printlogo


کد خبر: 264482تاریخ: 1402/4/13 00:00
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد
محرومیت متقلبان کنکور از تحصیل تا 10 سال

داوطلبان کنکور چنانچه تجهیزات تقلب را به جلسه کنکور بیاورند و از آن استفاده کنند از یک  تا 10 سال از تحصیل محروم می‌شوند. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی ده‌ها نفر فعال در شبکه‌های تقلب طی کنکور طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: داوطلبانی که در دام این شبکه‌ها بیفتند و امکانات تقلب آنها در جلسه آزمون کشف شود یک تا ۱۰ سال از شرکت در آزمون محروم خواهند شد. دکتر عبدالرسول پورعباس در نشست خبری تشریح جزئیات برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ با تاکید بر اینکه ایجاد کارپوشه برای داوطلبان این آزمون یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور امسال است، افزود: در واقع ما برای هر داوطلب یک پروفایل در نظر گرفتیم که اگر داوطلب یک‌بار در آزمونی ثبت‌نام کند تمام اطلاعات او در پروفایل یا کارپوشه ذخیره می‌شود و دیگر در آزمون‌های بعدی نیازی به ثبت‌نام نیست بلکه اطلاعات وی تکمیل خواهد شد. 
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه تمام فرآیندهای برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ در حال حاضر به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرآیندهای برگزاری این آزمون سامانه‌ای شده و به صورت ماشینی و هوشمند انجام می‌شود، بنابراین امکان تغییر اطلاعات داوطلب وجود ندارد و داوطلبان دیگر درخواست تغییر اطلاعات گروه آزمایشی یا ... را ندهند. 
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه ۹۹ درصد داوطلبان کنکور با تکیه بر تلاش و زحمت خود سر جلسه آزمون حاضر می‌شوند، گفت: حدود یک درصد داوطلبات هستند که تلاش می‌کنند از طریق تقلب و مسیرهای دیگر در این جلسه آزمون حاضر شده و نمره کسب کنند که ما در سازمان سنجش هم از جهت سخت‌افزاری و هم از جهت نرم‌افزاری اقداماتی را طراحی کرده‌ایم تا سلامت کنکور تامین شود. 
پورعباس خاطرنشان کرد: در آزمون سراسری سوالات تولید‌شده دارای کدویژه‌هایی است که این کدویژه‌ها صرفا توسط ماشین‌های خاص خوانده می‌شود، ضمن اینکه دفترچه سوالات داوطلبان نیز شخصی‌سازی شده است و امکان تقلب در این آزمون وجود ندارد. 
وی همچنین از شناسایی ده‌ها نفر از ذی‌نفعان کنکور که درگیر شبکه‌های تقلب بودند طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: این افراد امکاناتی را طراحی کرده بودند تا در اختیار داوطلبان قرار بگیرد. خوشبختانه ما با کمک یک شرکت دانش‌بنیان و برخی دیگر از سال گذشته توان شناسایی این ابزارهای تقلب را داریم و از طریق سیگنال‌هایی که عمدتا به منظور جلوگیری از ارسال پاسخنامه از بیرون به جلسه آزمون طراحی شده است می‌توانیم شبکه‌های تقلب را شناسایی کنیم. وی در پایان به خانواده‌ها تاکید کرد: مراقب باشند که داوطلبان در دام شبکه‌های تقلب نیفتند و از آوردن تجهیزات تقلب در جلسه آزمون خودداری کنند، چرا که این ابزارها از نظر سازمان سنجش به منظور استفاده از آن تلقی شده و تقلب محسوب می‌شود و محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل را برای داوطلبان به همراه دارد.
* تجهیز مراقبان آزمون سراسری به ابزار تقلب‌یاب
به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمام حوزه‌های آزمون سراسری به سیستم آشکارساز تجهیزات تقلب مجهز هستند و مراقبان آزمون سراسری متقلبان را از این طریق شناسایی و معرفی می‌کنند. عبدالرسول پورعباس گفت: ما به تعداد هزار و ۹۵۵ حوزه فرعی کنکور ۱۴۰۲ دستگاه سیگنال‌یاب یا آشکارساز در اختیار داریم و تمام عوامل اجرایی آزمون در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده‌اند و افراد متقلب شناسایی می‌شوند.
وی با اشاره به تمهیدات دیگر سازمان سنجش برای مقابله با تقلب گفت: دفترچه سوالات به گونه‌ای با کد طراحی شده که تنها توسط ماشین‌های سنجش قابل خواندن است و تمام سوالات با تنوع کد توزیع می‌شود و امکان خروج سوال از دفترچه قبل از آزمون به هیچ صورت و عنوانی وجود ندارد.

Page Generated in 0/0089 sec