printlogo


کد خبر: 264488تاریخ: 1402/4/13 00:00
اخبار

آزاد شدن ‌طلب ۱۰ میلیارد دلاری ایران از عراق
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: عراق ضمن تأیید ‌طلب ۱۰ میلیارد دلاری ایران از عراق اعلام کرده است این مبلغ به بانک تی‌بی‌آی داده شده است تا از این پول در موارد غیرتحریمی نظیر کالاهای اساسی و دارو استفاده شود. یحیی آل‌اسحاق در نشست اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: فرصتی طلایی برای حضور در بازار کشور عراق وجود دارد؛ اقتضائات ۲ کشور به ‌گونه‌ای است  که فرصت روابط تجاری برای ۲ کشور استراتژیک و ضروری است. وی افزود: این ظرفیت وجود دارد که تا چند سال آینده تجارت ۲ کشور به 20 میلیارد دلار برسد. وی تصریح کرد: در زمان حاضر روابط تجاری ۲ کشور از مرز 10 میلیارد دلار عبور کرده است و پیش‌بینی می‌شود سال آینده این رقم به 10 تا 11 میلیارد دلار برسد؛ این رقم حتی می‌تواند بدون در نظر گرفتن صادرات گاز، برق و خدمات فنی و مهندسی باشد. وی گفت: وضعیت امنیت در کشور عراق بهتر شده است و این کشور با وجود اینکه جمعیتی کمتر از ایران دارد اما ۲ برابر کشورمان درآمد نفتی دارد و کشوری فقیر به حساب نمی‌آید. وی پیش‌بینی کرد 15-10 سال آینده عراق بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری در منطقه است و برای ایران مزیت نسبی دارد. وی با بیان اینکه «عراق امسال و سال آینده قصد سرمایه‌گذاری 300 میلیارد دلاری را در کشور خود دارد» خاطرنشان کرد: 85 درصد این مبلغ باید از خارج وارد شود، لذا اگر ایران از 10 درصد آن هم استفاده کند، فرصت ویژه‌ای است. وی گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در عراق کنسرسیوم‌های مشترک تشکیل دهند؛ کنسرسیوم‌ها می‌تواند به ‌صورت مشترک بین فعالان اقتصادی ایران و عراق و حتی کشور سوم تشکیل شود. همچنین آل‌اسحاق گفت: بخش خصوصی هیچ مشکلی برای دریافت پول خود از عراق ندارد؛ ‌طلب ما از عراق عمدتاً مربوط به نهادهای دولتی و مطالبات گاز و برق است. وی با اعلام اینکه «طلب دولت ما از عراق حدود 10 میلیارد دلار است» گفت: این رقم به ‌طور دائم کم و زیاد می‌شود. آل‌اسحاق گفت: وزیر عراق نیز‌ طلب 10 میلیارد دلاری ایران از عراق را تایید و اعلام کرده است به بانک تی‌بی‌آی داده شده است. وی افزود: توافق شده است از این پول در موارد غیرتحریمی نظیر خرید کالاهای اساسی و دارو استفاده شود. وی تأکید کرد: درباره مطالبات ایران از عراق مشکلی وجود ندارد و بخش خصوصی نیز براحتی می‌تواند مطالبات مالی خود را دریافت کند.
***
محور کرج - چالوس بازگشایی شد
وزیر راه و شهرسازی از بازگشایی محور کرج - چالوس پس از ۳ هفته تلاش شبانه‌روزی خبر داد. مهرداد بذرپاش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: پس از ۳ هفته تلاش شبانه‌روزی محور کرج - چالوس حدفاصل میدان امیرکبیر تا شهرستانک، مسیر رفت و برگشت که به دلیل جاری شدن سیل مهیب مسدود شده بود  بازگشایی شد؛ سیلی که در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بود. وی در ادامه نوشت: به همکاران پرتلاشم در سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خدا قوت می‌گویم.
محور کرج - چالوس، محدوده میدان امیرکبیر تا شهرستانک در هر ۲ مسیر از ۱۸ خرداد به علت بارش باران، سیلاب و ریزش کوه مسدود شده بود که با تلاش شبانه‌روزی راهداران بازگشایی شد.
***
افزایش تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف
 مدیر هماهنگی و امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در حاشیه مراسم امضای توافقنامه طرح افزایش استحصال گاز اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی درباره آخرین وضعیت تغییر تعرفه گاز اظهار داشت: بر اساس جزء یک بند «ز» و بند «ل» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، دولت و شرکت ملی گاز موظف شدند ضمن بررسی مجدد الگوی مصرف بخش خانگی، تعرفه‌های گاز طبیعی را نیز به نحوی تنظیم کنند که برای مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که در حد متعادل مصرف دارند، قبوض رایگان صادر شود. 
مسلم رحمانی ادامه داد: ۲۱ خرداد از طرف دولت آیین‌نامه اجرایی این ۲ بند ابلاغ شد که بر اساس آن از نظر تعرفه نسبت به سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده و در هیچ پلکانی تغییر ایجاد نشده است. 
به گفته این مقام مسؤول، تعرفه‌های سال جاری همانند تعرفه‌های سال گذشته محاسبه می‌شود. رحمانی اضافه کرد: ۷۵ درصد مصارف در ۳ پلکان اول مورد بررسی قرار گرفت و بعد از آن الگوی مصرف متوسط، پرمصرف و بسیار پرمصرف تعریف شد و بر اساس آن ۷۰ درصد پلکان‌ها از ۷۵ به ۱۰۰ متر مکعب افزایش یافت. این مقام مسؤول تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ پلکان مصرف دوازده‌گانه ۱۰۰ متر مکعب خواهد بود اما تعرفه‌ها هیچ تغییری پیدا نکرده و مانند سال قبل اعمال می‌شود. برای مصارف ۳ پلکان اول هیچ تغییری نکرده اما برای سایر پلکان‌ها همان مبالغ ۱۴۰۱ اخذ می‌شود و در پلکان ۱۱ و ۱۲ که مصارف زیادی دارند، با تغییراتی مواجه هستیم. مدیر هماهنگی و امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: در اقلیم یک میزان مصرف ۱۳۰۰ متر مکعب است که از این به بعد ۶۰۰۰ تومان خواهد بود و لازم است مشترکان خانگی مصارف خود را به نحوی مدیریت کنند که در پلکان ۱۱ و ۱۲ قرار نگیرند. وی افزود: مشترکان بدمصرف به ازای هر متر مکعب در پلکان ۱۱ در اقلیم‌های مختلف ۵۰۰۰ تومان و در پلکان ۱۲ به بعد ۶۰۰۰ تومان تعریف شده‌اند، یعنی به ازای هر متر مکعب ۶۰۰۰ تومان باید پرداخت کنند که این عدد نسبت به پلکان‌های قبل جهش بسیار زیادی دارد.

Page Generated in 0/0075 sec