printlogo


کد خبر: 264497تاریخ: 1402/4/13 00:00
خروج علنی بیرانوند پس از فسخ قرارداد با پرسپولیس و گریز مخفیانه درویش پس از جلسه هیأت مدیره
وضعیت قرمز

وضعیت این روزهای پرسپولیس هیچ شباهتی به باشگاهی که در 7 فصل اخیر 6 بار قهرمان لیگ برتر شده ندارد. در حقیقت ارتش سرخ ظرف یک ماه پس از کسب دبل تاریخی و تبدیل شدن به قدرت بلامنازع فوتبال ایران با بیشترین تعداد قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی، حالا به سرعت تبدیل به یک لشکر شکست‌خورده شده است. سیر شتابان اتفاقات منفی و چه بسا باور نکردنی در چند روز اخیر بویژه خبر ناگهانی فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند، مرد شماره یک تیم‌ ملی و پرسپولیس، فقط هواداران سرخ را مبهوت نکرده، بلکه مسؤولان باشگاه را نیز دچار شوک شدیدی
کرده است.
شاید از این منظر بتوان تحلیلی روان‌شناختی بر نحوه خروج عجیب و به ظاهر مخفیانه رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس از ساختمان باشگاه در خیابان سئول جنوبی تهران ارائه داد. او ظهر دیروز پس از جلسه اضطراری 2 ساعته هیات مدیره که متعاقب انتشار خبر فسخ قرارداد بیرانوند و توافق اولیه او با استقلال تشکیل شد، روشی باورنکردنی برای خروج از پارکینگ ساختمان باشگاه در پیش گرفت. درویش در صندلی عقب خودروی رسمی مدیر عامل باشگاه که در محاصره انبوه خبرنگاران، عکاسان و هواداران خشمگین قرار داشت، دراز کشید و کتش را روی خود کشید تا بلکه به صورت ناشناس از مهلکه بگریزد اما حاضران بلافاصله متوجه وضعیت غیرعادی او شدند تا یکی از تاسف‌آورترین سکانس‌های سال ورزش ایران توسط صدها دوربین ثبت شود. برای آنکه این سکانس کمدی سرخابی  کامل شود، چند کیلومتر آن طرف‌تر در مقابل باشگاه استقلال در سعادت‌آباد، حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی آبی هم که سوار بر خودروی تحت  محاصره خبرنگاران و هواداران بود، اقدام به اجرای یک پانتومیم جذاب کرد. از فیلم‌های منتشر شده چنین به نظر می‌رسد او هنگام ترک ساختمان تلاش کرد با اشاره دست، خبر یکسره شدن توافق با سنگربان تیم رقیب را به آنها که بیرون خودرو بودند القا کند ولی برای آنکه از انتقال مفهوم مطمئن شود، جمله گنگ «تمام شد» را هم به زبان آورد.
با آنکه برخی منابع نیز به توافق نهایی بیرانوند و استقلال در ساعات پایانی یکشنبه شب اشاره کرده‌اند اما هنوز هیچ منبع رسمی در باشگاه انتقال مزبور را تایید نکرده است. کریمی در واکنش به خبرنگاران ابتدا منکر موضوع تماس بیرانوند و باشگاه استقلال شد اما بعد آن را تایید کرد و سپس جمله تاریخی «نه تایید می‌کند و نه تکذیب!» را به یک رسانه ورزشی تحویل داد. علی امیری، معاون ورزشی باشگاه که سال‌هاست تجربه نقل‌وانتقالاتی دارد با این موضوع سیاستمدارانه‌تر برخورد کرد. 
او پیش از ظهر دیروز در پاسخ به سوال خبرنگار ورزش 3 گفت: «البته خیلی از فوتبالی‌ها می‌دانند که آقای بیرانوند، طرفدار استقلال بوده و به همین دلیل هم یک‌بار قصد حضور در استقلال را داشته است اما به هر صورت ایشان بازیکن باشگاه پرسپولیس محسوب می‌شود و ما در زمینه حضور ایشان در باشگاه استقلال اظهارنظر خاصی نمی‌توانیم داشته باشیم».
امیری همچنین  در پاسخ به این سوال که آیا صحبتی بین کریمی و بیرانوند انجام گرفته؟ جواب داد: «ما در فصل نقل‌وانتقالات مطابق نظر آقای جواد نکونام در پست‌های مورد نیاز ایشان اقدام به جذب بازیکنان ممتاز فوتبال ایران خواهیم کرد و امیدوارم هواداران از نتیجه کار باشگاه استقلال راضی باشند».
دلیل برخورد محافظه‌کارانه استقلالی‌ها با موضوع انتقال بیرانوند شاید این باشد که آنها نمی‌خواهند از یک سوراخ 2 بار گزیده شوند. سنگربان تیم‌ ملی در 2 جام‌جهانی گذشته، پیش‌تر نیز به آبی‌های پایتخت نزدیک شده بود. آن زمان البته حضور مطمئن سیدمهدی رحمتی در چارچوب دروازه استقلال باعث ‌شد مانعی بر سر راه این انتقال شکل بگیرد اما این بار باشگاه به نوعی به بدرقه حسینی، مرد شماره یکش در 7 سال گذشته پرداخت و زمانی که نکونام پنجشنبه گذشته، نخستین جلسه تمرین فصل جدید را برگزار می‌کرد، حسینی استوری وداع با استقلال را منتشر کرد. 
ابتدا برخی اطرافیان سرمربی جدید استقلال چنین توجیه می‌کردند که او به دنبال یک گزینه مطمئن خارجی است و حتی اخبار جلسات او با مدیران برنامه‌های این بازیکنان منتشر شد. با این حال ظرف 48 ساعت بعد، سرنوشت دروازه استقلال با اخبار عدم توافق دروازه‌بان رقیب همشهری با مدیر باشگاه گره خورد؛ اخباری که لحظه به لحظه جنجالی‌تر شد تا به سکانس تاریخی «خروج علنی بیرانوند و خروج مخفیانه درویش» در نیم‌روز دوشنبه 12 تیر 1402 رسید.
هیات مدیره باشگاه پرسپولیس در آخرین تلاش برای فرار از شرمساری در مقابل هواداران، بعد از ظهر دیروز بعد از افتضاح فرار مدیرعاملش از ساختمان باشگاه، بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن اشاره‌ای کوتاه نیز به فسخ قرارداد بیرانوند شده است.
بر اساس این بیانیه، قرمزها استقلال را به اغوای بیرانوند متهم کرده‌اند. در این بیانیه آمده پرسپولیس این موضوع را در مراجع حقوقی و انضباطی پیگیری خواهد کرد. جالب اینکه در بیانیه پرسپولیس اشاره‌ای به نام باشگاه استقلال نشده است.
در ادامه این بیانیه نیز آمده که این دروازه‌بان باید به ادامه قرارداد خود با توجه به پرداخت 90 درصد مبلغ آن و همچنین با توجه به مقررات ناظر بر نقل‌وانتقالات فوتبال ایران پایبند باشد. با این حال این بخش از بیانیه نشان می‌دهد احتمالا پرسپولیس تمایلی به امضای قرارداد جدید و اصلاح‌شده با بیرانوند بر اساس رقم موردنظر دروازه‌بان ملی‌پوش خود ندارد. به عبارت دیگر بیانیه هیات مدیره سرخ‌ها بیش از پیش بیرانوند را به سمت آبی‌ها سوق می‌دهد؛ رویدادی که اگر به وقوع بپیوندد می‌توان آن را بزرگ‌ترین بمب نقل و انتقال تابستانی ۲۰ سال اخیر فوتبال ایران قلمداد کرد؛ بمبی که توسط مدیریت آبی‌ها زیرپای مدیریت سرخ‌ها منفجر شده است. حتی می‌توان گفت بیش از آنکه ابتکار عمل مدیران استقلال در این انتقال جنجالی تاثیرگذار بوده، این کوتاهی درویش و همکارانش در پاسخگویی به مطالبات برحق مهم‌ترین بازیکن تیم‌شان بود که او را به سوی تصمیمی شاذ سوق داد.  
هر چند برخی منابع نیز با اشاره به برخی شایعات که بیشتر از یک ماه پیش منتشر شد، مدعی هستند بیرانوند را در اصل نه پیشنهاد سالی یک میلیون دلاری استقلال تهران که یک باشگاه متمول عربی اغوا کرده است.
خبرگزاری ایسنا نخستین رسانه‌ای که روز یکشنبه گذشته خبر باورنکردنی حضور دروازه‌بان پرسپولیس در دفتر مدیرعامل باشگاه استقلال را منتشر کرد، این بار نیز در انتشار منبع اصلی تامین مالی انتقال احتمالی بیرانوند به رقیب همشهری پرسپولیس پیشگام بود. بر اساس این گزارش یک هوادار متمول استقلال که رابطه خوبی هم با بیرانوند دارد، از هفته‌ها قبل پیشنهاد آبی‌پوش شدن او را مطرح می‌کند. گفته می‌شود علاوه بر جلسه‌ای که یکشنبه شب بیرانوند با حجت کریمی، مدیر استقلال داشته، این هوادار متمول نیز با ملاقات دروازه‌بان تیم ملی، به او درباره تامین هزینه 95 میلیارد تومانی این انتقال جنجالی اطمینان داده است. 
***
دوام: کل مبلغ قرارداد بیرانوند را پرداخت کردیم و اجازه فسخ ندارد
معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد طبق قرارداد بیرانوند با این باشگاه، او اجازه فسخ یکطرفه قرارداد خود را نداشته است. حسین دوام در گفت‌وگو با تسنیم درباره فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند با این باشگاه اظهار داشت: طبق قراردادی که در 29 تیر 1401 با بیرانوند امضا کردیم، این بازیکن 3 فصل با باشگاه قرارداد دارد. درباره اصل مبلغ قرارداد نیز تمام مبلغ قرارداد او به طور کامل پرداخت شده است. البته ما باید پول مالیات او را هم به سازمان لیگ پرداخت کنیم که بر همین اساس می‌گوییم کل مبلغ قرارداد بیرانوند پرداخت شده است. وی در ادامه افزود: بحث آپشنی هم که مطرح می‌شود مربوط به یک ماه قبل است و به تازگی فعال شده است. مهم‌تر از همه اینها این است که طبق ماده 11 مندرج در قرارداد بیرانوند، بازیکن اجازه فسخ قرارداد یکطرفه ندارد. معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس تصریح کرد: طبق بند 4 ماده 19 آیین‌نامه نقل‌وانتقالات نیز از استقلال شکایت می‌کنیم، چون این باشگاه با بازیکن تحت قرارداد ما مذاکره کرده است.
طبق قانون، باشگاه برای مذاکره با بازیکن، باید باشگاه طرف قرارداد را مطلع کند. این اتفاق هم ناشی از آن است مدیرانی که در رأس این باشگاه حضور دارند هیچ اطلاعی از قانون ندارند و حتی در کمال تعجب صراحتاً مذاکره با بازیکن ما را هم تأیید کردند. این اظهار فضل بیشتر ما را متعجب می‌کند و نشان می‌دهد که صحبت‌های حسن روشن درباره مدیران این باشگاه عین واقعیت است! ما در راستای حفظ حقوق همین هوادارانی که امروز جلوی باشگاه بودند از باشگاه استقلال شکایت می‌کنیم تا قانون اجرا شود. بی‌نظمی در فوتبال جایی ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا پرسپولیس از بیرانوند نیز شکایت کرده است؟»، گفت: خیر! فعلاً از باشگاه استقلال شکایت خواهیم کرد.

 


Page Generated in 0/0058 sec