printlogo


کد خبر: 264469تاریخ: 1402/4/13 00:00
دور دنیا

کشف و انهدام یک شبکه جاسوسی موساد در ترکیه
شبکه «آهابر» ترکیه دیروز خبر داد که سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) یک شبکه جاسوسی موساد را که مشغول جاسوسی از اتباع خارجی در ترکیه بود متلاشی کرده است. به گزارش این شبکه، ماموران ضدجاسوسی وابسته به آژانس اطلاعات ملی ترکیه (MİT) که در 10 گروه مختلف به طور جداگانه درباره کشورهای غرب آسیا کار می‌کنند، تأیید کرد‌ه‌اند موساد از فناوری ردیابی از راه دور از طریق اینترنت برای به دست آوردن اطلاعات درباره خارجی‌های مقیم ترکیه بهره می‌برد. ماموران اطلاعاتی ترکیه همچنین گفتند اعضای موساد در ترکیه از طریق دستگاه‌های جی‌پی‌اس، خودروی اتباع مورد هدف را تحت نظر داشتند و از طریق وای‌فای به تلفن همراه آنها نفوذ کرده و اقدام به هک رمز عبور و یافتن آدرس‌های محل سکونت‌شان می‌کردند. سازمان اطلاعات ملی ترکیه همچنین کشف کرده است که تمامی تماس‌های خارج از کشور با اعضای گروه موساد فعال در ترکیه از طریق صدها خط اینترنتی یکبار مصرف که پس از آن قابل دفع بود، انجام شده است، این خطوط تماس متعلق به افرادی جعلی و ساختگی در اسپانیا و آلمان است. سوئد، مالزی، اندونزی و بلژیک بودند.
***
بشار اسد: بازگشت آوارگان در اولویت دولت قرار دارد
ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن که در دمشق حضور دارد، بعدازظهر دیروز (دوشنبه) با هیات همراه خود به دیدار بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه رفت. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد بشار اسد و الصفدی در این دیدار، مساله بازگشت آوارگان سوری و روابط دوجانبه بین «امان» و دمشق را بررسی کردند. اسد گفت بازگشت امن آوارگان سوری به شهرها و روستاهای خود، اولویت دولت سوریه است. کمیساریای اروپایی برای کمک‌های بشردوستانه و حفاظت مدنی هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد تعداد پناهندگان سوری در اردن ۶۶۰ هزار نفر است که ۶۶ درصد آنها زیر خط فقر زندگی می‌کنند. طبق این آمار اردن پس از ترکیه و لبنان بیشترین تعداد پناهجویان سوری را در خود جای داده است. وی با تأکید بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌ها برای بازگشت آوارگان تأکید کرد: تمامی اقداماتی که دولت سوریه در زمینه قانونگذاری یا حقوقی یا مصالحه انجام داده است، بستر مناسب‌تری را برای بازگشت آوارگان فراهم خواهد کرد.
***
عربستان از اعدام 5 فرد خبر داد
وزارت کشور عربستان دیروز در بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام 5 فرد محکوم به تروریسم- 4 عربستانی و یک مصری- خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از عکاظ، وزارت کشور عربستان درباره جزئیات این پرونده اعلام کرد طلحه هشام محمد عبده، (دارای تابعیت مصری) به همراه سایر متهمان به نام‌های احمد بن محمد بن احمد عسیری، نصار بن عبدالله بن محمد الموسی، حمد بن عبدالله بن محمد الموسی و عبدالله بن عبدالرحمن بن عبدالعزیز التویجری (دارای تابعیت عربستانی) اقدام به هدف قرار دادن عبادتگاهی در استان الأحسا کردند که در پی آن 5 نفر کشته و چند دیگر زخمی شدند. طلحه همچنین به نیروهای امنیتی و به یک عبادتگاه تیراندازی و تلاش کرده بود خود را منفجر کند، او همچنین وابسته به یکی از گروه‌های تروریستی بود. احمد، نصار و حمد نیز به آن گروه ملحق شده بودند و با طلحه در برنامه‌ریزی و اجرا مشارکت داشتند، عبدالله نیز به گروه تروریستی پیوسته بود و بر عملیات تروریستی سرپوش گذاشته بود و به دستگاه‌های امنیتی از این عملیات خبر نداده بود و به پیوستن به این گروه تروریستی تحریک کرده بود.
***
نامزد جمهوری‌خواه: تاریخ مصرف بایدن و ترامپ گذشته است
«کریس کریستی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا از حزب جمهوری‌خواه و فرماندار سابق نیوجرسی گفت: تاریخ مصرف جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی و رقیب او دونالد ترامپ گذشته است. وی در مصاحبه با نشریه نیویورک‌تایمز درباره نگرانی‌های موجود درباره سن جو بایدن اظهار کرد: جو بایدن 80 ساله در حال حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست و پس از آنکه وی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 اعلام آمادگی کرد، سلامت عقلانی و ذهنی وی مایه نگرانی بسیاری از رای‌دهندگان شد. کریستی تاکید کرد من فکر می‌کنم بایدن فراتر از گذشتن تاریخ مصرف است و خانواده او باید به او بگویند که خانه‌نشین شود. ترامپ نیز همین وضعیت را دارد. وی خاطرنشان کرد از اینکه هدف تازه‌ترین توهین ترامپ قرار گرفته، ناراحت نیست. ترامپ در آخرین توهین خود به کریستی وی را شلخته و نامرتب خوانده بود. کریستی خاطرنشان کرد من نمی‌توانم بگویم که توهین‌های ترامپ هیچ وقت مرا ناراحت نکرده اما ترامپ نیز خوش‌تیپ و خوش‌قیافه نیست. من همیشه فکر می‌کردم بسیار خنده‌دار است که وی چنین دیدگاهی نسبت به خود دارد. او یک بار به من گفت کراواتش را آنقدر بلند می‌بندد تا او را لاغر نشان دهد و به من نیز گفت که باید همین کار را انجام دهم.
***
پکن: آمریکا دخالت در مسأله تایوان را متوقف کند
سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه ضمن آنکه از آمریکا خواست مداخله در مساله تایوان را متوقف کند، گفت پکن اقدامات لازم را برای اتحاد مجدد با این جزیره اتخاذ خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هیاتی متشکل از جمهوری‌خواهان آمریکایی به رهبری کوین هرن، رئیس کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان (RSC) روز گذشته برای سفری 5 روزه وارد تایوان شد و قرار است جلساتی را با رئیس‌جمهوری این جزیره برگزار و پیرامون روابط دوجانبه گفت‌وگو کنند. اواخر ماه ژوئن، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده گفت این کشور درخواست دولت چین از ارتش خودش برای آماده‌سازی فرصت‌هایی جهت «اتحاد چین و تایوان تا سال ۲۰۲۷» را بررسی می‌کند.

Page Generated in 0/0084 sec