printlogo


کد خبر: 264505تاریخ: 1402/4/14 00:00
وزیر ارشاد در رأس هیأت فرهنگی ایران به مسکو سفر کرد
هفته فرهنگی ایران در روسیه

آیین افتتاح هفته فرهنگی ایران در روسیه پس از 4 سال وقفه دیروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسکو برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی در نخستین روز سفر خود به پایتخت روسیه، در جمع هنرمندان  ایرانی اعزامی در تالار رزیدنسی سفارت جمهوری اسلامی ایران حاضر شد و درباره برنامه‌های این رویداد و اهمیت روابط فرهنگی - هنری بین ۲ کشور گفت‌وگو کرد.
برپایی هفته‌های فرهنگی ۲ کشور در چارچوب موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت می‌گیرد که پس از ۴ سال وقفه به خاطر همه‌گیری کرونا، امسال هفته فرهنگی ایران در روسیه در شهرهای مسکو و سنت‌پترزبورگ از 13 تا 18 تیرماه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی ایران برگزار می‌شود.
این رویداد شامل بخش‌های مختلفی همچون نمایشگاه آثار هنری، اکران فیلم‌های سینمایی و انیمیشن، اجرای گروه موسیقی سنتی، بازی‌های رایانه‌ای و برگزاری دوره‌های آشنایی با هنرهای ایرانی است.
در بخش نمایشگاهی، هنرمندان کشورمان در ۲۰ رشته از جمله تذهیب، نگارگری، خاتم‌کاری، قلمزنی، سفال و سرامیک‌سازی و... آثار خود را به مخاطبان روسی ارائه خواهند کرد. در بخش ویژه فرش، معتبرترین برندهای فرش ایرانی با ارائه بیش از 100 فرش، تابلو فرش و گلیم‌ نفیس به نمایش گذاشته خواهد شد.
در بخش صنایع خلاق هنری، بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و گردشگری مجازی و پازل‌های سه‌بعدی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. هنرمندان منتخب شرکت‌کننده در این رویداد از برترین هنرمندان کشور هستند که علاوه بر عرضه آثار خود، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار خواهند کرد.
در بخش موسیقی، ارکستر ملی ایران و ارکستر دولتی جوانان روسیه، ۲ اجرای مشترک در شهرهای مسکو و سنت‌پترزبورگ برگزار خواهند کرد. در این ارکستر مشترک، ۱۹ نوازنده از کشورمان به همراه ۱۶ نوازنده روس حضور دارند. در بخش فیلم و انیمیشن نیز محصولاتی از سینمای فاخر ایران در روسیه به نمایش درخواهد آمد.
کشور میزبان معتبرترین اماکن فرهنگی - هنری در ۲ پایتخت سیاسی و فرهنگی روس‌ها را برای اجرای برنامه‌های هنری ایرانی در این رویداد اختصاص داد و از طرف ایران، واحد‌های ستادی و پشتیبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امور مربوط به آماده‌سازی و ارسال اقلام و تجهیزات فرهنگی و هنری به مسکو را تدارک دیدند. بویژه اداره کل همکاری‌ها و تنظیم‌گری صادرات فرهنگی این سازمان در مسکو، طی ۳ ماه گذشته با جلب همکاری و هماهنگی صمیمانه از بنیاد رودکی، بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، کارگروه تخصصی مد و لباس کشور، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل رسانه و فضای مجازی و بنیاد دیپلماسی عمومی ایران، تمهیدات لازم برای برگزاری این هفته فرهنگی را فراهم کرد. در سفر 4 روزه‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدین مناسبت به روسیه داشته، بیژن نوباوه نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع، فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و حسین دیوسالار مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  به عنوان مقامات رسمی او را همراهی می‌کنند. دیدار با ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان برجسته روسیه در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه نخستین برنامه فرهنگی بود که اسماعیلی صبح دیروز در آن حضور یافت. پس از این نشست، نمایشگاه هنرهای ایرانی با حضور وزرای فرهنگ ایران و روسیه در مجموعه ودنخا گشایش یافت. 
عصر سه‌شنبه نیز وزرای فرهنگ ۲ کشور در جلسه‌ای رسمی درباره برنامه‌های هفته فرهنگی گفت‌وگو کرده و پس از آن در کنفرانس خبری افتتاحیه این رویداد حضور یافتند.
اسماعیلی امروز چهارشنبه نیز پس از گفت‌وگوی اختصاصی با یک شبکه تلویزیونی دولتی روسیه، در جلسه‌ای با حضور مشاور فرهنگی ولادیمیر پوتین شرکت می‌کند.
دیدار با رئیس دانشگاه علوم انسانی روسیه و سخنرانی در جمع شورای علمی این دانشگاه با حضور مشاور علمی رئیس‌جمهور روسیه و معاونان وزارت امور خارجه و وزارت علوم این کشور نیز از دیگر برنامه‌های سومین روز حضور اسماعیلی در روسیه خواهد بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز نیز در شورای فرهنگی و رسانه‌ای سفارت ایران که با حضور روسای نهادهای فرهنگی ایرانی فعال در روسیه برگزار می‌شود، سخنرانی می‌کند.
برنامه‌های چهارمین روز حضور اسماعیلی و هیات همراه در روسیه با دیدار وزیر فرهنگ و استاندار لنینگراد آغاز می‌شود. سپس وی همراه ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان در انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم روسیه از گنجینه فاخر نسخ خطی و آثار هنری ایرانی ثبت‌شده در یونسکو بازدید می‌کند. حضور در موزه آرمیتاژ، بازدید از بخش ایران در یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و و دیدار با رئیس آن نیز از دیگر برنامه‌های پنجشنبه هیات ایرانی خواهد بود. 
برنامه پایانی اسماعیلی و هیات همراه در سنت‌پترزبورگ نیز حضور در کنسرت ارکستر ملی ایران  و ارکستر ملی جوانان روسیه است که در سالن کاپلا برگزار خواهد شد. شایان ذکر است آخرین رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه آبان‌ماه 1398 به میزبانی شهر‌های تهران و قزوین برگزار شده بود.
***
اسماعیلی: هفته فرهنگی ایران در 6 کشور تا پایان 2023 برگزار می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد ۶ رویداد هفته فرهنگی بین ایران و سایر کشورها تا پایان سال جاری میلادی برگزار می‌شود. 
محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه سفر به مسکو گفت: «بنا بر این است در کشورهایی که هفته‌های فرهنگی ایران برگزار می‌شود، بلافاصله در ایران هم میزبان این کشورها باشیم و در ارتباط با روسیه هم این روند را در پیش خواهیم داشت». او افزود: «در ملاقات با مقامات فرهنگی روسیه، تلاش می‌شود به جایگاه محکم‌تری در مناسبات دوجانبه حوزه‌های فرهنگ و صنایع فرهنگی دست یابیم. همگام با سیاست دولت در زمینه توسعه ارتباطات سیاسی و اقتصادی در توجه به منطقه و کشورهای همسایه، در حوزه فرهنگ هم همین سیاست را دنبال می‌کنیم».
***
نوباوه: جریانی داخلی قصد دارد شرق را به عنوان دشمن تلقی کند
بیژن نوباوه‌، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیش از سفر به مسکو با اشاره به ظرفیت‌های توسعه همکاری‌ها با روسیه به مزایای راهگذر شمال - جنوب برای ایران و بهره‌مندی کشورمان از درآمدهای مربوط به حمل‌و‌نقل کالا در این مسیر اشاره کرد و گفت: «غربی‌ها نفع ایران را نمی‌خواهند و از این رو هر اقدام و تبلیغاتی را با هدف تخریب مناسبات ایران و روسیه انجام می‌دهند تا این پروژه به اهداف خود دست نیابد. ما باید به سمت اصلاح این تفکر در جامعه حرکت کنیم. تلاش هنرمندان نیز در این جهت می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد. جریانی در کشور قصد دارد شرق را به عنوان دشمن تلقی کند، در حالی که این پرسش مطرح است: آیا آمریکا و دیگر کشورهای غربی خدمت کرده‌اند؟»

 


Page Generated in 0/0067 sec