printlogo


کد خبر: 264514تاریخ: 1402/4/14 00:00
دور دنیا

روابط ترکیه و مصر به بالاترین سطح ارتقا یافت
ترکیه و مصر به طور همزمان خبر دادند سطح روابط دیپلماتیک خود را به سطح سفیر ارتقا دادند. منابع رسانه‌ای ترکیه‌ای روز سه‌شنبه خبر دادند ترکیه و مصر اعلام کردند روابط دیپلماتیک 2 کشور به سطح سفیر ارتقا یافت. به گزارش خبرگزاری آناتولی، ترکیه «صالح موتلو» را به عنوان سفیر خود برای مصر اعلام کرده و مصر هم «عمر الهمامی» را برای سفارت قاهره در آنکارا برگزیده است. 27 خرداد در خبرها آمده بود رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر برای سفر به آنکارا دعوت کرده است. السیسی و اردوغان پس از سال‌ها تیرگی روابط مصر و ترکیه، سال گذشته در جریان برگزاری جام‌جهانی فوتبال به میزبانی قطر، در دوحه و با تلاش «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر دیدار کوتاهی داشتند. رئیس‌جمهور مصر پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به او تبریک گفته بود.
***
تیراندازی مرگبار در خیابان‌های فیلادلفیا
 پلیس آمریکا اعلام کرد مردی مسلح که جلیقه ضدگلوله بر تن داشت، در محله‌ای در فیلادلفیا اقدام به تیراندازی کرد که 4 کشته و 2 مجروح برجا گذاشت. به گفته پلیس، سن قربانیان این تیراندازی بین ۲۰ تا ۵۹ است و یک کودک 2 ساله و یک نوجوان ۱۳ ساله 2 زخمی این حادثه هستند. این تیراندازی در محله Kingsessing در جنوب غربی فیلادلفیا شهر مهم ایالت پنسیلوانیای آمریکا رخ داده است. به گفته کمیسر پلیس، مظنون که در جلیقه ضدگلوله خود چند خشاب داشته و حامل چند اسلحه بوده، بازداشت شده است. در صحنه جنایت ۵۰ پوکه فشنگ یافت شده و تحقیقات درباره انگیزه این اقدام در حال انجام است. خشونت مسلحانه دوشنبه شب در فیلادلفیا یک روز بعد از تیراندازی در بالتیمور رخ داده که 2 کشته و ۲۸ زخمی بر جا گذاشت. بر اساس آمار مرکز «آرشیو خشونت‌های مسلحانه»، دست‌کم ۳۳۹ تیراندازی جمعی (حادثه تیراندازی که در آن حداقل 4 نفر بدون احتساب عامل تیراندازی هدف گلوله قرار می‌گیرند) در سال جاری میلادی در ایالات متحده رخ داده است. خشونت مسلحانه در آمریکا به یک موضوع عادی و سریالی تبدیل شده و مرتبا از مردم این کشور قربانی می‌گیرد اما اختلافات داخلی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اجازه اصلاح قانون آزادی حمل سلاح در این کشور را نداده و باعث شده هر هفته موارد جدیدی از تیراندازی گزارش شود.
***
پوتین: درگیر جنگ ترکیبی هستیم
رئیس‌جمهوری روسیه که دیروز (سه‌شنبه) در نشست مجازی سازمان همکاری شانگهای شرکت کرده بود، گفت کشورش درگیر یک جنگ هیبریدی است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی خود در نشست مجازی سازمان همکاری شانگهای گفت: روسیه درگیر یک جنگ ترکیبی است. پوتین همچنین تاکید کرد که تضادهای ژئوپلیتیکی در جهان در حال تشدید و نظام امنیت جمعی در حال تضعیف است. رئیس‌جمهوری روسیه افزود: سازمان همکاری شانگهای به نوبه خود همکاری در زمینه امنیت را تقویت خواهد کرد و متعهد به ایجاد یک نظم جهانی عادلانه با حفظ نقش مرکزی سازمان ملل است. وی ضمن تاکید بر موضع روسیه در مخالفت با تحریم‌ها و محدودیت‌ها گفت: اتخاذ رویکردهای ضدروسی از مدت‌ها قبل و در مرزهای روسیه و اوکراین آغاز شده بود و اکنون در واقع یک جنگ ترکیبی علیه ما در حال انجام است و تحریم‌های غیرقانونی علیه روسیه در مقیاس بی‌سابقه‌ای استفاده می‌شود.رئیس جمهور روسیه در ادامه صحبت‌هایش همچنین گفت: اختلافات ژئوپلیتیکی بیشتر و بیشتری در جهان ظاهر می‌شود و امنیت جهانی رو به وخامت است.
***
اسلامی: به‌زودی به قطب تولید و صادرات رادیودارو تبدیل می‌شویم
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فناوری هسته‌ای در ابعاد بین‌المللی به‌عنوان یک مؤلفه راهبردی و قدرت‌ساز محسوب می‌‌شود، گفت: این فناوری موجبات اعتماد به نفس ملی را فراهم می‌کند و به ‌اعتقاد بنده صنعت‌ هسته‌ای یکی از مصادیق میدانی و عملی فرمایشات مقام معظم رهبری در دهه‌های گذشته محسوب می‌شود. اگر حمایت‌های همه‌جانبه ایشان نبود به‌حتم صنعت هسته‌ای در ابعاد فعلی نیز در کشور وجود نداشت. محمد اسلامی با اشاره به لزوم معرفی دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه تولید رادیوداروهای تشخیصی و درمانی و امکان 5 تا 7 برابری کردن ظرفیت تولید آنها گفت: با توجه به ظرفیت‌های ایجادشده، به‌زودی به قطب تولید و صادرات رادیودارو تبدیل می‌شویم. وی عنوان کرد: خوشبختانه در 16 ماه گذشته توانسته‌ایم گام‌های فراوانی در زمینه توسعه دانش و فناوری پلاسما و نیز توسعه فناوری پرتودهی در حوزه پزشکی و کشاورزی و... برداریم که باید این دستاوردها به اطلاع عموم مردم کشور برسد. معاون رئیس‌جمهور ابراز کرد: اکنون شاهد تولید آب سنگین باکیفیت در کشور هستیم و به جایگاه خوبی در جهان دست یافته‌ایم‌ و می‌توانیم این محصول بااهمیت را به سایر کشورها صادر کنیم. اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دهه‌های گذشته بارها نسبت به تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تأکید کرده‌اند که اکنون گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته‌ایم و به‌ حتم منویات ایشان را اجرایی خواهیم کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پایان خاطرنشان کرد: از همکاری و پیشنهادات تشکل‌های مختلف بویژه در حوزه شاهد و ایثارگران در زمینه تبیین هرچه بیشتر و بهتر دستاوردهای صنعت هسته‌ای در سطح داخلی و بین‌المللی استقبال می‌کنیم و امیدواریم شاهد برنامه‌های متفاوت در زمینه تقویت برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت و برنامه‌های جهاد تبیین باشیم.

Page Generated in 0/0052 sec