چالش‌های مختلف بین‌المللی نیز مواجه می‌شوند. این رشته‌ها ملزم به رعایت کردن برخی قوانین هستند و رعایت همه قوانین نیاز به مشاوره و راهنمایی دستگاه امور خارجه دارد. نیاز داریم از راهنمایی‌ها و کمک وزارت امور خارجه و سفرای کشورمان در دیگر کشورها بهره بگیریم».
سجادی با تمجید از همکاری و تعامل وزارت امور خارجه با فدراسیون‌های ورزشی کشورمان مشخصا به معضل اخیر عدم صدور روادید برای کاروان‌های ورزشی کشور اشاره کرد و گفت: «برخی از روادید برای حضور در مسابقات بین‌المللی با تاخیر صادر می‌شود و بارها وزارت امور خارجه در تسریع شدن صدور روادید به فدراسیون‌های ما کمک کرده است».
در ادامه وی به حضور هفته گذشته خود در هفتمین نشست وزرا و مدیران ارشد ورزشی عضو یونسکو که به میزبانی باکو برگزار شد، اشاره کرد و اینکه ایران حضور پررنگی در این رویداد داشت. سجادی گفت: «کمیته مینپس یونسکو وظیفه برگزاری این برنامه را داشت و برای حضور در این رویداد به دوستان‌مان در وزارت امور خارجه زحمت دادیم. امیرعبداللهیان یکی از مدیران مرتبط با یونسکو را با ما برای حضور در این اجلاس همراه کرد. دستاورد بسیار خوبی از سفر آذربایجان به دست آمد و توانستیم در حاشیه این اجلاس با 6 وزیر ورزش کشورهای دیگر دیدار کنیم. این جلسات بسیار پربار بود و همه این کشورها تمایل داشتند همکاری با ایران در حوزه ورزش داشته باشند‌».
وزیر ورزش در نهایت تاکید کرد: «الان دنیا روی ورزش ایران حساب می‌کند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدیران کشور تلاش زیادی کردند ورزش ایران به شکوفایی برسد. در این راستا شایسته‌ترین ورزشکاران را به مسابقات برون‌مرزی اعزام کردند و برای ایران افتخار آفریدند. در حال حاضر ورزش ایران در جهان افتخارات بی‌شماری را به دست آورده است. در نشست‌هایی که با وزرای دیگر کشورها داشتیم، عملکرد ایران در حوزه ورزش را تحسین کردند».
وی در نهایت از توسعه ورزش قهرمانی در ۳ ماه نخست سال 1402 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: «با حمایت سازمان برنامه و بودجه ۸۴ درصد مدال‌آوری ما در عرصه‌های بین‌المللی، جهانی و آسیایی پیشرفت داشته و نویدبخش اتفاقات خوب برای ورزش کشور است. این موفقیت در حالی به دست آمده است که امسال کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کند. همچنین ما سال آینده باید با دست پر به المپیک برویم و موفقیت‌هایی که اکنون به دست آمده، می‌تواند اثرگذار برای موفقیت در المپیک باشد».
همچنین در این نشست، روسای کمیته‌های ملی المپیک و پاراالمپیک به بیان دیدگاه‌های خود درباره اهمیت ورزش‌های قهرمانی در حوزه دیپلماسی عمومی پرداختند.
محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش و جوانان در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته پاراالمپیک و چند نفر از روسای فدراسیون‌های ورزشی کشور از جمله کشتی، فوتبال، ورزش‌های بادبانی،کاراته، گلف، تیراندازی و هندبال نیز درباره موضوعات مبتلابه تشکیلات خود صحبت کردند. با این حال می‌توان گفت محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال که در هفته‌های اخیر در خط مقدم دیپماسی ورزشی، درگیر جنگ با آمریکایی‌ها بر سر صدور ویزای برخی اعضای کلیدی تیم‌ملی در هفته سوم لیگ ملت‌ها در ایالات‌متحده بوده است، چهره ویژه جلسه روز شنبه بود.

Page Generated in 0/0060 sec